برنامه‌های «ایران‌تایر» برای تغییر تکنولوژی، افزایش تولید، فروش و... - ۴ اسفند ۸۶
ایران‌تایر یکی از شاخص‌ترین شرکت‌های گروه صنایع لاستیک و پلاستیک در بورس تهران است، تا جایی که در سالی که گذشت روزهای پرمعامله‌ای را پشت سر گذاشت و به دلیل تحولی که در سال‌های جدید در این شرکت رخ داد، همواره سهام این شرکت در بازار سرمایه با تقاضای خرید مواجه بود.
در گفت‌وگو با مهندس امت علی، مدیرعامل ایران‌تایر به بررسی تحولات رخ داده در این شرکت تولیدی پرداخته‌ایم. وی در این گفت‌وگو ضمن بیان آخرین وضعیت شرکت، از نهایی شدن گشایش اعتبار خرید ماشین‌آلات و تکنولوژی طرح توسعه ایران‌تایر خبر می‌دهد.
گفت‌وگوی دنیای اقتصاد با مهندس امت‌علی را در ادامه بخوانید. در آخرین گفت‌وگویی که سال گذشته با جنابعالی داشتیم، به برنامه‌ریزی شرکت برای اجرای طرح توسعه تولید تایرهای رادیال سیمی اشاره کردید، بفرمایید که این طرح به کجا رسید؟
بخش دانش فنی طرح سال قبل گشایش اعتبار شده بود که بخش ماشین‌آلات آن هم پس از تصویب هیات‌مدیره بانک ملی در دی‌ماه انجام شده است.
با اجرای این طرح چه اتفاقی برای ایران‌تایر رخ می‌دهد؟
با بهره‌برداری از این طرح، تولید تایرهای رادیال سیمی، جایگزین بخشی تایرهای بایاس خواهد شد و ایران‌تایر طبق تقاضای بازار و پیشرفت‌هایی که در صنعت خودرو رخ داده، توانایی تولید تایرهای پیشرفته را خواهد داشت که به دنبال آن تولید و سود شرکت هم افزایش خواهد یافت.
با این وصف، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری مربوط به خرید تکنولوژی و ماشین‌آلات است...؟
تقریبا می‌توان گفت که بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری مورد نیاز مربوط به خرید ماشین‌آلات است که رقمی در حدود ۶۸درصد برآورد می‌شود.
برگردیم به وضعیت تولید و فروش خود شرکت؛ بفرمایید که ظرفیت تولید ایران‌تایر تا پایان سال به چه عددی خواهد رسید؟
پیش‌‌بینی ما تولید همان ۲۷هزار تنی است که در بودجه پیش‌بینی شده بوده است، افزون بر این وضعیت سودآوری شرکت هم منطبق بر پیش‌بینی‌هایی است که در بودجه در نظر گرفته شده است.
به نظر می‌رسد، ایران‌تایر در طی چند دوره‌ای (یک تا سه ساله اخیر) دستخوش تحولاتی شده است، لطفا به صورت مختصر این تحولات را بیان کنید؟
مهم‌ترین تحولاتی که طی دوره‌های اخیر رخ داده، اصلاح ساختار نیروی انسانی، فعال‌سازی بعضی از بخش‌ها از جمله بخش تحقیقات و بخش تولید شرکت است.
همچنین ایران‌تایر این مدت روی مدیریت بازار کار کرد و ذهنیت بازار در این مدت نسبت به ایران‌تایر بهبود پیدا کرده است و کیفیت و خدمات پس‌ از فروش آن نیز در بازار بهتر از قبل شده است.
در مجموع طی سال‌های اخیر تلاش شده که از پتانسیل‌های موجود شرکت به نحو مطلوب استفاده شود، تا جایی که به‌رغم تعدیل ۷۰۰ نفر از نیروی انسانی شرکت، تولید شرکت افزایش یافته و جایگاه ایران‌تایر در بازار ارتقا یافته است.
ایران‌‌تایر چه تعداد نمایندگی فروش در سطح کشور دارد و آیا آنان از کیفیت محصولات تولیدی رضایت دارند؟
مجموع تعداد نمایندگی‌های فروش همکار با ایران‌تایر به عدد ۲۰۰در سطح کشور می‌رسد که طی نظرسنجی‌های اخیر اکثر قریب‌ به اتفاق آنان از محصولات ایران‌تایر رضایت کامل دارند که حاکی از رضایت مشتریانی است که با آن‌ها ارتباط دارند.
