نمایشگاه باید جایی برای نمایش کتاب باشد  نه فروش
داریوش معمار یکی از چهره های جدید شعر ایران است که در سال های اخیر حضوری فعال در عرصه داشته است. این شاعر و منتقد علاوه بر انتشار چند مجموعه شعر در دهه 80، سردبیری مجله ارمغان فرهنگی را هم عهد‌دار بوده و همچنین در دو نشر "نگاه" و "بوتیمار" در انتشار مجموعه شعر شاعران جوان هم نقش زیادی ایفا می کند. با این شاعر و فعال فرهنگی که این روزها را در نمایشگاه کتاب می گذراند به گفتگو نشسته ایم
وضعیت استقبال مخاطبان از مجموعه‌های شعر چگونه است و نسبت به سال‌های گذشته چقدر تفاوت دارد؟
خوشبختانه در دو سه سال اخیر مراکز پخش و کتابفروشی‌ها وضعیت بهتری دارند. در نتیجه در نمایشگاه کتاب هم بازتاب بهتری داشته است. به این معنا که در این سال‌ها نگاه به مجموعه‌های شعر حرفه‌ای‌تر شده است و از لحاظ کیفیتی نیز مجموعه‌ها وضعیت بهتری دارند.
یکی از این دلایل هم این است که بعضی از ناشرهای خوب و بزرگ مثل نگاه و مروارید، در گذشته نه چندان دور چشمه، آهنگ دیگر و بوتیمار سعی کردند مجموعه‌هایی را که از نظر محتوا قوی هستند بدون هزینه‌ای چاپ کنند و همین دلیل باعث شده است تا اعتماد مخاطبان را جلب کند. اما امسال نسبت به سال گذشته فروش کتاب‌ها کمتر نشده است، البته کل فروش کتاب‌ها کم شده است، حتی فروش بعضی از غرفه‌ها نصف شده است، به خصوص ناشرهایی که خریداران دولتی و سازمانی ندارند اصلا از فروش راضی نیستند. یکی از دلایل می‌تواند تعداد کم بازدیدکنندگان باشد و از آن مهم‌تر قیمت کتاب است که به طور سرسام‌آوری بالا رفته است و قیمت‌ها حدودا دو برابر شده‌اند.
استقبال از کتاب شاعرهای جوان چگونه است؟
استقبال نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده است از حدود سال ۷۸ به بعد فروش این مجموعه شعرها به طور صعودی بوده است و استقبال هر سال بیشتر شده است، اما فروش امسال نسبت به سال گذشته افت کرده است.
لوگوی انتشارات در روی جلد یک کتاب چه تاثیری در روش کتاب دارد؟
چاپ لوگوی یک انتشارات خوب تاثیر خیلی زیادی در فروش دارد، وقتی انتشارات شعر بزرگ‌ترین شاعران را چاپ کرده است و سابقه زیادی دارند به همین دلیل به باقی کتاب‌های این انتشارات هم اعتماد می‌شود و همه کتاب‌ها مورد قبول قرار می‌گیرد.
لوگوی یک انتظارات خوب ذهنیت مثبتی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که باعث روشنی بیشتر می‌شود.
وضعیت نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته چه تغییری کرده است؟
با توجه به اینکه دست‌اندرکاران زحمات زیادی برای برگزاری نمایشگاه گرفته‌اند، اما همچنان بعضی از ناشرها باز هم در نمایشگاه حضور نداشتند، بعضی دیگر هم با توجه به استقبال کم‌مخاطبان آن طور که باید و شاید از فروش خود راضی نیستند. البته من شخصا معتقد هستم که نمایشگاه کتاب با شکل کنونی باید کلا جمع شود و نمایشگاه فقط و فقط باید جایی برای نمایش و معرفی کتاب باشد نه برای فروش و فروش باید کاملا مختص به کتاب فروشی‌ها و مراکز پخش باشد، چون در غیر این صورت مردم تمام کتاب‌های مورد نیاز یک سال خود را در نمایشگاه تهیه می‌کنند و با این روند سرنوشت خوبی در انتظار کتاب فروشی‌ها نخواهد بود، همان طور که تا کنون خیلی از کتاب فروشی‌ها ورشکست و تعطیل شده‌اند.
قشر کتابخوان بیشتر چه طیفی را پوشش می‌دهند؟
تقریبا 80 درصد مراجعه‌کنندگان جوان‌ها هستند، جوان‌های زیر 30 سال در نمایشگاه امسال همچنین تعداد کمی که برای بازدید آمده‌اند نیز قشر جوان هستند.