استراتژی‌های «سرمایه‌گذاری امید» تشریح شد - ۴ اسفند ۸۶
شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید گرچه در 16 دی‌ماه سال‌جاری یعنی کمتر از 2ماه است که وارد بازار سرمایه شده، اما در این مدت معاملات پرحجم و قابل توجهی را تجربه کرده و همواره از جمله نمادهای مورد توجه بازار بوده است.

در گزارشی که در ادامه از نظرتان می‌گذرد، ساختار امید و پرتفوی ارزشمند آن معرفی شده است.
معرفی شرکت
شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید با اخذ مجوز شماره 1026 مورخ 29/9/80 از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 1380 در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران به صورت سهامی خاص تاسیس و در سال 1384 به استناد صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، نوع شرکت از سهام خاص به سهامی عام تغییر یافت و در تاریخ 3/5/86 به عنوان
چهارصد و سی و هشتمین شرکت در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته و درج شد.
موضوع فعالیت
بررسی، تاسیس و تشکیل و سرمایه‌گذاری در انواع شرکت‌ها، خرید و فروش سهام شرکت‌ها و موسسات داخل و خارج از کشور و همچنین اجرای انواع طرح‌های تولیدی، خدماتی، بازرگانی، عمرانی و غیره می‌باشد.
سرمایه
آخرین سرمایه شرکت مبلغ ۴۰۰۰میلیارد ریال منقسم به چهار میلیارد سهم با نام ۱۰۰۰ریالی است.
سهامداران
کلیه سهام شرکت در اختیار بانک سپه به عنوان موسس اولیه شرکت می‌باشد.
چشم‌انداز
با اتکال به قدرت لایزال الهی و در پرتو تلاش برنامه‌ریزی شده و خردجمعی و در مسیر تحقق اهداف، اصول و ارزش‌های محوری، مدیریت سرمایه‌گذاری امید در چشم‌انداز ۱۵ساله:
شرکتی مترقی با جایگاه برتر در مدیریت سرمایه‌گذاری کشور، با تمرکز در صنایع سنگ‌آهن و فولاد، سیمان، خدمات مالی، املاک، مستغلات، ساختمان و نفت، گاز و پتروشیمی، همراه با قابلیت‌های رقابتی در تراز جهانی با تعامل سازنده و موثر در اقتصاد ملی خواهد بود.
ماموریت
1 - مبادلات و معاملات اقتصادی همراه با حفظ سلامت
۲ - ایجاد ارزش افزوده اقتصادی همراه با مدیریت ریسک
3 - ارائه خدمات به شرکت‌های زیرمجموعه و تعیین جایگاه مناسب این شرکت‌ها
۴ - شفافیت اطلاعاتی در سطح شرکت مادر و شرکت‌های زیرمجموعه
5 - حفظ اصل سرمایه و ارتقای آن
۶ - جلب رضایت ذی‌نفعان
استراتژی‌ها
۱ - تمرکز سرمایه‌گذاری‌ها و تخصصی شدن در صنایع سنگ آهن و فولاد، سیمان و املاک و مستغلات، خدمات مالی و نفت و گاز و پتروشیمی
2 - توسعه و تکمیل زنجیره فعالیت‌ها در بخش معدن
۳ - جذب نیروهای متخصص با هدف افزایش بهره‌وری و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری
4 - افزایش توان مدیران و کارشناسان برای فعالیت در تراز جهانی
۵ - بهینه‌سازی ترکیب پرتفوی از طریق مطالعات مداوم اقتصادی
6 - واگذاری، فروش و یا ادغام با دیگر هلدینگ‌های مشابه، در خصوص شرکت‌هایی که در موقعیت‌‌های تدافعی، محافظه‌کارانه و صنایع غیرتخصصی قرار دارند
۷ - تبدیل دارایی‌های غیرمولد به دارایی‌های مولد
8 - استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دستیابی به اهداف
۹ - حضور فعال در بازار سرمایه.
ساختار سازمانی
ساختار سازمانی شرکت متشکل از معاونت سرمایه‌گذاری و امور مجامع، مدیریت مالی و مدیریت امور شرکت‌های تابعه، برنامه‌‌ریزی، بودجه‌بندی، کنترل و ارزیابی عملکرد این شرکت‌ها و همچنین مطالعات اقتصادی مرتبط با صنایع دارای مزیت جهت شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید و بهینه‌سازی مداوم پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها انجام
می‌شود.
