مسکن ‌ویژه می‌ارزد؟ - ۱۶ شهریور ۹۱
فرید قدیری
دبیر گروه مسکن
طرح ساخت مسکن‌ویژه در تهران ظاهرا دومین طرح «شاق» دولت محمود احمدی‌نژاد در حوزه مسکن محسوب می‌شود که برخلاف اولی (مسکن‌مهر) ایده آن نه از طرف رییس که از اتاق وزیر بیرون آمده. در این طرح زمین‌های دولتی به جای فروش مزایده‌ای به انبوه‌سازان پول‌دار -رویه‌ای که تاکنون وجود داشته- برای ساخت مسکن مخصوص کم‌درآمدها اختصاص می‌یابد و واحدهای مسکونی با قیمت‌ تمام‌شده شامل قیمت ساخت و قیمت زمین به فاقدین مسکن واگذار می‌شود. سه ماه است احداث 5 هزار واحد مسکن‌ویژه در منطقه21 آغاز شده و از هفته‌ آینده پیش‌فروش آنها شروع می‌شود. اما آیا قیمتی که برای فروش این واحدها تعیین شده می‌ارزد؟!
شنیده شده؛ قیمت مسکن‌ویژه ۱۶۰ میلیون تومان تعیین شده که ۳۰ میلیون آن را باید متقاضیان در ابتدا به‌صورت نقد، ۳۰ میلیون را در طول یکسال و ۱۰۰ میلیون مابقی که ارزش فعلی زمین است را ۱۰ ساله و در اقساط ماهانه یک میلیون تومانی با دولت تسویه کنند.
با این حساب در مسکن‌ویژه 100 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه نهفته است که البته به رغم این وام استثنایی، بعید است یک نفر فاقد مسکن بتواند از پس پرداخت آن بربیاید. در بیان علت این پیش‌بینی باید گفت: اولا کسی که واقعا فاقد مسکن است، حتما و حتما اجاره‌نشین است که در این حالت همه موجودی نقدی‌اش را که بین 15 تا 30 میلیون تومان می‌شود، به‌صورت رهن تحویل صاحب‌خانه داده است. این فرد فقط در یک‌صورت می‌تواند پول پیش خرید مسکن‌ویژه را پرداخت کند: «تسویه حساب با موجر و زندگی در چادر تا زمان تکمیل مسکن‌ویژه»!