استراتوس دارای پرتفوی متنوع و ارزشمند - ۴ اسفند ۸۶
امروزه با وجود گسترش و تنوع صنایع در عصر ارتباطات، شرکت‌ها به دنبال همکاری‌های متقابل و ایجاد ارزش افزوده حاصل از سینرژی بوده تا با بهره‌گیری از مزیت‌های رقابتی یکدیگر بتوانند، سهم قابل قبولی را از این بازار رقابتی کسب نمایند.

در این راستا، گروه استراتوس به عنوان یک هلدینگ توانسته است شرکت‌هایی را در گروه‌های مسکن و توسعه شهری، مالی و اعتباری، سرمایه‌گذاری و بیمه، پیمانکاری عمومی، صنعت و بازرگانی را در یک مجموعه کارآ گرد هم آورد و با رویکردهای شایسته مدیریتی اقدام به توسعه و پیشبرد اهداف اجزای این مجموعه نماید. آنچه ملاحظه می‌نمایید معرفی هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ، زمینه فعالیت و قابلیت‌های آنها می‌باشد.
شرکت سرمایه‌گذاری گروه استراتوس پارس
شرکت سرمایه‌گذاری گروه استراتوس پارس (سهامی عام) در تاریخ ۷/۶/۱۳۸۴ با سرمایه یک میلیارد ریال در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید.
فعالیت‌های اصلی شرکت به شرح زیر است:
- تاسیس، سرمایه‌گذاری، مطالعات و مشارکت و اداره انواع شرکت‌ها و موسسات سرمایه‌گذاری، تولیدی، خدماتی و بازرگانی (خارج و داخل)
- راهنمایی شرکت‌ها در مورد تامین منابع مالی و طرق افزایش سرمایه و نحوه عرضه سهام و سایر اوراق بهادار برای فروش در بورس اوراق بهادار و آماده سازی شرکت به منظور ورود به بورس اوراق بهادار
- حضور فعال در بازار سرمایه و انجام معاملات کلیه سهام و اوراق بهادار از طریق بورس اوراق بهادار در داخل و خارج از کشور
- ارائه خدمات و مشاوره به سرمایه‌گذاران و مدیریت سبد سهام به نمایندگی از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی در داخل و خارج از کشور و مدیریت سرمایه‌گذاری
- دریافت مجوزهای لازم برای تاسیس کارگزاری بورس اوراق بهادار تهران و بورس اوراق بهادار دیگر در داخل و خارج از کشور
- تحصیل هر گونه وام و اعتبار از بانک‌ها و موسسات اعم از داخلی و خارجی
- صدور و خرید و فروش اوراق مشارکت مطابق قوانین و مقررات
- اخذ و اعطای نمایندگی و ایجاد شعبه در داخل و خارج
شرکت سرمایه‌گذاری سامانه گستر نوین
شرکت سرمایه‌گذاری سامانه گستر نوین (سهامی عام) در تاریخ 6/9/1379 با عنوان شرکت آرا سامانه گستر (سهامی خاص) تاسیس گردید و در تاریخ 29/1/1383 به شرکت سرمایه‌گذاری سامانه گستر نوین تغییر نام داد.
در تاریخ ۲۶/۱۲/۱۳۸۳ نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر پیدا کرد. سرمایه شرکت هم‌اکنون ۱۰۰۰میلیارد ریال می‌باشد.
زمینه فعالیت شرکت عبارت است از:
- سرمایه‌گذاری در هر گونه فعالیت اقتصادی، تولیدی، خدماتی و بازرگانی در داخل و خارج کشور
- ارائه خدمات مدیریت جهت ارتقای بهره‌وری شرکت‌ها، مطالعه و تهیه طرح‌های اقتصادی به منظور سرمایه‌گذاری یا ارائه جهت سرمایه‌گذاری سایر اشخاص
- ارائه خدمات مورد نیاز به شرکت‌های سرمایه‌گذار و سایر شرکت‌ها
- ایجاد بستر لازم جهت جذب سرمایه‌گذاری سایر اشخاص در طرح‌های مورد نظر شرکت
- سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار و بورس فلزات، بورس کالا و سایر بورس‌های کشور و همچنین بورس‌های بین‌المللی
- سایر فعالیت‌هایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به موضوع شرکت مرتبط باشد.