همچنین تیمی مرکب از تعداد ۸ نفر از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان علوم اقتصادی و مالی به عنوان تیم کارشناسی با استفاده از ابزارهای ارتباطی و اطلاعاتی مختلف اقدام به تهیه گزارشات تحلیلی می‌نمایند.
گروه مشاوران ارشد شرکت متشکل از استادان و صاحبنظران صنعت و بازار سرمایه می‌باشند که تحت عنوان کمیته‌های مختلف از جمله کمیته راهبری، کمیته سرمایه‌گذاری، کمیته بودجه و کمیته معاملات به هدایت و انجام فعالیت‌های مشاوره‌ای در زمینه‌های یادشده مشغولند.
شایان ذکر است که نقش کمیته‌های یادشده در اداره امور شرکت اساسی است.
در بخش مدیریت مالی کلیه امور ثبت، طبقه‌بندی، تهیه گزارشات و صورت‌های مالی شرکت و مدیریت نقدینگی، با استفاده از نرم‌افزارهای مدرن مالی انجام می‌شود.
مدیریت امور اداری نیز وظیفه پشتیبانی و کمک به واحدهای صف جهت رسیدن به اهداف کلان و عملیاتی را بر عهده دارد.
در بخش‌های مختلف شرکت تعداد 16 نفر مشغول به کارند. به علاوه کلیه امور خدماتی شرکت به صورت برون‌سپاری انجام می‌گردد.
شرکت‌های سرمایه‌گذار
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (سهامی عام)
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو بیش از ۴۲درصد از سنگ‌آهن موردنیاز کشور ایران را تامین می‌کند. محصول اصلی شرکت کنسانتره سنگ‌آهن با عیار ۶۷درصد و سنگ‌آهن دانه‌بندی شده می‌باشد که به دو مشتری داخلی شرکت‌های فولادمبارکه و فولاد خوزستان عرضه می‌شود.
طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت رسیدن به 28میلیون تن فولاد تا پایان برنامه چهارم توسعه، کشور نیازمند 46میلیون تن سنگ‌آهن خواهد بود که از این میزان 5/9میلیون تن آن توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو تامین خواهد شد که در قالب 1/5میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و 4/3میلیون تن گندله و یک‌میلیون تن سنگ‌ دانه‌بندی خواهد بود.
معدن شرکت در ۱۸۰ کیلومتری شمال شرقی شهر یزد و ۳۰۰کیلومتری طبس واقع شده که از دو ذخیره شمالی و جنوبی به طول ۷/۱کیلومتر تشکیل شده است.
میزان ذخیره قابل استحصال با توجه به شرایط اقتصادی و فن‌آوری امروز معادل 399میلیون تن و عمر معدن 40سال است.
موضوع فعالیت شرکت اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معدن سنگ‌آهن و تولید کنسانتره و مشارکت در سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها و طرح‌های معدنی و صنعتی می‌باشد.
ظرفیت تولید: طرح تجهیز معدن چادرملو با پیش‌بینی ظرفیت تولید سالانه 1/5میلیون تن کنسانتره و سنگ‌آهن دانه‌بندی شده و 144هزار تن کنسانتره آپاتیت طراحی شده است، اما شرکت توان تولید 5/5میلیون تن را داشته و با راه‌اندازی خطوط چهار و پنج میزان 3میلیون تن نیز به ظرفیت تولید اضافه می‌شود.
شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر (سهامی‌عام)
شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر با داشتن معادن غنی سنگ‌‌آهن به عنوان یکی از مطرح‌ترین قطب‌های فعال معدنی، صنعتی در خاورمیانه است.
با اجرای پروژه‌های این شرکت در آینده نزدیک، مجموع تولیدات سالانه به مرز ۸میلیون تن خواهد رسید، این رقم ۲۰درصد از نیاز فولادسازی‌های کشور را تامین می‌کند.
شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر در سال 1372 عملیات اجرایی طرح بهره‌برداری از معدن را شروع و توانست از اواخر سال 1372 استخراج را آغاز کند.
موضوع فعالیت شرکت اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن سنگ‌آهن و تولید کنسانتره، مشارکت و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و طرح‌های معدنی و صنعتی است.
شرکت سنگ‌آهن گهر زمین(سهامی خاص)
شرکت سنگ‌آهن گهر زمین در منطقه معدنی گل‌گهر (معدن شماره ۳) با برآورد ذخایری بالغ بر ۶۴۳میلیون تن در مورخ ۲۸/۱۱/۱۳۸۳ در شهرستان سیرجان به ثبت رسید.
