قابلیت تکثر روی زمین
اشکان خطیبی
بازیگر خدای کشتار
خدای کشتار تازه‌ترین نمایشنامه یاسمینا رضا است که در سال 2007 میلادی نوشته شده است و در حال حاضر در بسیاری از کشورها اجرا می‌شود. اولین چیزی که در این اثر جلب توجه می‌کند، عنوان آن است.
اگر در تراژدی‌های یونان باستان و نمایشنامه‌های کلاسیک دوره شکسپیر، نام قهرمان اثر بر تارک نمایشنامه‌ جای می‌گرفت، اینجا هم عنوان خدای کشتار به شخصیتی اشاره دارد که در متن اثر در درباره آن بحث می‌شود؛ شخصیتی که به تعداد آدم‌های روی زمین قابلیت تکثیر دارد و هر کس می‌تواند خود را به جای آن بگذارد. نمایشنامه خدای کشتار، گفت‌وگو و بحث دو زوج است که پس از دعوای پسرانشان دور هم جمع‌ شده‌اند تا نقطه پایانی بر ماجرا بگذارند، اما در ادامه گفت‌وگوی آنها به مشاجرات و درگیری‌های کلامی بزرگ‌تری ختم می‌شود و اوضاع و موقعیت، شرایط بدتری پیدا می‌کند. علیرضا کوشک جلالی که علاوه بر کارگردانی کار، ترجمه متن را نیز خود انجام داده است، کوشیده است تا با پیروی از همان رویه گذشته‌اش که پیش از این در نمایش‌های بازرس و موسیو ابراهیم و گل‌های قرآن دیده‌ایم، کاری شسته و رفته را که مخاطب در تماشای آن احساس راحتی می‌کند، به صحنه بیاورد؛ هدفی که در آن توفیق یافته و نتیجه آن انبوه تماشاگرانی است که هر شب در فرهنگسرای نیاوران حضور می‌یابند و بسیاری از آنها روی پلکان و کف سالن به تماشای کار می‌نشینند.
این نمایش به علت استقبال فراوان مخاطبان برای بار سوم باز تولید شده و این بار رهنما به جای لادن مستوفی روی صحنه رفت، این نمایش تا هفتم خرداد روی صحنه خواهد بود.