عمده سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در سهام شرکت‌های بورسی مربوط به فعالیت‌های پولی و بانکی و صنعت انبوه‌سازی، مسکن و پیمانکاری عمومی و صنعت آلومینیوم می‌باشد.
تمرکز سرمایه‌گذاری در چنین صنایعی با توجه به مزیت‌های رقابتی و شرایط حاکم بر صنایع کشور و همچنین وضعیت بورس در سال‌های اخیر صورت گرفته است. سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در خارج از بورس عمدتا مربوط به سرمایه‌گذاری در بخش پیمانکاری عمومی، انبوه‌سازی مسکن و بازرگانی و همچنین صنعت آلومینیوم و کشت و صنعت می‌باشد.
نکته قابل توجه در این خصوص این است که کلیه سرمایه‌گذاری‌های خارج از بورس به قیمت اسمی صورت گرفته و از این لحاظ ارزش افزوده مناسبی کسب شده است. استراتژی سرمایه‌گذاری شرکت مبتنی بر تجزیه و تحلیل بنیادی است و شرایط و روندهای حاکم بر اقتصاد و صنایع گوناگون تعیین‌کننده نوع و ترکیب سرمایه‌گذاری از لحاظ سهام رشدی و ارزشی و همچنین دارایی‌های مالی با بازدهی کم ریسک می‌باشد.
بانک اقتصاد نوین
بانک اقتصاد نوین در تاریخ ۱۸/۴/۱۳۸۰ براساس مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران جهت پذیره نویسی سهام اقدام کرد و در تاریخ ۱۳/۵/۱۳۸۰ با تشکیل مجمع عمومی موسس با سرمایه ۲۵۰میلیارد ریال به عنوان اولین بانک خصوصی جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسید.
سرمایه اولیه بانک هم‌اکنون 2000میلیارد ریال بوده و طبق مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده بانک در تاریخ 7/3/83 اختیار افزایش تا مبلغ 2500میلیارد ریال را دارد که این افزایش سرمایه در بهمن ماه امسال انجام شد.
بانک اقتصاد نوین اقدام به ارائه خدمات بانکداری داخلی و بین‌المللی، ارائه انواع خدمات ارزی و اعطای تسهیلات خرید مسکن و محل کار و مشارکت در پروژه‌های ساختمانی می‌نماید.
لازم به ذکر است که گروه استراتوس به همراه زیرمجموعه‌ها در بانک اقتصاد نوین فقط 15درصد سهام دارد، اما با دیگر سهامداران عمده بانک دارای تعامل است.
خدمات بانک
- ارائه خدمات به صورت online با امکان دریافت و پرداخت به حساب‌ها در کلیه شعب، امکان استفاده از نوین کارت در کلیه بانک‌های متصل به سیستم شتاب و اطلاع‌رسانی و ارائه خدمات الکترونیک
- قبول انواع سپرده‌های قرض‌الحسنه جاری (صدور دسته چک)، قرض‌الحسنه پس‌انداز، سپرده‌های کوتاه مدت،‌ ویژه، یک ساله تا پنج ساله و قبول حساب پشتیبان به منظور تامین به موقع کسری حساب‌های جاری مشتریان
- اعطای تسهیلات به منظور تامین سرمایه در گردش شرکت‌های تولیدی و خدماتی، خصوصا شرکت‌های پذیرفته شده در سازمان بورس اوراق بهادار در حداقل زمان، حداقل نرخ سود، حداقل تضمین‌ها متناسب با نیازهای شرکت (در این بخش شرکت‌ها تا 250میلیارد ریال از تسهیلات بانک استفاده کرده‌اند).
