بورس در انتظار هدفمندی - ۲۸ دی ۹۱
علیرضا باغانی
دبیر گروه بورس
این روزها موضوع اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بار دیگر در محافل تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور مطرح شده است. از یک سو دولت بر اجرای هدفمندی یارانه‌ها اصرار دارد و از سویی دیگر مجلس ملاحظات قابل اعتنایی همچون افزایش تورم را همزمان با اجرای فاز دوم این قانون مطرح می‌کند و از همین جهت نیز مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی است.
اما فارغ از مثبت بودن یا نبودن اجرای هدفمندی یارانه‌ها در شرایط فعلی، فعالان بازار سهام این روزها این سوال را از یکدیگر می‌پرسند که آیا هدفمندی یارانه‌ها بازار را مثبت می‌کند یا منفی؟
پاسخ به این سوال دشوار است، چرا که همان طور که در دور نخست اجرای هدفمندی یارانه‌ها شاهد بودیم، هدفمندی یارانه‌ها در آستانه اجرا اثرات روانی منفی بر بازار به جای گذاشت و البته برای مدتی سهام شرکت‌های انرژی بر بورس را کم فروغ کرد، اما در ادامه اجرای این قانون شرکت‌های بورسی توانستند در شرایط شفاف‌تری فعالیت کنند و البته در ادامه، افزایش نرخ‌های خوبی در قیمت فروش محصولات شرکت‌های بورسی اتفاق افتاد که در مجموع به نفع بنگاه‌های اقتصادی تمام شد. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که بورس نسبت به اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بیش از آنکه واکنش منفی داشته باشد، واکنش مثبت نشان دهد، چرا که بی‌تردید اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تورم‌زا خواهد بود و تجربه نشان داده که تورم سهام را هم گران می‌کند. پس باید منتظر رشد روزافزون قیمت سهام بود