امدادگران جاده‌ها حریفی برای زمستان - ۲۸ دی ۹۱
زمستان است و زیبایی‌های سفر در این فصل برای ایرانی‌ها که بیشتر سال را در آب و هوای گرم و خشک هستند جذابیت‌های زیادی دارد، اما زمستان با تمام عطوفتی که دارد ممکن است گاهی اوقات بی‌رحم به نظر بیاید و جاده را برای مسافران تبدیل به یک کابوس کند.

اتفاقاتی که ممکن است در زمستان مسافران را در جاده از حرکت باز دارد می‌تواند زاده چند عامل باشد. برای مثال برف سنگین، کولاک، تصادف‌های زنجیره‌ای یا خراب شدن خودرو به هر دلیلی. آخرین مورد یعنی خراب شدن خودرو در جاده جزو مواردی است که در بسیاری از مواقع آزمون بزرگی برای خدمات پس از فروش خودروسازان و امدادرسانان جاده‌ای به شمار می‌رود. هر چند ارگانی مانند هلال احمر وظیفه نجات جان در راه ماندگان را بر عهده دارد و زمستان هر سال در نقاط مختلف کشور و در مناطق و جاده‌های حادثه‌خیز کشور خدماتی را به مسافران ارائه می‌دهد، اما تعمیر خودروهایی که در راه مانده‌اند کاری است که نیاز به تخصص و تبحر امدادگرانی دارد که با امکانات و قطعات و به صورت سیار در جاده‌ها حضور دارند. حضوری که گاه می‌تواند نجات‌بخش زندگی جان فرد یا خانوداه‌ای باشد که خودرویش به دلیل نقص فنی در جاده‌ای کولاک گرفته مانده است. از همین رو خودروسازان کشورمان، چه دو خودروساز بزرگ و چه خودروسازان و وارد‌کنندگان بخش خصوصی زمستان هر سال برنامه‌هایی را برای امداد و نجات در راه ماندگان دارند. این دست اقدام‌ها که چند سالی است از جانب خودروسازان و با رشد خدمات پس از فروش شکلی منظم‌تر به خود گرفته، هرچند طی سال هم فعال هستند، اما معمولا در نوروز و زمستان با پوشش‌دهی بیشتری به انجام می‌رسد. بر همین اساس دو خودروساز بزرگ کشور در سه ماه زمستان طرح‌های ویژه امدادی خود را به اجرا می‌گذارند تا مشتری‌های آنها در هر نقطه از کشور بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.
دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا با طرح‌های ویژه امدادی به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته حاضر به ارائه خدمات به تمام مشتری‌های خود هستند، چه مشتری‌هایی که در دورده گارانتی به سر می‌برند و چه مشتری‌هایی که دوره گارانتی آنها به سر آمده است و در دوره وارانتی هستند. به این ترتیب مشتریان ایران خودرو می‌توانند برای بهره‌مند شدن از امداد خودروی این شرکت با شماره تلفن ۰۹۶۴۴۰ و مشتری‌های سایپا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۰۹۶۵۵۰ و ۰۲۱۸۴۴۴۴ تماس بگیرند. ارائه خدمات به مشتری‌هایی که در دوره گارانتی به سر می‌برند به صورت رایگان انجام می‌شود، اما تمام شدن گارانتی به معنای تمام شدن ارائه خدمات نیست، بلکه کسانی که دوره گارانتی آنها تمام شده است و در دوره وارانتی قرار دارند، باید هزینه خدمات یا قطعه‌ای را که دریافت می‌کنند به فرد امدادگر پرداخت کنند، اما چنانچه امدادخواهی از نحوه ارائه خدمات ناراضی باشد، می‌تواند با شماره تلفن‌هایی که ذکر شد تماس گرفته و شکایت خود را مطرح کند.
تقسیم‌بندی خودروسازان برای امداد‌رسانی اما به گونه‌ای بوده است که بتوانند تمام جاده‌های اصلی کشور را پوشش دهی کنند. مدت زمانی هم که هر امدادخواه باید برای رسیدن امدادگر تحمل کند، بر اساس حداقل زمان ممکن که در ایران ۲۵ تا ۳۰ دقیقه است خواهد بود.


امداد خودروی ایران خودرو
امداد خودروی ایران خودرو هم‌اکنون با ۹ دفتر منطقه‌ای در سطح کشور که مجموعا شامل ۱۲۰۰ ناوگان امدادی می‌شود به خدمات‌رسانی مشغول هستند، البته این تعداد به غیر از ناوگان‌هایی است که در تهران برای ارائه خدمات جاده‌ای فعال هستند. به این ترتیب افرادی که در جاده نیاز به امداد یا تعمیر خودرو دارند، بعد از تماس با شماره تلفن ۰۹۶۴۴۰ و اعلام شماره شاسی خودرو می‌توانند با گذشت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه از خدمات این امداد خودرو بهره‌مند شوند. به این ترتیب تمام محصولات ایران خودرو که در دوره گارانتی به سر می‌برند و همچنین محصولات ایران خودرو که بعد از اتمام دوره گارانتی تا ۱۰ سال در دوره وارانتی هستند، تحت پوشش این خدمات قرار خواهند گرفت، اما مشتری‌هایی که در دوره وارانتی هستند، باید هزینه خدمات انجام شده را طبق تعرفه‌های ایساکو پرداخت کنند و نه بیشتر، لازم به ذکر است که این قیمت‌ها با نمایندگی‌ها یکی است.
طرح زمستانه سایپا
اما سایپا هم به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور زمستان امسال را برای مشتریانش با طرح‌هایی آغاز کرده است که بر اساس آن مشتری‌های این برند حتی در جاده‌های صعب‌العبور هم از خرابی خودروی خود نگرانی نداشته باشند. بر همین اساس سایپایی‌ها با ۴۹ پایگاه روزانه و ۴۵ پایگاه شبانه‌روزی در سراسر کشور و به‌خصوص مناطق برفگیر و کوهستانی آماده خدمات‌رسانی به مشتری‌ها هستند. همچنین در زمستان امسال ۵۲۸ خودرو تجهیز شده به صورت ویژه برای مسیرهای صعب‌العبور در نظر گرفته شده است تا روند امدادرسانی هر چه سریع‌تر و روان‌تر انجام پذیرد. طرح زمستانه سایپا از اول زمستان آغاز شده و تا ۲۵ اسفند ادامه دارد.