- پرداخت تسهیلات مضاربه به فعالان بخش تجاری، مضاربه عام برای پوشش فوری کسری نقدینگی، جعاله تعمیر و بازسازی مسکن، تسهیلات مشارکت مدنی ساختمانی خرید مسکن و محل کار به میزان ۷۰درصد ارزش کارشناسی، تسهیلات خرید خودرو، تسهیلات با نرخ‌های ترجیحی به کارکنان شرکت‌ها، سایر تسهیلات به سپرده‌گذاران
- صدور انواع ضمانتنامه‌های شرکت در مناقصه و مزایده، حسن انجام تعهدات، پیش‌پرداخت، کسور وجه‌الضمان، گمرکی، خروج از کشور
- تامین مواد اولیه و ماشین‌آلات مورد نیاز شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی در قالب فروش اقساطی
- کلیه خدمات ارزی اعم از قبول سپرده، حواله‌جات، گشایش اعتبارات اسنادی داخلی و خارجی (دیداری، یوزانس، ریفاینانس)، ضمانتنامه‌های ارزی
- تامین سرمایه در گردش برای شرکت‌های پیمانکاری از طریق خرید صورت وضعیت
سهامداران
سهامداران عمده بانک دو گروه شرکت‌های فعال در بخش صنعت و ساختمان می‌باشند.
در حال حاضر بانک دارای 20درصد سهامدار حقیقی و حدود 80درصد سهامدار حقوقی جمعا 9500 نفر می‌باشند. سهام بانک اقتصاد نوین از تاریخ 15/12/1382 در تالار بورس اوراق بهادار قابل معامله بوده است.
«سرمایه‌گذاری ساختمان ایران» بازوی قوی ساختمانی گروه استراتوس
سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین
این شرکت در تاریخ 20/1/1385 به عنوان یک شرکت سهامی عام ثبت شد.
سرمایه شرکت ۲۰۰میلیارد ریال منقسم به ۲۰۰میلیون سهم با نام یک هزار ریال بوده که ۳۵درصد آن پرداخت شده است. فعالیت‌های شرکت به شرح زیر است:
- جذب سرمایه‌ها و تجهیز پس‌اندازها به طور مستقیم و غیرمستقیم و سرمایه‌گذاری در هر گونه فعالیت اقتصادی، تولیدی، خدماتی و بازرگانی، در داخل و خارج از کشور و ارائه خدمات مدیریت برای ارتقا و بهره‌وری شرکت‌ها در کلیه زمینه‌ها.
- مطالعه و تهیه طرح‌های اقتصادی به منظور سرمایه‌گذاری یا ارائه جهت سرمایه‌گذاری سایر اشخاص.
- ارائه خدمات مورد نیاز به شرکت‌های سرمایه‌گذار و سایر شرکت‌ها .
- ایجاد بستر لازم جهت جذب سرمایه‌گذاری سایر اشخاص در طرح‌های مورد نظر شرکت.
- مبادرت به کلیه عملیات بازرگانی و مالی و سایر فعالیت‌هایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم به موضوع شرکت مرتبط باشد.
- سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار، بورس فلزات، بورس کالا، سایر بورس‌های رسمی کشور و همچنین بورس‌های بین‌المللی.
- اخذ تسهیلات مالی و اعتباری از بانک‌های دولتی و غیردولتی اعم از داخلی و خارجی و سایر موسسات مالی و اعتباری.
کارگزاری پیشگامان بازار نوین
شرکت کارگزاری پیشگامان بازار نوین(سهامی خاص) در تاریخ 6/10/84 به عنوان کارگزاری رسمی سازمان بورس اوراق بهادار تاسیس شد. سرمایه شرکت 20میلیارد ریال منقسم به 20میلیون سهم با نام 1000ریالی می‌باشد. شرکت پیشگامان بازار نوین در دو شهر تهران و سمنان به ثبت رسیده و فعالیت می‌نماید.
فعالیت‌های این شرکت عبارتند از:
خرید و فروش سهام.
مشاوره مالی.
سبدگردانی.
بازارسازی سهام شرکت‌ها.
