افزایش 20درصدی سود سالانه شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان - ۴ اسفند ۸۶
در یکی از خیابان‌های فرعی خیابان حافظ دفتر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ساختمانی کشور قرار دارد و شاید مبالغه نباشد اگر عنوان بزرگ‌ترین برج ساز ایران را به این شرکت نسبت دهیم.

عکس: گیسو مرادمند
با نگاهی گذرا به کارنامه فعالیت چند سال اخیر این شرکت، اجرای پروژه‌های برجسته‌ای را می‌بینیم که بسیاری از آنها برای اولین بار در ایران تجربه می‌شوند. «رضا کامرانی»؛ ‌از اوایل اردیبهشت ماه سال 84 مدیرعاملی شرکت را عهده‌دار است. وی مدرک فوق لیسانس حسابداری و سابقه 17سال فعالیت در سازمان حسابرسی را دارد. پیش از تصدی این پست، شش سال در شرکت سرمایه‌گذاری مسکن، یکی دیگر از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های ساختمانی تجربه اندوخته است. وی می‌گوید: استراتژی اصلی شرکت انجام کارهای «بزرگ و شاخص» است که با توجه به وجود پروژه‌های زیاد در دست اجرا، انتظار می‌رود که شرکت بتواند سالانه 20درصد سود خود را افزایش دهد.
نیازهلدینگ‌ها به تخصص اقتصادی - مالی
«کامرانی» در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی شروع فعالیت خود در این شرکت می‌گوید: شرکت‌های بزرگ هلدینگ نیاز اساسی به تخصص اقتصادی- مالی دارند که می‌تواند بسیار هم به روند فعالیت آنها کمک کند. در همین راستا با توجه به تجارب ارزنده‌ای که به مدت شش سال در شرکت سرمایه‌گذاری مسکن به دست آوردم و در نتیجه آن با چگونگی و نحوه اداره پروژه‌های مختلف آشنا شدم. سپس با دعوت شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در این شرکت ساختمانی مشغول به فعالیت شدم. همچنین با توجه به بورسی بودن سرمایه‌گذاری مسکن، همزمان با پیگیری پروژه های ساختمانی در زمینه بورس هم تجارب بسیار خوبی کسب کردم.
انجام کارهای بزرگ و شاخص؛ استراتژی اصلی شرکت
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری که چرا شرکت بیشتر به سمت انجام پروژه‌های بزرگ و کلان می‌رود در حالی که سایر هلدینگ‌های ساختمانی انجام همزمان پروژه‌های کوچک را در دستور کار دارند، معتقد است: شرکت‌های بزرگ ساختمانی با توجه به توان مالی بالایی که در اختیار دارند، به‌طور قطع به دنبال پروژه‌های بزرگی هستند که مقداری از هزینه‌های سربار آنها را کاهش دهد و از طرف دیگر بتوانند از مزیت انبوه‌سازی استفاده کنند، چرا که در ساخت پروژه‌های کلان و انبوه، شما می‌توانید از تخفیف‌های متعدد در زمینه بهای زمین، مصالح، نیروی کار و ... بهره‌مند شوید.
استراتژی اصلی شرکت انجام کارهای «بزرگ و شاخص» است. این امر لزوما به معنی فعالیت در ارتفاع نیست. وی اضافه می‌کند: در هرحال ما هم سعی کرده‌ایم که بعد از اجرای پروژه برج تهران، با توجه به توان مالی بالایی که از آن برخوردار هستیم، اجرای پروژه‌های متعدد دیگر را شروع کنیم. به ‌طور مثال پروژه عرفان، شیراز، ‌کیش و...
چند ویژگی ممتاز برای برج
وی در ادامه در خصوص ویژگی‌ها و امکانات منحصربه‌فرد برج تهران می‌گوید: یکی از تکنولوژی‌های به‌کار رفته در برج، استفاده از سیستم‌های صنعتی دیوارهای خشک است که این امر سبب سرعت اجرای فرآیندهای پروژه را دو چندان کرد. همچنین آسانسورهای پرسرعت به‌کار رفته و سیستم موتورخانه این برج از شرکت «میتسوبیشی» انتخاب شده است که با توجه به کیفیت بالای محصولات این شرکت، اطمینان و اعتماد را به مصرف‌کنندگان می‌دهد. همچنین کیفیت بالای مصالح به کار رفته، استفاده از پنجره‌های ترموبریک، مشرف نبودن واحدها به یکدیگر، منظره زیبای برج در کنار زیبایی در طراحی داخلی واحدهای برج، از دیگر امکانات خاص این برج به شمار می‌آید.