ایران‌تایر برنامه فروش شرکت‌های زیرمجموعه را از مدت‌ها پیش در دستور کار خود قرار داده بوده، بفرمایید که برنامه فروش شرکت‌های تابعه در چه وضعیتی قرار دارد؟
در حال حاضر ایران‌تایر برنامه فروش بیش از ۱۹درصد از سهام شرکت بازرگانی لاستیک سیمرغ را در دستور کار دارد.
برنامه فروش لاستیک خوزستان چه...؟
برنامه فروش این شرکت منتفی شده و طرح تولید ۲۰‌هزار تنی تایرهای رادیال سیمی در این شرکت دنبال می‌شود. امسال یکی از مشکلات شرکت‌های تولید‌کننده تایر، تامین مواد اولیه و افزایش بی‌رویه قیمت آن بود.
آیا ایران‌تایر هم در سال جاری در این زمینه با مشکلاتی مواجه شده است؟
گرچه شرکت‌های تولید‌کننده دوده صنعتی در سال جاری برای دومین‌بار قیمت ماده اولیه را افزایش دادند، لذا ما و سایر شرکت‌ها با مشکل افزایش قیمت تمام شده مواجه هستیم.
چقدر قیمت دوده صنعتی را افزایش دادند؟
در اول سال ۱۸درصد و در نیمه سال تا سطح ۳۰‌درصد شرکت‌های تولید‌کننده قیمت دوده را افزایش داده‌‌اند.
آیا شما در مقابل افزایش قیمت دوده می‌توانید قیمت تایر را افزایش دهید؟
به‌رغم آنکه قیمت دوده در سال جاری به همراه قیمت کائوچو و سایر اقلام افزایش یافته است، اما متاسفانه اجازه افزایش قیمت به ما نداده‌اند و این موضوع تهدیدی برای این صنعت به شمار می‌رود.
آیا شرکت صادراتی هم دارد؟
برای صادرات نیاز به تولید تایرهای سیمی وجود دارد و در صورت تولید این تایرها با توجه به وضعیت موجود و به‌رغم افزایش قیمت مواد اولیه، صادرات به نفع شرکت خواهد بود.
تنوع تولیدات شرکت در سالی که گذشت چگونه بود؟
در سال‌جاری تایرهای مختلف از سواری گرفته تا کامیونی و اتوبوسی‌ تولید شده است. تولید تایرهای گریدری و تراکتوری هم از جمله تولیدات ما است. در مجموع باید گفت که ایران‌تایر در تولیدات خود تنوع منحصر‌به‌فردی دارد.
آیا تولید تایر پیکان در شرکت ادامه پیدا می‌کند؟
به نظر می‌رسد با توجه به وضع موجود، حداقل تا ۵ سال آینده نیاز تولید تایر خودروی پیکان در کشور وجود داشته باشد.
سهم ایران‌تایر از بازار تولید تایر چقدر است؟
شرکت تولیدی ایران‌تایر سهم ۵/۱۳درصدی در بازار تولید انواع تایرها دارد که با توجه به وجود شرکت‌های متعدد فعال در این صنعت رقم قابل ملاحظه‌ای است.
آیا غیر از افزایش سرمایه‌ای که در سال گذشته داشتید، باز هم برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارید؟
بله. شرکت افزایش سرمایه‌ای را در دستور کار دارد که پس از اخذ اظهارنظر حسابرس، مراحل قانونی آن طی شده و جزییات آن اعلام خواهد شد.
لازم به ذکر است این افزایش سرمایه در سال‌جاری برای طرح 4هزار تنی تایرهای سیمی انجام و برای افزایش طرح از 4هزار به 10هزار تن نیز باز هم نیاز به افزایش سرمایه خواهد بود.
برنامه سال آینده شرکت چگونه است؟
برنامه سال آینده ما حفظ تولید و تداوم سودآوری شرکت است، پیش‌بینی تولید ما برای سال آینده همان 27هزار تن است و سود ما
هم بر اساس همین میزان تولید پیش‌بینی شده است.
ضمن اینکه لاستیک خوزستان امسال زیان خود را پوشش داده و در سال آینده سود خواهد کرد که بر این اساس ایران‌تایر نیز از این بابت تاثیر مثبت خواهد داشت.
روند سوددهی شرکت برای سال‌های اخیر نیز حاکی از روند رو‌به رشد شرکت دارد، تا جایی که در سال 84 سود 25میلیارد ریالی شرکت به 85میلیارد ریال در سال 85 و 90میلیارد ریال در سال 86 رسیده است.