بیمه نوین
شرکت بیمه نوین(سهامی عام) در خرداد‌ ماه ۱۳۸۴ پس از اخذ مجوز اصولی بیمه مرکزی ایران پذیره‌نویسی سهام را انجام داد و در تاریخ ۲۰/۱۰/۸۴ به ثبت رسید. سرمایه شرکت ۱۴۰میلیارد ریال(منقسم به یکصد و چهل میلیون سهم یک‌هزار ریالی) بوده که کلا در بدو تاسیس پرداخت شده است. ۶۷درصد سهام متعلق به هجده شرکت موسس و ۳۳درصد نیز متعلق به سایر سهامداران است که از طریق پذیره‌نویسی عمومی خریداری نموده‌اند. این شرکت پس از صدور مجوز نهایی بیمه‌مرکزی ایران در تاریخ ۱۴/۱۲/۸۴ فعالیت‌های عملی بیمه‌گری خود را به عنوان هجدهمین شرکت بیمه در کشور جمهوری اسلامی ایران آغاز نمود.
با توجه به اهداف شرکت و ماموریت‌ مدیران، قطب‌ها، موسسات و شرکت‌های بزرگ تولیدی- اقتصادی- صنعتی و خدماتی در زمره مهم‌ترین نوع مشتریان اصلی و بالقوه شرکت بیمه نوین است. جذب پرتفوی بیمه‌ای این‌گونه موسسات و همچنین بازار بالقوه و موجود در بازار بیمه خرد و کلان کشور از جمله بازار هدف مورد نظر این شرکت می‌باشد.
فعالیت‌های شرکت عبارتند از:
انجام عملیات بیمه‌ای مسقیم در تمامی رشته‌‌های بیمه‌ای اعم از اشخاص، اموال و مسوولیت(آتش‌سوزی، اتومبیل، باربری، پول، هواپیما، کشتی، بیمه‌نامه‌های مهندسی و غیره) تحصیل پوشش اتکایی واگذاری حسب نیاز قبول بیمه‌های اتکایی از صندوق‌های بیمه محلی، منطقه‌ای یا بین‌المللی به صورت متقابل در محدوده مورد تایید بیمه مرکزی ایران، سرمایه‌گذاری از محل سرمایه و ذخایر و اندوخته‌های فنی و قانونی در چارچوب ضوابط مصوب شورای عالی بیمه

سرمایه‌گذاری ساختمان ایران
شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان ایران(سهامی عام) در تاریخ ۴/۴/۱۳۷۵ با حمایت وزارت مسکن و شهرسازی در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت‌ صنعتی تهران به ثبت رسید و در تاریخ ۲۸/۲/۱۳۷۷ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. سرمایه‌ شرکت بالغ بر ۸۸۰میلیارد ریال و افزایش سرمایه مصوب ۱۷۶۰ میلیارد ریال می‌باشد. فعالیت‌های شرکت عمدتا در حوزه‌های زیر صورت می‌گیرد:
الف) حوزه‌ساختمان و توسعه شهری
ساخت و ساز انبوه‌سازی مسکن عمدتا از طریق شرکت‌های تامین مسکن جوانان، تامین مسکن کارگران و تامین مسکن نوین احیای بافت قدیمی شهرها و عمدتا از طریق شرکت‌های عمران و مسکن‌سازان در سراسر ایران
فن‌آوری نوین ساخت از طریق شرکت‌های ساختمان و توسعه فن‌آوری و سازه‌های
نوین کرت، ساخت مجموعه‌های گردشگری عمدتا از طریق شرکت مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران
ب)حوزه مالی، پولی، سرمایه‌گذاری و بیمه
فعالیت در بازار پولی و مالی: از طریق بانک اقتصاد نوین انجام می‌پذیرد و شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان از این طریق فعالیت‌های صنعت ساختمان را به بازار پولی کشور پیوند می‌دهد.
بازار سرمایه و سهام: سهام تعداد قابل توجهی از شرکت‌های زیرمجموعه ساختمان در بازار سرمایه عرضه شده است. از سوی دیگر شرکت ساختمان از طریق سرمایه‌گذاری در کارگزاری شرکت سرمایه‌گزاری بانک مسکن و کارگزاری بانک اقتصاد نوین در بازار سرمایه حضور موثری دارد.