عمر مفید این بنا 400سال تخمین زده شده که از معدود پروژه‌های ساختمانی اجرا شده در ایران است که از چنین عمر بالایی برخوردار است.
سودآوری ۳۰۰‌میلیارد تومانی فروش واحدهای برج تهران
«کامرانی» در مورد تعداد واحدهای فروش رفته برج و سود حاصل از فروش می‌گوید: از مهر ماه سال گذشته تاکنون نزدیک به 400واحد از واحدهای برج تهران به فروش رسیده و تنها 160واحد باقیمانده است. واحدهای فروش رفته از لحاظ متراژ هم معادل 70‌درصد است.
میزان سود شناسایی شده حاصل از فروش واحدها، تا پایان شهریور ماه امسال در حدود ۱۳۰‌میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی ما برای سودآوری امسال هم بین رقم ۸۰-۷۰‌میلیارد تومان در نوسان است. از سوی دیگر سودآوری سال آینده را هم رقمی معادل همین مقدار پیش‌بینی کرده‌ایم. وی در توضیح این بخش گفت: همزمان با افزایشی که در بخش مسکن اتفاق افتاده شرایط ویژه‌ای را برای فروش تعریف کردیم تا مشتریان و علاقه‌مندان به خرید، از شرایط خوبی بهره‌مند شوند. دریافت ۵۰درصد به صورت نقد و مابقی به‌صورت اقساط ۲ساله یکی از این شرایط خاص بود که باعث اقبال مشتریان به سمت خرید واحدهای برج شد.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر 30درصد واحدهای باقیمانده برج، عمدتا مربوط به واحدهای با متراژ بالای طبقات بالایی برج است که مطابق برنامه طی ماه‌های آینده می‌توانیم سود خوبی از فروش آنها شناسایی کنیم. ولی با توجه به اینکه هزینه‌های مالی پروژه تامین شده در حال حاضر نیازی به فروش این واحدها نداریم.
طراحی برنامه سودآوری برای شرکت‌های تابعه
مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان فعال‌سازی شرکت‌های زیر مجموعه این شرکت را از برنامه‌های اصلی شرکت بعد از اجرای برج تهران برمی‌شمرد و اضافه می‌کند: شرکت ما به‌جز برج تهران، پتانسیل‌های دیگری هم دارد که به نوعی زیر سایه برج، پنهان شده است. با توجه به اتمام برج تهران در نظر داریم از پتانسیل‌های موجود بیشترین بهره را ببریم.
وی می‌افزاید: یکی از این پتانسیل‌ها، «شرکت خانه‌سازی باغمیشه»، ‌در تبریز است که با توجه به پروژه‌های دردست اجرا، آینده بسیار خوبی دارد. برنامه اصلی ما برای این شرکت رساندن سود سالانه، ۲۰میلیارد تومان است. در واقع می‌خواهیم بیش از ۳۰درصد سود سالانه خود را از طریق پروژه‌های این شرکت تامین‌کنیم.
شرکت پیمانکاری «آ.س.پ» هم از دیگر پتانسیل‌های اصلی ما برای سودآوری است که با برنامه‌ریزی که برای این شرکت انجام شده، ‌در نظر داریم سالانه حداقل 5میلیارد تومان سود از طریق این شرکت داشته باشیم. در مراحل اجرای برج تهران این شرکت توانست مدیریت پنج پیمانکار بزرگ کشور را بر عهده گیرد که تجربه بسیار موفقی هم بود که نشان دهنده توانایی‌های بسیار این شرکت در مدیریت کلان (MC)پروژه‌ها است. وی در معرفی شرکت پارس‌سازه گفت: این شرکت یکی از غول‌های فلزی کشور خواهد شد که عملیات اجرای اسکلت فلزی را در پروژه‌های ساختمانی انجام می‌دهد. این شرکت با اجرای 30هزار واحد از پروژه بازسازی بم، ساخت تعداد زیادی جایگاه‌های سوخت گاز طبیعی (CNG) و... توانسته از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار شود. در برنامه‌ریزی‌های آینده امیدواریم بتوانیم سود مناسبی از این شرکت کسب کنیم. وی در ادامه به شرکت «پیمان غدیر» هم اشاره کرد که به‌عنوان مشاور در پروژه‌ها، ایفای نقش می‌کند.