هدف از اجرای این طرح استخراج سالانه 14میلیون تن سنگ‌آهن، تولید سالانه 10میلیون تن کنسانتره و 10میلیون تن گندله است.
شرکت سیمان هرمزگان (سهامی عام)
شرکت سیمان هرمزگان با ظرفیت اسمی 6000 تن سیمان در روز و با داشتن دو خط تولید، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیمان در منطقه است.
این کارخانه مجهز به پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات و خطوط تولید در کلیه مراحل از ابتدا تا مرحله نهایی و عرضه محصولات به بازار است.
سیمان هرمزگان با داشتن نیروهای متخصص و مجرب و قرار گرفتن در کنار خلیج‌فارس، موقعیت ویژه‌ای جهت صادرات محصولات به آسیای میانه،‌ آفریقا و اروپا دارد.
بنابراین انتظار می‌رود در آینده عمده محصولات این شرکت به خارج از کشور صادر شود.
این شرکت به زودی طرح افزایش ظرفیت تولید از طریق بهینه‌سازی خطوط تولید تا 7500 تن سیمان در روز را شروع می‌کند.
شرکت سیمان بجنورد (سهامی عام)
شرکت سیمان بجنورد، با سرمایه‌گذاری شرکت‌های سیمان فارس و خوزستان، سیمان غرب و شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید در کیلومتر 37 جاده بجنورد-شیروان با ظرفیت تولیدی 2000تن در روز در 26فروردین 1378 به بهره‌برداری رسید.
شرکت سیمان بجنورد در حال احداث یک خط تولید جدید با ظرفیت ۳۰۰/۳تن در روز می‌باشدکه تاکنون ۶۸درصد پیشرفت داشته است.
پیش‌بینی می‌شود این طرح در اوایل سال 1387 به بهره‌برداری برسد. همچنین شرکت برنامه اجرای طرح افزایش ظرفیت خط تولید فعلی از 000/2تن به 600/2تن در روز را در دست مطالعه دارد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود، در آینده نزدیک ظرفیت اسمی به 5900تن برسد.
شرکت سیمان ایلام (سهامی عام)
شرکت سیمان ایلام در غرب ایران و 450کیلومتری خلیج‌فارس قرار دارد.
این شرکت در سال ۱۳۷۷ با ظرفیت ۰۰۰/۲تن در روز راه‌اندازی شد. سیمان ایلام با بهره‌ گرفتن از نیروی متخصص بومی، مواد اولیه با کیفیت بالا و ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن صنعتی حائز رتبه قابل قبولی در بین تولید‌کنندگان سیمان می‌باشد که کسب جوایز مختلف بین‌المللی دلیلی بر این مدعا است.
این شرکت در حال اجرای طرح توسعه احداث یک خط تولید جدید سیمان با ظرفیت 300/3تن در روز و با مبلغ 100/1میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌باشد که تاکنون 50درصد پیشرفت داشته و پیش‌بینی می‌شود در اواسط سال 1387 به بهره‌برداری برسد.
شرکت سیمان خاش (سهامی عام)
این شرکت تولید‌کننده انواع سیمان‌های خاکستری و پودر پوزولان طبیعی است.
کارخانه سیمان خاش در شهرستان خاش، واقع در ۱۸۵کیلومتری جنوب شرق زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
همجواری با دو کشور پاکستان و افغانستان موقعیت و جایگاه ویژه‌ای را برای این شرکت جهت صادرات محصولات به وجود آورده است.وجود معادن غنی سیمان و به ویژه پوزولان منطقه تفتان در 45کیلومتری کارخانه، فرصت منحصر به فردی برای این شرکت جهت تولید سیمان پوزولانی است.
اخیرا طرح توسعه افزایش ظرفیت تولید از ۰۰۰/۲تن به ۸۰۰/۲تن در روز با مبلغ سرمایه‌گذاری ۶۵میلیارد ریال در این شرکت به بهره‌برداری رسید.