صنعت بیمه: شرکت سرمایه‌گذاری ساختمان از طریق شرکت سهامی عام بیمه نوین در صنعت بیمه به فعالیت می‌پردازد.
تامین مالی پروژه‌های بخش ساختمان از طریق شرکت سهامی عام بیمه نوین در صنعت بیمه به فعالیت می‌پردازد. تامین مالی پروژه‌‌های بخش ساختمان و توسعه شهری حوزه ساختمان و توسعه استانی از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه عمران استان‌های مختلف در سراسر کشور.
پ) حوزه سرمایه‌گذاری در شرکت‌های عمران توسعه استانی
شرکت‌ فنی تجاری پارس‌شهر
شرکت فنی تجاری پارس شهر (سهامی‌عام) در تاریخ ۱۷/۱۰/۸۰ در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است و در سال ۱۳۸۴ نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد. سرمایه شرکت هم‌اکنون ۱۲۲۵میلیون ریال بوده و تا پایان سال ۸۵ معادل ۴۰۲۵میلیون ریال خواهد شد.
زمینه فعالیت شرکت انبوه‌سازی و ساخت و ساز مسکن ارزان قیمت در سراسر کشور می‌باشد. ضمنا، شرکت می‌تواند با جذب سرمایه‌های کوچک در پروژه‌های خود با سیاست متری فروشی امکان بهر‌ه‌برداری اقشار متوسط جامعه را از منافع بازار مسکن فراهم نماید. با توجه به موقعیت پروژه اصلی شرکت در اراضی مجاور فرودگاه امام (ره)، اصلی‌ترین مشتریان بازار هدف را شرکت‌های هواپیمایی، آژانس‌ها، دفاتر مربوط به امور هواپیمایی، شرکت‌ها و موسسات خدماتی مرتبط کارمندان دولت و دست‌اندرکاران و شاغلان فرودگاه امام‌خمینی (ره) تشکیل می‌دهند.
بین‌المللی پیمانکاری استراتوس
شرکت استراتوس در سال 1357 فعالیت خود را در پروژه‌های راه‌سازی آغاز نمود و به این ترتیب توانست در پروژه‌های زیربنایی نظیر ساخت بزرگراه، ابنیه سنگین، سدسازی و شبکه آبیاری زه‌کشی و تونل و فرودگاه‌سازی حضور داشته باشد. این شرکت از سال 1994 میلادی پیشتاز حضور در پروژه‌های برون‌مرزی بوده است. سرمایه ثبت‌شده شرکت 100میلیارد ریال بوده که 100درصد آن پرداخت شده است. این شرکت براساس درجه‌بندی رسمی کشور ایران در زمینه‌های ساخت راه، راه‌آهن، سد و کانال‌های انتقال آب دارای بالاترین رتبه بوده و در زمینه تاسیسات و تجهیزات دارای رتبه 5 می‌باشد. زمینه فعالیت شرکت به شرح زیر است:
ساختمان: پیمانکاری مربوط به ساخت ساختمان‌ها و ابنیه
آب: احداث سد و تاسیسات مربوطه، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، تاسیسات آبرسانی، تاسیسات آب و فاضلاب، سازه‌های دریایی و ساحلی
حمل‌و‌نقل: پیمانکاری مربوط به ساخت راه‌ها، باند فرودگاه‌، سیستم‌های انتقال هوایی پایه‌دار، فرودگاه‌ها، پل‌ها و تونل‌ها، راه‌های زیرزمینی و سیستم‌های حمل‌و‌نقل، تهیه نصب، نگهداری و تعمیر تجهیزات
