خصوصیات کلی افراد با مزاج‌های غیربیمار - ۲۸ دی ۹۱
عاطفه چهره‌گشا
افراد مزاج‌های مختلفی دارند که افکار، رفتار و گفتار هر کسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر بتوانیم مزاج خود یا اطرافیانمان را بشناسیم به طور یقین زندگی بهتر و سالم‌تری خواهیم داشت. شناخت مزاج افراد مختلف کمک می‌کند تا بتوانیم روابط بهتری با یکدیگر داشته باشیم. ۱ مزاج گرم و خشک
خصوصیات جسمی: این افراد لاغر اندام هستند. رنگ چهره و سفیدی چشم آنها به زردی می‌زند. پوستی گرم و خشک دارند. گرمایی هستند و تحمل فصل تابستان را ندارند. عطش زیاد و دهانی خشک دارند. بهترین فصل برای ایشان فصل زمستان است. کم خواب هستند. تمایل به خوردن ترشی‌ها مثل لواشک و سرکه و همچنین غذاهای سرد مثل خیار و کاهو دارند و به خوردن خوراکی‌های شیرین کم‌تر تمایل نشان می‌دهند. خصوصیات روانی: زود عصبانی شده و زود هم آرام می‌شوند. افرادی پرجنب و جوش، پرانرژی، باهوش و پرحرف هستند. نکته: اگر همسر شما صفراوی مزاج است در فصل تابستان، مخصوصا هنگامی که یک غذای گرم هم خورده باشد، ممکن است وقتی به خانه برمی‌گردد به‌شدت عصبانی باشد، مراقب باشید تا به شعله آتش او دامن نزنید. بهترین کار این است که با یک لیوان شربت خنک یا یک بشقاب هندوانه و با کلماتی محبت‌آمیز از او استقبال کنید. این کار شما مانند آبی است که بر آتش می‌ریزید، آتش صفرا که فرو نشست، می‌توانید مسائل خود را مطرح کنید. اگر هم گاهی بحث به مشاجره کشیده شد، باز همین روال را طی کنید، چرا که فرد صفراوی خیلی زود آرام شده و معمولا از عصبانیت خود پشیمان می‌گردد.
۲ مزاج گرم و تر
خصوصیات جسمی: این افراد درشت اندام بوده، دارای پوستی سرخ و سفید و موهای پرپشت هستند. نبض پر و قوی دارند. خواب خوبی دارند، گرچه تحمل بی‌خوابی هم برایشان راحت است. این افراد نه تحمل گرمای زیاد را دارند نه تحمل سرمای زیاد، ولی در کل تحمل سرما برایشان راحت‌تر است. علاقه به شیرینی و ترشی دارند و تقریبا همه نوع غذا را می‌خورند. پوست بدن ایشان، گرم، مرطوب و نرم است. خصوصیات روانی: انسان‌هایی شجاع و جسور بوده، معمولا پیشرو و رهبر گروه می‌باشند. به طور معمول انسان‌های آرامی هستند ولی سعی کنید از ظرفیت آن‌ها سوء استفاده نکنید، چرا که هنگام عصبانیت ممکن است رفتارهای مخاطره آمیز داشته باشند.
۳ مزاج سرد و تر
خصوصیات جسمی: این افراد چاق و پرچربی هستند. پوست سفید و موهای کم پشت دارند. تشنه نمی‌شوند و دهان مرطوبی دارند. خواب زیادی دارند. تمایل به مصرف گرمی‌ها مثل شیرینی و ادویه دارند و تمایل به خوردن سردی‌ها از جمله ترشی از خود نشان نمی‌دهند. فصل زمستان فصل بدی برایشان می‌باشد. خصوصیات روانی: این افراد کم انرژی و کند هستند. معمولا صبور و آرام هستند و کمتر عصبانی می‌شوند.
۴ مزاج سرد و خشک
خصوصیات جسمی: این افراد اندامی لاغر دارند. خواب این افراد کم بوده و بینی خشکی دارند. به شیرینی و گرمی‌ها بیشتر از سردی‌ها تمایل دارند. بیشتر تمایل به هوای گرم دارند و در فصل بهار راحت‌ترند. فصل پاییز برای ایشان فصل نامطلوبی است. خصوصیات روانی: سوداوی مزاجان افرادی دقیق، منظم، دوراندیش و محاسبه‌گر هستند. آنچه تاکنون درباره‌اش صحبت شد عبارت است از مزاج سرشتی یعنی مزاجی که از طریق ارث از پدر و مادر به فرد منتقل می‌شود. هر فرد وقتی متولد می‌شود دارای یک مزاج سرشتی است و همین مزاج برای او یک حالت طبیعی است، بنابراین اگر کسی مزاج گرم و خشک، گرم و تر، سرد و خشک و سرد و تر دارد به این معنی نیست که دچار بیماری ناشی از صفرا، سودا، بلغم و دم است، بلکه آن چیزی که باعث بیماری است غلبه خلط دم، صفرا، سودا یا بلغم است و در مباحث آینده به آن اشاره خواهیم کرد.
۵ افراد با مزاج گرم:
افرادی هستند درشت یا متوسط اندام، از هوای خشک لذت می‌برند و غذاهای با طبیعت سرد را بیشتر دوست دارند.
۶ افراد با مزاج سرد
در هوای گرم، احساس رضایت بیشتری دارند و از غذاهایی با طبیعت گرم لذت می‌برند و از نظر رطوبت‌ بدنی در حد تعادل قرار دارند.
۷ افراد با مزاج خشک
حرارت بدن این افراد معتدل است، ولی از نظر رطوبت، بدنی خشک و کم‌آب دارند. اکثر لاغراندام هستند، مفاصل ایشان خشک است و با حرکت، گاهی مفاصل ایشان سر و صدا می‌کند، تعریق بدنشان کم است و مخاط پوست ایشان خشک است.
۸ افراد با مزاج تر
بیشتر این افراد چاق بوده، پوست بدنشان روشن است، دیر تشنه می‌شوند و اغلب پوست نرم و مرطوبی دارند،‌ در مجموع، تعریق در این افراد زیاد است.
۹ افراد با مزاج معتدل
این افراد از همه نظر معتدل هستند، اندام متوسط دارند و تحمل گرما و سرمای متعادل را دارند و از همه نظر از یک تعادل نسبی برخوردار هستند.