شروع ۳۸۰هزار مترمربع پروژه
«کامرانی» درباره پروژه‌های در دست اجرای شرکت می‌گوید: بعد از اتمام پروژه برج تهران که 220هزار مترمربع مجموع کل بنای آن بود، در حال حاضر اجرای 380هزارمترمربع پروژه را آغاز کرده‌ایم.
علاوه براین بالغ بر یک میلیون ‌مترمربع پروژه که عمدتا به شکل مشارکتی است را نیز در دستور کار داریم که عمده آن در مراحل کارشناسی قرار دارد.
مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان ادامه می‌دهد: «برج عرفان» که در منطقه 22تهران آغاز شده شامل 8برج 20طبقه است که این پروژه با سرعت بسیار خوبی در حال اجرا است. از مجموع 8برج این پروژه، چهار برج از پیشرفت 30درصدی برخوردار شده‌اند که مطابق برنامه در نظر داریم تا پایان سال‌آتی دو برج را به مرحله بهره‌برداری نهایی و تکمیل برسانیم. چهار برج باقیمانده را نیز از سال آینده شروع می‌کنیم. وی در مورد دیگر پروژه‌های دردست اجرا می‌افزاید: علاوه برپروژه «عرفان»،‌ پروژه 50هزار متری شیراز، 100هزار متری شمال،«بهاران» و «کیش» را در مرحله اخذ مجوز در برنامه‌های خود طراحی کرده‌ایم. وی خاطرنشان می‌کند: شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان در حال مذاکره برای اجرای پروژه 200هزار متری در جاده انزلی است که با توجه به توجیه مناسب اقتصادی این پروژه امید است که بتوانیم مجوزهای لازم را برای شروع پروژه اخذ کنیم.
پوشش ۳۰درصدی EPS امسال طی سه ماه
مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان در مورد تعدیل‌های احتمالی EPSشرکت می‌گوید: طی سه ماه گذشته شرکت توانسته 21تومان از EPS امسال را پوشش دهد. از سوی دیگر با توجه به نوسان‌های بالای بازار مسکن نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت آینده داشت، ولی رقم 70تومان برای EPS امسال صددرصد قابل تحقق است. همچنین برای اینکه بتوانیم اعتماد سهام‌داران را به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت خود حفظ کنیم، همواره کمترین سودی که امکان تحقق دارد را به بازار اعلام می‌کنیم.
بنابراین با توجه به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای سودآوری شرکت‌های زیر مجموعه، امید می‌رود که وضعیت شرکت در آینده از بهبود نسبی برخوردار شود. افزایش سرمایه ۵۰میلیارد تومانی هم که امسال شرکت داشت در راستای تامین مالی پروژه‌های جدید برای پوشش سودآوری شرکت بود.
وی اضافه می‌کند: درخواست‌های زیادی را از سوی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس داشتیم که با توجه به نیاز بالای بازار داخل کشور در حال حاضر نیازی به وارد شدن به بازارهای جهانی نیست.
برترین شرکت ساختمانی بورس
«کامرانی» در خصوص جایگاه این شرکت در میان شرکت‌های بورسی گفت: ‌بیش از 30درصد سهم بازار شرکت‌های ساختمانی حاضر در بورس متعلق به شرکت‌ماست و در بین شرکت‌های ساختمانی حاضر در بورس ما در جایگاه نخست قرار داریم.
وی اضافه می‌کند: ‌در برج‌سازی از نظر حجم کاری در کشور اول هستیم ولی با توجه به اینکه آمار دقیقی از میزان تولیدات شرکت‌های ساختمانی در کشور وجود ندارد، نمی‌توانیم برآوردی از سهم حدودی و تقریبی خود را از کل بازار مسکن کشور داشته باشیم؛ چرا که تولیدات خصوصی در این عرصه بسیار زیاد است. به‌طور مثال اگر سالانه حدود ۷۰۰هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود سهم ما شاید معادل یک‌هزار واحد باشد.
