فرید قدیری
پیش‌خرید مسکن تنها مسیر فرعی برای دور زدن راه بدون مقصد خرید مسکن به حساب می‌آید که اگر با شناخت کافی به بن‌بست‌های متعدد در این مسیر، وارد آن بشوید، صاحبخانه شدن شما در یک بازه حداکثر دو سه ساله، تضمین‌شده خواهد بود. پیش‌خرید به همان اندازه که ورود به آن برای متقاضیان فاقد نقدینگی، ساده و جذاب است، خروج بی‌دردسر از آن سخت و پرحاشیه ارزیابی می‌شود.
اشتباه جبران‌ناپذیری که معمولا پیش‌خریداران مرتکب می‌شوند، معامله ناشیانه با پیش‌فروشنده است. پیش‌خریداران بدون اطلاع از آداب پیش‌خرید، هر آپارتمانی را که دلال برای ایشان پیدا می‌کند بلافاصله برمی‌گزینند و آنی با سازنده آن، قرارداد پیش‌خرید امضا می‌کنند. در این میان، اینکه ساختمان در کدام مرحله ساخت است؟ یا آیا اصلا سازنده آن آدم‌ خوش‌حساب و متعهدی است یا نه؟ و از همه مهم‌تر اینکه آپارتمان در حال ساخت موردنظر با قیمت منصفانه پیش‌فروش شده یا نه؟ اصلا دغدغه این افراد محسوب نمی‌شود. بی‌توجهی به پرسش‌های فوق همان بن‌بست‌هایی است که جلوی حصول نتیجه پیش‌خرید را برای پیش‌خریدار مسدود می‌کند و در نهایت به زیان او منتهی می‌شود. درباره حساسیت‌های پیش‌خرید مسکن می‌توان تیتروار به موارد زیر اشاره کرد:
سعی کنید در مناطق یا در محله‌هایی آپارتمان پیش‌خرید کنید که تعداد ساختمان‌های نوساز یا در حال ساخت در آن محله زیادتر از دیگر محله‌های مجاور است. با این شیوه شما می‌توانید چانه‌زنی بهتری برای تخفیف در قیمت داشته باشید. هرگز قبل از تحقیق درباره خوش‌حساب بودن پیش‌فروشنده اقدام به پیش‌خرید نکنید. این روزها کلاهبرداری در بازار پیش‌فروش افزایش پیدا کرده است.
در قرارداد پیش‌خرید، قیمت را مقطوع تعیین کنید.
بهتر است در مناطقی از تهران که پروژه‌های شهری در آنجا در حال اجرا است، پیش‌خرید کنید تا از این طریق ارزش افزوده ملک نصیب شما شود.
ترجیحا ساختمان‌هایی را که هنوز در مرحله خاکبرداری یا گودبرداری هستند، پیش‌خرید نکنید. بهترین نوع پیش‌خرید، ساختمان‌های در حال نازک‌کاری هستند چون که احتمال تاخیر در زمان تحویل واحد در این ساختمان‌ها کمترین حد ممکن است و احتمال افزایش قیمت تحت‌تاثیر افزایش هزینه ساخت نیز وجود ندارد.
در قرارداد پیش‌خرید، جریمه سنگین ریالی برای هر روز تاخیر در تحویل واحد در نظر بگیرید. در صورت رعایت موارد فوق، شانس شما برای صاحبخانه شدن به بالاترین حد می‌رسد.
نکته آخر اینکه، قراردادتان را بعد از تنظیم در بنگاه، حتما محضری کنید.

آخر هفته ها با «آخر هفته دنیای اقتصاد»
شما می‌توانید از طریق شماره تلفن 87762120 نظر خود را در مورد مطالب «آخر هفته» با ما در میان بگذارید.