صنعت: پیمانکاری عمومی مربوط به احداث صنایع غذایی، نساجی، پوشاک، چرم، چوب، شیشه، سلولزی، استخراج، فرآوری، تبدیل مواد خام و تولید در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، شیمیایی، کانی‌های غیرفلزی، صنایع سنگین، معدنی، فلزی، ساخت کارخانه‌های ابزارآلات و ماشین‌ها و تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل و تاسیسات صنعتی جانبی، تولید وسایل آزمایشگاهی و دارویی

تاسیسات و تجهیزات: پیمانکاری مربوط به احداث خطوط انتقال، تاسیسات مکانیکی هیدرومکانیکی، تاسیسات و امور رفاهی ساختمان، وسایل انتقال، سیستم‌های هشداردهنده، پیمانکاری سیستم‌های ارتباطی و شبکه‌های رایانه‌ای ساختمان‌ها
ارتباطات: پیمانکاری مربوط به احداث تاسیسات مخابرات صوتی، تصویری و داده‌ای، ساخت ایستگاه‌های اصلی انتقال‌دهنده و توزیع‌کننده، انواع شبکه‌های پستی، شبکه انتقال سیم و بی‌سیم
خدمات: پیمانکاری مربوط به رفع آلودگی از محیط‌های خشکی و آبی،‌ آتش‌نشانی و کمک‌رسانی، خدمات بانکداری، بیمه، آموزشی، اداری، تهیه خوراک، نگهبانی، حفاظت و گردشگری

ورود استراتوس در صنایع با مزیت و سودده

فعالیت‌های بین‌المللی
این شرکت در کشورهای پاکستان و یمن پروژه‌هایی در زمینه راه و فرودگاه اجرا نموده است. در کشور جیبوتی پروژه ساختمان پارلمان آن کشور و ساختمان مرکز خرید را در دست اجرا دارد. در کشورهای ذیل برای اجرای پروژه‌های عمرانی احراز صلاحیت شده است.
الف) آسیا و خاورمیانه: هندوستان، افغانستان، عراق، قطر، امارات متحده عربی، عربستان، کویت، لبنان، سوریه، ارمنستان، ترکمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، مالزی، اندونزی، سنگاپور، ترکیه، پاکستان و بنگلادش.
ب) قاره آفریقا: لیبی، سودان، ساحل عاج، اتیوپی، آفریقای جنوبی، مالی، جیبوتی، الجزایر، بنین.
موارد قابل‌توجه
سوابق و کیفیت خدمات شرکت بین‌المللی پیمانکاری استراتوس (سهامی عام) مورد تایید سازمان‌های بین‌المللی نظیر سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (UNIDO)، بانک جهانی، بانک توسعه آفریقایی، صندوق‌های همکاری‌های خارجی ژاپن (OECF) و بانک توسعه اسلامی قرار گرفته است. همچنین شرکت موفق به دریافت لوح تقدیر از رییس‌جمهوری، به عنوان صادرکننده نمونه سال 78 شده است. این شرکت در 20سال اخیر موفق به احداث راه جایگزین، تونل‌ها و دو پل بزرگ با دهانه 210 و 336متر در طرح عظیم سد و نیروگاه کارون 3، مجموعا 230کیلومتر بزرگراه و راه درجه یک، 160کیلومتر زیرسازی راه‌آهن و 11کیلومتر تونل شده است.