سرعت گرفتن پروژه‌ها با آزادسازی قیمت سیمان
«کامرانی» در پاسخ به سوالی درباره تاثیر آزادسازی قیمت سیمان بر سودآوری پروژه‌های این شرکت می‌گوید: آزادسازی سیمان سبب تسریع در بهره‌برداری از پروژه‌ها می‌شود. در حال حاضر که عرضه سیمان به شکل محدود انجام می‌شود با مشکلات زیادی در برنامه‌ریزی روبه‌رو هستیم؛ چرا که در مجموع باعث کندی روند پیشرفت کار می‌شود.
وی تاکید می‌کند: با آزادسازی قیمت سیمان‌، دیگر نیازی به مراجعه به بازار آزاد برای تامین سیمان مصرفی مورد نیاز نیست و ما از طرح خروج سیمان از سبد حمایتی دولت استقبال می‌کنیم. با توجه به اینکه سهم سیمان در قیمت تمام شده ساختمان بسیار مهم است، بنابراین تامین سیمان مورد نیاز برای پیشرفت پروژه‌ها بسیار اساسی است.
افزایش ۲۰درصدی سود سالانه شرکت
مدیرعامل شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان در خصوص برنامه‌های آینده شرکت از تدوین استراتژی 5ساله شرکت سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: طی یکسال گذشته، برنامه استراتژی 5ساله شرکت را تدوین و به زیرمجموعه‌های خود ابلاغ کردیم. با توجه به پتانسیل بالای شرکت‌های تابعه و سودآوری خوب شرکت انتظار می‌رود که اجرای این برنامه 5ساله به موفقیت کامل همراه شود.
همچنین با توجه به شاخص بودن شرکت ما در کشور‌، بسیاری از پروژه‌های بزرگ به ما ارجاع می‌شود.
بالاترین رقم تقسیم سود بین شرکت‌های بورسی
وی خالص ارزش دارایی‌های شرکت تا پایان شهریور ماه امسال را برابر ۵۸۰‌میلیارد تومان اعلام می‌کند که رقم آن به ازای هر سهم برابر ۵۸۰ تومان می‌شود.
این رقم طی 4-3 ماه اخیر با توجه به فروش واحدهای برج تهران و شروع پروژه‌های جدید رشد نیز داشته است. وی در همین ارتباط می‌گوید: به‌طور متوسط طی سه سال ورود شرکت در بورس، شرکت توانسته سالانه 45‌میلیارد تومان سودآوری داشته باشد. امسال هم رقمی معادل 95میلیارد تومان سود را میان سهام‌داران تقسیم کردیم که تاکنون هیچ یک از شرکت‌های ساختمانی این میزان سود را تقسیم نکرده‌اند.اطلاع رسانی شفاف به بورس
«کامرانی» در خصوص جایگاه این شرکت از لحاظ اطلاع‌رسانی شفاف در میان شرکت‌های بورسی می‌گوید: طی یک‌سال اخیر موفق شدیم به سطح مطلوبی از لحاظ گزارش‌دهی و اطلاع‌رسانی شفاف به بورس برسیم. از سوی دیگر ارتباط مناسبی را با مجموعه بورس برقرار کرده‌ایم و گزارش و اطلاعیه‌های خود را به موقع به بورس ارائه می‌کنیم. شرکت ما در رتبه‌بندی شرکت‌های بورس از لحاظ اطلاع رسانی در لیست ۲۰شرکت برتر قرار دارد.
حمایت‌های بی‌دریغ «غدیر»
وی در ادامه صحبت‌های خود معتقد است که اگر حمایت‌های غدیر از برنامه‌های مالی ما نبود شاید موفق به اجرای پروژه‌های خود نمی‌شدیم.
وی اضافه می‌کند: تزریق ماهانه حدود 10میلیارد تومان نقدینگی به یک پروژه ساختمانی کار ساده‌ای نیست که این مهم عمدتا از طریق اخذ تسهیلات مالی از بانک صادرات و بانک‌های خصوصی میسر شد، چنانچه طی اجرای پروژه در مجموع بالغ بر 120میلیارد تومان تسهیلات دریافت‌شد که این مهم با حمایت‌های بی‌دریغ هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری«غدیر» امکان‌پذیر شد که جا دارد که از ایشان تشکر ویژه‌ای داشته باشم. خوشبختانه با فروش خوب برج تهران عمده تسهیلات دریافتی از بانک‌های خصوصی تسویه شده است.


تصویری از پیشرفت فیزیکی پروژه «عرفان»