ایجاد تعادل در کار و زندگی،چگونه؟
مترجم: مهدی سریرچی
معمولا کارآفرین‌هایی که به‌تازگی کسب‌وکارشان را راه‌اندازی می‌کنند، سعی دارند همه کارها را خود انجام دهند و همیشه این احساس را دارند که زمان علیه آنها حرکت می‌کند. به همین دلیل اغلب ساده‌ترین راه‌حل‌ها را برمی‌گزینند و تمام وقت و زمان خود را وقف کارشان می‌کنند و سلامتی خود و خانواده‌شان را نادیده می‌گیرند. شاید پیدا کردن زمان کافی برای رسیدگی به خود یا فکر کردن به آینده در این شرایط غیر ممکن به نظر برسد. در این شرایط حتی رسیدگی به امور روزمره هم به‌تنهایی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. به تجربه دریافته‌ام که استفاده از تکنولوژی می‌تواند کمک بزرگی برای پیروز شدن بر این مشکل باشد. به عنوان مثال دائما از تقویم تلفنی، پیام‌های یادآوری‌کننده و برنامه‌های کاربردی دیگر روی گوشی موبایل استفاده می‌کنم، این ابزارها باعث می‌شوند تا بتوانم به تمامی قرارهای ملاقات، جلسات و حتی مهمانی‌ها برسم. همچنین با استفاده از این ابزارها می‌توانید مطمئن شوید که در طول روز برای صرف سه وعده غذا و داشتن یک خواب کافی وقت دارید.
یک کارآفرین باید همیشه در نظر داشته باشد که خانواده نقطه کانونی زندگی را تشکیل می‌دهد و باید در همه حال برای ایجاد تعادل در کار و زندگی تلاشی مضاعف داشت. من حتی وقتی به مسافرت کاری می‌روم هر جای دنیا که باشم، تمام وقت خالی سفر را به صحبت کردن با خانواده‌ام اختصاص می‌دهم.
به یاد داشته باشید یک استراحت کوچک می‌تواند تفاوت‌های بزرگی ایجاد کند. برای اینکه ذهن و بدنتان را فعال نگه دارید هرگز نباید ورزش را فراموش کنید.
بسیاری از مردم تلاش می‌کنند که با گنجاندن حداقل‌ها - مانند خوردن، خوابیدن و طبیعتا مقدار کمی ورزش- در برنامه‌های کاری روزانه‌شان با استرس‌های کاری مقابله کنند. من درحالی که با حجم کار بسیار زیادی روبه‌رو هستم اما همیشه تلاش می‌کنم که هر روزم منحصربه‌فرد و یگانه باشد، همیشه در نظر داشته باشید که زندگی مملو از راه‌های نامحدود برای گذراندن
زمان است.
به عنوان یک کارآفرین باید تا حد ممکن انعطاف‌پذیر باشید تا اگر مشکلی وجود داشت، بتوانید اولویت‌ها را تغییر دهید. اگر لازم است تا انجام یکی از مشغولیت‌هایتان را که در حالت عادی اولویت بالایی دارد به دلایلی به تاخیر بیاندازید، از این کار ترسی نداشته باشید. تجربه به من نشان داده که بهترین راه‌حل این موضوع استخدام متخصصانی است که بتوانند کسب و کار ما را اداره کنند. با همین روش بود که من توانستم «گروه ویرجین» را در دنیا معرفی کنم. این نحوه کار برای ما بسیار مفید بوده است.
وقتی‌که تفویض اختیار کردن را آموختید و خودتان را از مدیریت بر امور خرد، رها کردید باید به خودتان فرصت بدهید که بر آینده متمرکز شوید. پیدا کردن زمانی برای افکار الهام بخش بسیار حیاتی است.
در ابتدا می‌توانید روزانه 10 دقیقه در میان جلسات یا مسافرت‌های کاری را به این کار اختصاص دهید و به مرور این زمان را افزایش دهید به هر حال باید حداکثر بهره را از این زمان‌ها ببرید.
همچین بیاموزید که تفویض اختیار به این معنی است که می‌توانید تمام امور مربوط به اکنون و آینده آن کار را رها کنید، این کار انرژی شما را برای روبه رو شدن با چالش‌های دیگر حفظ می‌کند.
یکی از مهم‌ترین علاقه‌مندی‌های زندگی من اختصاص دادن زمانی برای فکر کردن به معیشت دیگران است، مانند آنچه در موسسه خیریه «ویرجین یونیت» انجام می‌شود. مدیران کسب و کار اغلب در دنیای خودشان غرق می‌شوند و دیگران را فراموش می‌کنند، انجام کارهای عام‌المنفعه و خیریه باعث عمیق شدن نگاه افراد می‌شود. شگفت‌آور است که چگونه تمرکز ذهن بر چیزی مانند بهداشت عمومی، مبارزه با فقر، حفاظت از منابع طبیعی و تغییرات آب و هوا می‌تواند باعث به‌وجود آمدن انرژی دوباره برای فکر کردن به عرصه‌های دیگر زندگی شود.
در پایان اگر می‌خواهید همیشه سرحال و قبراق باشید، باید زمانی را به بازی کردن اختصاص دهید. تفریح باعث نزدیک شدن هرچه بیشتر موفقیت به شما می‌شود. در طول روز زمانی را به خندیدن اختصاص دهید فرقی نمی‌کند در کنار دوستان باشد، یا در حال مصاحبت با افراد جدید. آنگاه وقتی که فرصت‌ها در خانه شما را زدند در را بازکنید و هر ثانیه‌ای را به حساب بیاورید.
منبع: Entrepreneur