نه سیخ سوخت نه کباب
مرجان شهریاری
دبیر گروه خودرو
اینکه برنده میدان، خودروسازان بودند یا شورای رقابت، خیلی مهم نیست؛ اما شاید اعضای شورای رقابت که در اظهارنظرهای مختلف خواستار زانو زدن خودروسازان در مقابل مشتریان بودند، فراموش کردند که خودروسازان پیش از این در اغلب میدان‌ها برنده بوده اند؛ این میدان می‌تواند محلی برای منازعات بر سر قیمت باشد یا تعیین تعرفه‌ای که خودروسازان نسبت به افزایش آن آلرژی دارند.
این بار اما حریف، شورای رقابت بود، شورایی که به پشتوانه احمدی‌نژاد در یک شب تاریخی پا به عرصه قیمت‌گذاری خودرو گذاشت. در این بین خودروسازان که هنوز شیرینی آزادسازی قیمت‌ها زیر دندانشان بود، با انتقاد رییس‌جمهور نسبت به افزایش قیمت‌ها، قول همکاری با شورای رقابت را دادند.
هر چند اعضای شورای رقابت در اظهارنظر‌های مختلف وعده کاهش 50 درصدی قیمت‌ها را نیز به تحریم‌کنندگان بازار می‌دادند، اما واقعیاتی که تولیدکنندگان خودرو هم اینک با آن دست به گریبانند، وعده و وعید نمی‌شناسد؛ حتی اگر تولید کل محصولات هم متوقف شود. به معنای دیگر شورای رقابت نیز در عمل همچون سازمان حمایت نتوانست تنها حامی مصرف‌کنندگان باشد؛ چرا که با حمایت صرف از متقاضیان خودرو، حکم مرگ این صنعت بزرگ و اشتغال زای ایران را امضا می‌کرد.
در هر صورت این شورا اگر چه در باب قیمت‌گذاری خودرو به نفع خودروسازان خیلی دست و دلبازی نکرد، اما طبق پیش‌بینی‌هایی که صورت می‌گرفت، به گونه‌ای عمل کرد که هم قیمت خودرو را طبق خواسته احمدی نژاد کاهش داد و هم نظر خودروسازان را جلب کرد