کیهان تبادل
شرکت کیهان تبادل در تاریخ 27/2/77 با موضوع خرید و فروش و صادرات و واردات به عنوان یک شرکت سهامی خاص شروع به فعالیت نمود. سرمایه شرکت در سال 85 به 10میلیارد ریال افزایش یافت و به سهامی عام تبدیل شد. موضوع فعالیت شرکت عبارت است از:
- تشکیل انواع شرکت‌ها و مشارکت (حقوقی و مدنی) با اشخاص حقیقی یا حقوقی
- اخذ و اعطای نمایندگی و ایجاد شعبه در داخل و خارج از کشور
- اخذ مجوزهای لازم به منظور اجرای طرح‌های جدید در صنایع مختلف و بازرگانی
- انجام مطالعات و بررسی‌های اقتصادی، فنی و مدیریتی در صنایع مختلف و بازرگانی
- ارائه خدمات فنی، سرمایه‌گذاری و مدیریتی در صنایع مختلف و بازرگانی
- اخذ وام و تسهیلات از منابع داخلی و خارجی، مشارکت و سرمایه‌گذاری، عقد قرارداد و گشایش اعتبار
هدف شرکت گسترش فعالیت بازرگانی
به گونه‌ای است که تا پایان سال 89 به لحاظ میزان فعالیت، حجم عملیات بازرگانی خود را به 200میلیون دلار افزایش داده، در زمینه واردات و صادرات حداقل 3قلم کالا، مزیت نسبی پیدا نموده و سهم قابل‌قبولی را از بازار داخلی به خود اختصاص دهد. عمده فعالیت‌های کنونی شرکت به شرح زیر است:
واردات و صادرات
شرکت علاوه بر توسعه فعالیت‌های قبلی خود (عمدتا واردات کاغذ و ماشین‌آلات سنگین راهسازی و قطعات و تجهیزات آن) در زمینه واردات شکر خام و تصفیه‌شده، آهن‌آلات و محصولات فولادی، فلزات غیرآهنی نظیر مس و همچنین خودرو و انواع چوب، اقدامات گسترده‌ای انجام داده و در برخی زمینه‌ها مثل شکر توانسته است، سهم قابل‌قبولی از بازار را کسب نماید. واردات روغن خام برای تصفیه در کارخانجات روغن نباتی کشور و صدور مجدد آن به کشورهای همسایه به خصوص عراق از برنامه‌های شرکت است. همچنین شرکت مطالعاتی را برای صدور کالا به کشورهای همسایه انجام داده و در زمینه صدور سیمان قراردادهایی در حال اجرا دارد. علاوه‌بر آن در امر صدور مجدد و ترانزیت کالا، صدور گاز مایع LPG به عراق را آغاز نموده و در حال بررسی سایر حامل‌های انرژی است.
مشارکت و سرمایه‌گذاری
شرکت با کسب تسهیلات مناسب بانکی زمینه‌های فعالیت‌های مالی و اعتباری گسترده‌ای داشته و قراردادهای متعددی در زمینه تامین منابع برای شرکت‌های تولیدی و مشارکت در پروژه‌های بازرگانی داخلی منعقد نموده است. انعقاد قرارداد مشارکت با یکی از تولیدکنندگان داخلی اتومبیل برای واردات چند هزار دستگاه اتومبیل ساخته شده از این موارد است.
آلومینیوم پارس هنزا
شرکت آلومینیوم پارس‌هنزا، در تاریخ 19/12/82 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ثبت رسید. فعالیت شرکت در سال 1384 عمدتا درخصوص مطالعه و تحقیق جهت محل احداث کارخانه تولید آلومینیوم در استان کرمان و مذاکره با شرکت‌های مختلف سازنده قطعات و ماشین‌آلات کارخانه و نیز مذاکره با بانک‌ها جهت واردات کالاهای موردنیاز بوده و کماکان ادامه دارد. سرمایه شرکت یک میلیارد ریال بوده که 35درصد آن پرداخت شده است. فعالیت شرکت در زمینه خرید و فروش، صادرات و واردات کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات و لوازم یدکی کارخانجات آلومینیوم و اشتغال به کلیه امور بازرگانی و صادرات و واردات مرتبط با موضوع شرکت می‌باشد.
هدف از اجرای این پروژه تولید شمش آلومینیوم با ظرفیت ۱۵۵۰۰۰تن در سال در فاز اول و ۳۱۰۰۰۰تن در سال در فاز دوم است.
موارد قابل‌توجه
از جمله موارد قابل‌توجه در این شرکت، استفاده از آخرین تکنولوژی موجود در جهان با همکاری‌ شرکت‌های MAN Ferrostall و Pechiney فرانسه، تامین مالی توسط بانک DZ و بیمه Hermes آلمان و حمایت بانک مرکزی و وزارت صنایع از طرح می‌باشد.