شرکت سیمان ساوه (سهامی عام)
شرکت سیمان ساوه تنها تولید‌کننده سیمان در ایران می‌باشد که توانایی تولید سیمان در نوع سفید و خاکستری را دارد. تنوع سبد محصولات در این شرکت موقعیت رقابتی خاصی برای آن در بین رقبا به وجود آورده است. کارخانه سیمان سفید درسال ۱۳۷۵ با ظرفیت ۵۰۰تن در روز و در جه سفیدی ۹۲درصد راه‌اندازی و در حال حاضر توان تولید ۰۰۰/۱تن سیمان و با اجرای طرح‌های توسعه تا ۵۰۰/۱تن سیمان را دارد که این شرکت را به تولید‌کننده برتر این محصول در کشورهای منطقه مبدل ساخته است. این شرکت تاکنون در حدود ۷۵درصد از ظرفیت تولید کارخانه خود را در این بخش به امر صادرات به کشورهای حوزه خلیج‌فارس، اروپا، آسیا و آفریقا اختصاص داده است.
کارخانه سیمان خاکستری این شرکت با دو خط و مجموعا با ظرفیت 500/7تن در روز احداث و هم‌اکنون با ظرفیت کامل تولید در حال فعالیت است. مبلغ سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح حدود 150/2میلیارد ریال برآورد شده است.
شرکت سیمان کردستان (سهامی‌عام)
شرکت سیمان کردستان در سال 1365 تاسیس شد. ظرفیت تولید شرکت حدود 3200تن در روز است. شرکت سیمان کردستان موقعیت ویژه‌ای در توانایی صادرات به کشورهای منطقه به خصوص کشور عراق را دارد که این امر در سال‌های آتی به دلیل بازسازی این کشور اهمیت خواهد داشت. محل شرکت در استان کردستان و در شهرستان بیجار واقع است.
شرکت سرمایه‌گذاری سپه
شرکت سرمایه‌گذاری سپه در سال 1370 توسط بانک سپه تاسیس شد و از مهرماه همان سال فعالیت رسمی خود را آغاز کرد و در سال 1380 به شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید واگذار شد. در راستای رعایت اصل تخصص‌گرایی، این شرکت به عنوان بازوی بورسی مجموعه مدیریت سرمایه‌گذاری امید به صورت تخصصی به فعالیت در بورس اوراق بهادار می‌پردازد. عمده سرمایه‌گذاری‌های این شرکت در سه بخش کلی، سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، سهام شرکت‌ها در بازار اولیه و پروژه‌های ساختمانی متمرکز است.
شرکت کارگزاری سپه (سهامی‌خاص)
شرکت کارگزاری سپه در سال 1372 با سرمایه 100میلیون ریال در اداره ثبت شرکت‌ها در تهران به ثبت رسیده است.
فعالیت اصلی این شرکت از ابتدای تاسیس، خرید و فروش سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. سرمایه شرکت در حال حاضر ۳۰۰۰۰میلیون ریال است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کارگزاری فعال در کشور است. فعالیت شرکت از خردادماه سال ۱۳۸۲ گسترش یافت؛ به گونه‌ای که در سال‌جاری فعالیت‌ها در ۳ تالار واقع در تهران و ۱۳ نمایندگی و ۹ باجه صورت می‌پذیرد. براساس‌ آمار موجود، شرکت موفق به کسب رتبه چهارم حجم معاملات در بین کلیه شرکت‌های کارگزاری شده است. در حال حاضر این شرکت قادر به پردازش درخواست‌های خرید و فروش از طریق شبکه اینترنت نیز هست. از برنامه‌های آتی این شرکت تبدیل شدن به یک کارگزاری با ارائه خدمات کامل است که در کنار ارائه خدمات خرید و فروش به ارائه خدمات مشاوره، سبدگردانی، تعهد پذیره‌نویسی سهام و ایجاد و راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی نیز بپردازد.
شرکت لیزینگ امید (سهامی‌خاص)
صنعت لیزینگ از خدمات نوین مالی است که پس از جنگ جهانی دوم و به منظور جلوگیری از توقف فعالیت‌های تولیدی رواج یافت. هر دارایی را که بتوان خرید، می‌توان اجاره نیز کرد.
بنابراین شرکت‌هایی در دنیا متولد شدند که دارایی‌های موردنیاز افراد را به صورت اجاره کوتاه، میان یا بلندمدت در اختیار آنان قرار می‌دهند. این روش یکی از روش‌های تامین مالی در دنیای معاصر است. از این رو شرکت‌های لیزینگ در زمره واسطه‌های مالی از جمله بانک‌ها و بیمه‌ها
قرار می‌گیرند. شرکت لیزینگ امید در راستای استراتژی شرکت مادر جهت حضور در صنعت خدمات مالی برتر در سال ۱۳۸۰ به صورت سهامی خاص تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید.
