نوشداروی «اتاق مبادلات ارزی» - ۶ مهر ۹۱
راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی، تازه‌ترین ایده دولتی‌ها برای کنترل بازار ارز است. مرکزی که سوم مهرماه به صورت رسمی افتتاح شد و اولین قیمت «دو درصد زیر نرخ بازار»ش را هم 2404 تومان برای هر دلار اعلام کرد. تاسیس «مرکز مبادلات ارزی» سیاست حاصل از توافقات به عمل آمده میان مجریان اقتصادی از جمله بانک مرکزی، بانک‌های عامل، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد با نمایندگان مجلس بود که در چند هفته اخیر انتقاداتشان از «بی‌عملی عامدانه» دولت درباره دلار بالا گرفته بود. طبق تصمیمات اتخاذ شده، قرار است که در این مرکز نرخ دلار معاملاتی دو درصد زیر قیمت بازار از سوی بانک مرکزی کشف قیمت شده و برمبنای این قیمت، عرضه و تقاضای موجود پوشش داده شود.
تعیین نرخ و انجام معاملات در این مرکز به صورت روزانه صورت می‌گیرد و فرمول آن انحصارا در اختیار بانک مرکزی است. این بازار از نخستین روز با حضور افراد مختلف، پرازدحام شد که البته اولین کشف نرخ‌ها با نوسانات قیمتی در بازار نیز همراه بود. در نخستین روز کار این بازار، قیمت دلار در بازار آزاد یک بار دیگر رکورد ۲۵۰۰ تومانی را ثبت کرد. این افزایش قیمت، طلا را هم به بالا هل داد و قیمت هر سکه بهار آزادی به یک میلیون تومان رسید.
در بازار جدید قرار است ارز مورد نیاز کالاهای وارداتی اولویت‌های سه تا پنج در قالب نرخ تعیین شده، تامین شود. دریافت تاییدیه سیستم ثبت سفارش از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از مراحلی است که متقاضیان اولویت‌های مشمول باید برای تامین ارز خود انجام دهند.