مسوولیت پذیری بچه‌ها با خرید‌ - ۶ مهر ۹۱
شاید خرید کردن کار سختی نباشد، اما خرید کردن توسط بچه‌ها، آن هم برای اولین بار به نوعی هم سخت است و هم آزمونی برای درک مهارت‌های زندگی در بچه‌ها. خرید کردن از فعالیت‌های خوبی است که می‌تواند هم به همکاری فرزندان در امور خانه کمک کند و هم عاملی برای ایجاد حس مسوولیت پذیری و مهارت برای زندگی مشترک آینده آنها باشد. به جز اینها؛ گاهی خرید کردن فرزندان بزرگ‌تر در مواقع ضروری برای کوچک‌ترها موجب ایجاد محبت بیشتر بین آنها می‌شود.اگر با فرزندانتان به خرید می‌روید به نکات ساده ای دقت کنید تا به رشد این حس در کودکان کمک کرده باشید.
نظر آنها را بخواهید
در مورد اجناسی که می‌خواهید خرید کنید از آنها نظرخواهی کنید تا توجه آنها به ملاک‌های خرید مثل کیفیت و قیمت مناسب، تولید داخلی بودن، سالم بودن کالا، شماره پروانه و تاریخ تولید و...
جلب شود.
با توجه به جیبتان خرید کنید
از همان آغاز از خریدهای غیرضروری خودداری کنید تا این کار برای بچه‌ها به عنوان یک عادت در بیاید نه اینکه جذب رنگ و ظاهر و تبلیغات کالاها شوند و هر چه در چشم زیبا آید در سبد خرید قرار داده شود، بلکه خرید را متناسب با مقدار پول موجود و نیاز واقعی و با توجه به اولویت‌های خانواده باید انجام داد.
اگر فرزندانتان را به خرید می‌فرستید
به مقدار لازم پول در اختیار او قرار دهید. منظور از لازم، نه مقدار کمتر از کالای سفارش شده که فرزند شما پس از خرید مقروض یا احیانا در مقابل مغازه دار و سایر مشتری‌ها سرافکنده شود و نه خیلی بیشتر از حد نیاز، تا به خرید‌های غیرضروری وسوسه شود. به مغازه‌ها و فروشندگان، مسیر رفت و آمد و به مدت زمان رفت و برگشت او توجه و نظارت داشته باشید. نوعی برنامه‌ریزی داشته باشید که بچه‌ها مکررا به خرید نروند؛ بلکه با کمی هماهنگی خریدها بیشتر به صورت یکجا انجام شود تا از اتلاف وقت آنها پرهیز شود. تا حد امکان از فرستادن دختران آن هم به صورت تنها، به خرید خودداری شود و در صورت ضرورت رعایت احتیاط‌های لازم در خیابان و کوچه به خصوص برخورد جدی و متین با فروشندگان مرد به آنها تذکر داده شود.
کودکان را در ساعات دیر وقت شب به خرید نفرستید
به آنها تذکر بدهید که هر خریدی درست نیست، مانند خرید شانسی‌ها یا مواد محترقه یا برخی از مواد غذایی ظاهرا جذاب که از نظر تغذیه ای مضر هم می‌باشد مثل یخمک‌ها، پفک‌ها، ...
به آنها یاد دهید برای خرید کردن با شما مشورت کنند و برای خرج کردن پول خود هم برنامه‌ریزی و دقت داشته باشند.