موضوع فعالیت این شرکت در ابتدا فعالیت در زمینه ساخت و ساز مسکن بود که در سال 1385 با تغییر موضوع به فعالیت در زمینه لیزینگ انواع خودروهای سنگین، ماشین‌آلات و تجهیزات پزشکی و حفاری پرداخت. از برنامه‌های آتی این شرکت تمرکز روی لیزینگ ساختمان و تجهیزات سنگین است.
شرکت توسعه و تجارت بین‌‌المللی فولاد صبا (سهامی‌خاص)
این شرکت در سال 1374 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. موضوع فعالیت شرکت عبارت است از: صادرات و واردات انواع محصولات فلزی، آهن‌آلات، تاسیس، بهره‌برداری و واگذاری واحدهای صنعتی، مالی و خدماتی، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های صنعتی و بازرگانی محصولات فلزی اعم از داخلی و خارجی.این شرکت به صورت تخصصی در زمینه بازرگانی فولاد، انواع اسلب، ورق و میلگرد فعالیت
می‌نماید. با توجه به رونق روزافزون بازار فلزات در سال‌های اخیر این شرکت حاشیه سود مناسبی داشته است.
شرکت سرمایه‌گذاری امید نیز در راستای استراتژی تنوع فعالیت‌ها در بخش بازرگانی محصولات فلزی به میزان 35درصد در این شرکت مشارکت کرده است.
شرکت کویر تایر (سهامی‌عام)
صنعت تایر یکی از صنایع استراتژیک و کلیدی هر کشوری محسوب می‌شود. شرکت کویر تایر در سال 1366 در شهرستان بیرجند به ثبت رسید. هدف اصلی از تاسیس شرکت کویر تایر، احداث کارخانه تولید انواع لاستیک خودرو و فرآورده‌های وابسته به صنعت لاستیک‌سازی با ظرفیت 25هزار تن در سال است.
ساخت کارخانه کویر تایر در استان خراسان جنوبی منشا تحولات اقتصادی، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری بوده است. این شرکت در حال حاضر طرح توسعه ظرفیت به ۵۰هزار تن انواع تایر را با بیش از ۷۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری در دست دارد که به مدت سه سال اجرا خواهد شد.
شرکت کربنات سدیم سمنان (سهامی‌خاص)
شرکت کربنات سدیم سمنان در دی‌ماه سال ۱۳۸۰ تاسیس شده است. عملیات اجرایی احداث این کارخانه در اسفندماه سال ۱۳۸۴ به پایان رسید و بهره‌برداری آزمایشی در فروردین‌ماه سال ۱۳۸۵ آغاز شد.
سرمایه‌گذاری انجام شده این کارخانه در مجموع برابر با 876میلیارد ریال بوده است که 33میلیون دلار تسهیلات ارزی و مابقی، آورده سهامداران و تسهیلات ریالی بوده است.
این شرکت تولیدکننده کربنات سدیم سبک و سنگین با خلوص ۹۹درصد است. ظرفیت اسمی این کارخانه تولید ۲۰۰هزار تن انواع کربنات سدیم در سال است که در حال حاضر با ظرفیت روزانه ۶۰۰تن تولید می‌کند.
موارد مصرف این محصول در صنایع شیشه‌سازی، صنایع شوینده، کاغذسازی، باتری‌سازی، ذوب فلزات، سرامیک و واحدهای تصفیه آب است.
شرکت تولید مخازن گاز طبیعی آسیا ناما (سهامی‌خاص)
شرکت در سال 1351 با موضوع تولید نوشت‌افزار در شهر قزوین به ثبت رسید.
از سال ۱۳۸۵ مطالعاتی در ارتباط با تغییر فعالیت این شرکت در مجموعه مدیریت سرمایه‌گذاری امید انجام و نهایتا با توجه به نیاز روافزون کشور به تولید مخازن گاز طبیعی (CNG) طرح تولید این مخازن در این شرکت تهیه و مقدمات کار فراهم شد. در حال حاضر مجوز تولید سالانه ۲۰۰۰۰۰ عدد انواع کپسول CNG اخذ شده است.
این شرکت یکی از 10 شرکت ثبت شده در نهاد ریاست‌جمهوری است که اخیرا مبلغ 5/18میلیون یورو و 30میلیارد ریال از تسهیلات ویژه ستاد تبصره 13 برای خرید ماشین‌آلات تصویب شده است.

مدیران

شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید (سهامی عام)
صورت سود/زیان میان‌دوره‌ای
مبلغ به میلیون ریال