گسترش و توسعه صنعت آذربایجان
شرکت در سال ۱۳۷۳ با هدف تولید ماشین‌آلات صنعتی و کشاورزی در اداره ثبت شرکت‌های تبریز به عنوان شرکت سهامی خاص در تبریز ثبت شد و در سال ۱۳۸۴ با راه‌اندازی خطوط تولید جدید و افزایش سرمایه به ۳۰میلیارد ریال به شرکت سهامی عام تبدیل شد.
موضوع فعالیت شرکت طبق‌اساسنامه عبارت است از:
توسعه صنعت کشاورزی، حمل‌و‌نقل کشور و سازه‌های صنعتی از طریق مدیریت، طراحی، ساخت و اجرای انواع سیستم‌های مکانیکی، برق و الکترونیکی، ساختمانی، انجام عملیات بازرگانی و سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد، راه‌اندازی و توسعه این عملیات. فعالیت این شرکت‌ها اکنون شامل تولید کمباین و ماشین‌آلات کشاورزی با همکاری CLAAS آلمان، تولید انواع کانکس و تولید چرخ و محور واگن می‌باشد.
موارد قابل‌توجه
- لوح تقدیر از وزیر کشاورزی در سال ۷۴ بایت راه‌اندازی موفق خط تولید ماشین‌آلات کشاورزی
- دریافت 9001 ISO در سال 84 از موسسه TUV آلمان
- کارآفرین برتر استان آذربایجان شرقی و دریافت لوح تقدیر از استاندار آذربایجان شرقی
کشت و صنعت جنوب کژال منطقه چابهار
شرکت کشت و صنعت جنوب کژال منطقه آزاد چهابهار (سهامی خاص) در تاریخ ۰۹/۱۰/۸۰ در دفتر ثبت شرکت‌های منطقه آزاد تجاری چابهار به ثبت رسید. سرمایه شرکت ۲۰۰۰میلیون ریال منقسم بر ۲میلیون سهم ۱۰۰۰ریالی بوده و تا پایان سال ۸۵ به ۱۰۰۰۰میلیون ریال می‌رسد.
فعالیت‌های شرکت عبارتند از:
- ایجاد، احداث، راه‌اندازی، طراحی واحدهای تولیدی صنعتی تکثیر، پرورش و صید ماهی تبدیلی و فرآورده‌های آبزی، کشاورزی، دامی، طیور، غذایی که شامل سردخانه‌سازی، و به طور کلی هر گونه فعالیت در زمینه کشت، صنعت دامپروری و اقدامات مربوطه.
- واردات و صادرات، خرید و فروش، توزیع انواع ماشین‌آلات، قطعات مربوطه، انواع دام، طیور و آبزی، تهیه انواع خوراک آبزیان و علوفه، خوراک دام، طیور، ماهی، انواع کنسرو، تهیه توزیع انواع سموم دفع آفات نباتی، دامی، آبزیان، طیور و ماشین‌آلات مربوطه، انواع داروها و مکمل‌های غذایی آبزیان، دام، طیور که شامل کود انواع گیاه، گل، بذر و غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی و خوراکی و تولید محصولات مواد خام و کالاهای نیم‌ساخته، سردخانه که مربوط به نگهداری و انجماد محصولات پرورش دام و طیور، انواع آبزیان، مواد خوراکی، ماشین‌آلات کشاورزی و آبیاری و ماشین‌آلات تولید مواد خوراکی و بسته‌بندی مربوطه، به طور کلی کلیه کالاهای مجاز بازرگانی و اخذ نمایندگی در کلیه امور فوق از شرکت‌های خارجی در چارچوب مقررات سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار.
طرح سرمایه‌گذاری در زمینه احداث واحد تولید غذای میگو و سایر آبزیان در شهرک صنعتی منطقه آزاد چابهار برای تولید ۱۰ هزار تن برنامه‌ریزی شده که پیش‌بینی می‌شود پس از احداث، ظرف مدت ۴ سال به ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی برسد. این شرکت تاکنون اقدام به اخذ مجوز فعالیت، دریافت زمینی به مساحت ۳۰۰۰۰ مترمربع
از سازمان منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار و اخذ تسهیلات و منابع بانکی مورد نیاز نموده است.