خواب بر روی ابر را تجربه کنید - ۲۵ آبان ۹۱
فاطمه نظیفی
هر روز بعد از تمام خستگی‌ها و دغدغه‌هایی که در محیط کارتان داشته‌اید، به سمت خانه می‌روید بعضی روزها خیلی زود می‌رسید و ترجیح می‌دهید یک استراحت عصرانه داشته باشید و بعضی روزها هم آنقدر دیر می‌رسید که باید یکسره به رختخواب بروید. بنابراین تخت خواب شما یکی از مهم‌ترین اثاثیه منزل شما محسوب می‌شود و مهم‌تر از آن تشکی که قرار است جسم خسته شما روی آن به آرامش برسد. حالا وقت آن است که کمی بیشتر راجع به انواع تشک‌های طبی و خوشخواب یا حتی تشک‌های معمولی مرغوب بدانید.

انواع تشک
تشک‌های معمولی از انواع اولیه تشک‌هاست و مهم‌ترین بخش تشکیل‌دهنده آن فنر است و با ابر و پر و پشم پر می‌شوند که البته امروزه دیگر این نوع تشک‌ها قابل استفاده نیستند و دوام کمی هم دارند. نوع دیگر تشک‌ها، طبی هستند که مواد تشکیل‌دهنده‌شان نمد، فنر، موکت، یونولیت و فوم است. تشک‌های طبی نیز دوباره به دو نوع کاملا طبی و طبی-فنری تقسیم می‌شوند، که نوع منحصرا طبی بسیار سفت و انعطاف‌ناپذیرند اما عمر کوتاهی دارند. نوع طبی-فنری نسبت به طبی نرم‌تر است و احساس راحتی بیشتری به شما می‌دهد و استحکام و دوام بیشتری هم دارد.
یک تشک خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
ابتدا باید در ارتباط با مواد اولیه تشک اطمینان حاصل کنید، اینکه فنر‌های قوی داشته باشند. پارچه مورد استفاده برای روکش از نوع مرغوب باشد و همین‌طور دوخت خوبی داشته باشد، چون اگر پارچه مورد استفاده الیاف طبیعی نباشد، به مرور زمان بیماری‌های آلرژیک و ناراحتی‌های پوستی ایجاد می‌کند. ویژگی دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد ضد آب بودن و ضد حریق بودن پارچه مورد استفاده است و همین‌طور ضدنفوذ از بابت حشرات باشد. از ویژگی‌های دیگر این است که تشک مرغوب باید سبک باشد، قابلیت شست‌وشو داشته باشد و اینکه بسیاری از این تشک‌ها برای راحت‌تر کردن کار شما زیپ‌دار طراحی می‌شوند تا کار شما را برای شستن روکش آن راحت‌تر کنند. در بعضی از انواع تشک‌های معمولی و طبی قاب‌های فلزی تعبیه می‌شود تا از قسمت تحتانی دور تا دور تشک را بگیرد و این باعث استحکام و دوام بیشتر تشک می‌شود. از نظر ظاهری هم یک تشک خوب باید ارتفاعی بالاتر از ارتفاع تختخواب شما داشته باشد به این معنی که قسمتی از تشک باید همواره از سطح بالایی تخت بیرون باشد، البته این فاکتور در مدل‌های معمولی اهمیت چندانی ندارد. اگر تشک خیلی کوچک باشد، آرامش و آزادی زمان خواب را از شما می‌گیرد. یک فرد سالم در حدود ۶۰-۴۰ مرتبه در طول شب غلت می‌خورد، بنابراین برای تجربه یک خواب راحت باید آزادی حرکتی داشته باشید. فراموش نکنید که اگر تشک شما دارای سیستم تنفس هوا باشد، با کشش خلا هوا باعث کاهش حجم تشک می‌شود و این امر تاثیر مستقیم در احساس خوشایندی و شادابی شما دارد. آنتی باکتریال بودن تشک هم بسیار مهم است، یادتان نرود پوست شما در تماس مستقیم با این وسیله است. بعضی از شرکت‌های سازنده همچون خوشخواب، اقدام به ارائه مدلی کرده‌اند که در آن اسفنج‌های رایحه‌دار به کار رفته که رایحه خوشی را در اتاق خواب شما پراکنده می‌سازد.
یک آزمایش ساده
برای اینکه نرمی یا سفتی تشک را آزمایش کنید، به پشت، روی تشک بخوابید و یک دست خود را به صورت صاف داخل گودی کمر خود قرار دهید. اگر دست شما به راحتی به سمت داخل گودی کمرتان فرو رفت، آن تشک خیلی محکم و سفت است، اما اگر نتوانستید به هیچ وجه دستتان را به داخل گودی کمرتان سر دهید، آن تشک خیلی نرم است.
سایز، قیمت و بازار
سایز استاندارد برای تشک‌های دونفره ۱۶۰ سانتیمتر در ۲۰۰ سانتی‌متر است و قیمت آنها از ۲۹۰ هزار تومان به بالا است. این مبلغ برای مدل‌ها و کیفیت‌های مختلف، متفاوت است و همین‌طور تشک‌های یک نفره معمولا ۱۸۰ در ۸۰ سانتیمتر هستند که قیمت آنها نیز از ۱۸۰ هزار تومان به بالا می‌باشد، به نظر می‌رسد بهتر است برای خرید تشک کمی دست و دلباز باشید تا با کالای مرغوبی که می‌خرید آرامش بی‌نظیری را تجربه کنید. یکی از بزرگ‌ترین بازارهای فروش تشک‌های طبی و فنری خیابان یافت‌آباد است، اما شما می‌توانید در خیابان‌های شریعتی، سهروردی و... نیز فروشگاه‌های بسیاری پیدا کنید. این روزها از میان محصولات موجود در بازار ایران، محصولات آلمانی طرفداران بسیاری دارند و اگر دقت کرده باشید، بر روی شیشه مغازه‌های فروش خوشخواب کلمه آلمانی را حتما می‌بینید. این در حالی است که محصولات استرالیا و سوئیس هم با کیفیت عالی در بازار ایران وجود دارند. از بین تولیدکنندگان داخلی هم می‌توان از شرکت‌های به نامی چون خوشخواب، رویال و آسا اشاره کرد. پیشنهاد ما به شما طبق نظر فروشندگان محترم این محصول، تشک‌های رویال است و بهتر است بدانید که این محصول تحت لیسانس پدیکس سوئیس ساخته می‌شود. اگر هم به تشک‌های فنری علاقه دارید، بهتر است از شرکت آلمانی جاسمین که فقط انواع فنری را به بازار عرضه می‌کند، خرید کنید. خرید خوبی داشته باشید.