جامعه دو قطبی آمریکا بزرگ‌ترین چالش اوباما - ۲۵ آبان ۹۱
احسان ابطحی
گروه بین‌الملل
باراک اوباما، رییس‌جمهور دموکرات ایالات‌متحده، موفق شد با پیروزی دوباره در انتخابات ریاست‌جمهوری برای چهار سال دیگر در کاخ سفید بماند. پیروزی اوباما در شرایطی به دست آمد که او نسبت به بار گذشته دو ایالت کارولینای شمالی و ایندیانا را از دست داد و آن را به میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان واگذار کرد. در آرای مستقیم هم اوباما نسبت به سال 2008 میلادی حدود هفت میلیون و 300 هزار رای را از دست داد. در مجموع، اوباما اکنون موفق به کسب 6/50 درصد آرا شد، در شرایطی که میت رامنی جمهوری‌خواه 9/47 درصد آرا را به دست آورد.
اکنون اوباما با جامعه‌ای به شدت دو قطبی مواجه است. اکثر مردان بالای ۴۵ سال و بیشتر سفید‌پوستان به رامنی جمهوری‌خواه رای داده‌اند و در مقابل بیشتر زنان و دورگه‌ها، اوباما را به عنوان رییس‌جمهورشان انتخاب کرده‌اند. اکنون به نظر می‌رسد که یکپارچه کردن جامعه دو قطبی آمریکا مهم‌ترین چالش پیش روی اوباما است.
از سوی دیگر حزب جمهوری‌خواه آمریکا هم باید در فکر بازسازی خود باشد، حزبی که اکنون اقبال مستقل‌ها، جوانان و زنان را از دست داده‌ و باید برای جلب نظر دوباره آنان راهکارهایی جدید ارائه دهد.
حزب جمهوری‌خواه در سال‌های اخیر تا حدی به سمت محافظه‌کاری افراطی حرکت کرده که حتی میت رامنی که در زمان فرمانداری ایالت ماساچوست از او به عنوان یک جمهوری‌خواه میانه‌رو نام برده می‌شد، در جریان مبارزات انتخاباتی ناچار شد تا برای جلب نظر اکثریت اعضای حزب گذشته خود را نفی کند.
برخی تحلیلگران معتقدند حزب جمهوری‌خواه در قرن بیست و یکم همچنان راه‌کارهای قرن بیستمی ارائه می‌دهد و برای ادامه حیات خود باید چاره‌ای جدید بیاندیشد