گیاهی مهربان با اسمی عجیب - ۲۸ دی ۹۱
معین شایسته
نام فارسی:گیاه اشک«اشک مادری»
نام لاتین: bryophyllum
جنس: kalanchoe
خانواده: crassulaceae
منشأ: آفریقای جنوبی ماداگاسکار آسیا هند آمریکا اشک مادری گیاهی سبز پیکر و آپارتمانی‌است که منشأ آن در جنگل‌های نواحی خط استوا است، این گیاه به شیوه بسیار جالبی‌ تکثیر می‌شود و می‌تواند گیاهی مناسب برای پرورش درون خانه باشد.
اشک مادر گیاهی گوشتی و سبز با ساقه های آبدار است، برگ های این گیاه معمولا سبز است، اما در برخی‌ گونه ها رنگ قرمز در برگ‌های آن به چشم می‌خورد، ارتفاع گیاه در گونه‌هایی تا ۶۰ سانتی‌متر می‌رسد، ازین رو گیاهی مناسب برای فضاهای کوچک و آپارتمانی است.
اشک مادر گیاهی زنده زا((viviparous)) است که به صورت غیر جنسی‌ در حاشیه برگ‌های خود رویان هایی((جوانه‌)) تولید می‌کند که به مرور زمان و خودبخود روی زمین می‌افتد و ریشه در می‌شود.
نوع تکثیر این گیاه بسیار زیبا و جالب توجه است و نام گذاری این گیاه به اشک مادر برگرفته از نوع تکثیر این گیاه است، به صورتی‌که در لبه‌ برگ این گیاه گل‌های بسیار کوچکی رشد کرده و ظاهر می‌شوند، این گل‌های زیبا و کوچک بعد از مدتی‌ خودبه‌خود از برگ جدا شده و به زمین می‌افتد و از همین گل یک گیاه جدید به‌وجود می‌آید. برای نگاه داری این گیاه با توجه به زیستگاه آن، بهتر است اتمسفر اطراف گیاه نسبتا خشک باشد و زمانی‌که خاک سطح گلدان خشک شد به آن آب داد، این گیاه به خشکی تحتانی خاک گلدان حساس است، بهتر است گیاه در شرایط fullsun یا آفتاب کامل قرار گیرد، البته این گیاه قابلیت رشد در شرایط نیمه آفتابی را داراست ولی‌ به عنوان یک گیاه آفتاب دوست شناخته شده و در شرایط سایه ازبین می‌رود. بافت خاک از ۳ نوع clay ، loam و sand که به ترتیب رس ، لوم و شن می‌باشند تشکیل می‌شود وابسته به نوع ریشه و نیاز آبی گیاه درصدی از سه قسم یاد شده استفاده می‌شود. بستر کشت پیشنهادی برای گیاه اشک مادر خاک شنی‌ لومی می‌باشد، باید در طول تابستان خاک گلدان را مرطوب نگاه داشت و در زمستان به آب بسیار کمی‌ نیاز دارد. توجه شود که اگر بیش از حد به گیاه مزبور آب داده شود، چون گیاه بیش از مصرف خود از آب استفاده نمی‌کند، در نتیجه آب داخل خاک مانده و موجب پوسیدگی ریشه و طوقه ((نزدیکترین قسمت ساق به خاک)) می‌شود و گیاه از بین می‌رود، چون اشک مادر گیاهی از نواحی گرمسیری است باید از خطر یخبندان در امان باشد، به طورکلی‌ مناسب‌ترین دما برای نگاه داری اشک مادر ۱۸ تا ۲۸ درجه سانتیگراد است که همان دمای مناسب خانه می‌باشد، پس پیشنهاد می‌شود برای نگاه داری گیاه در فصل زمستان آن‌را پشت پنجره‌های شرقی‌ ساختمان قراداد تا بتواند از نور خورشید استفاده مکفی را ببرد.
repotting یا تعویض گلدان زمانی‌ که احساس شود گیاه مورد نظر به قدری بزرگ شده که گلدان آن مقدار خاک کافی‌ برای گیاه را دربر ندارد و یا زمانی‌که بخواهیم گیاه را تکثیر کنیم از repotting یا تعویض گلدان استفاده می‌کنیم.
repotting یا تعویض گلدان از اوخر زمستان تا اوخر تابستان قابل انجام است.
برای کود دهی‌ گیاه می‌توان از کود ۱۸،۱۸،۱۸ به مقدار ۲ گرم در لیتر استفاده شود که هر پانزده روز از فروردین تا آبان ماه رشد مناسب گیاه را کفایت می‌کند.
برای تکثیر گیاهان باید شرایط را در بهترین حالت برای گیاه فراهم کرد زیرا اندام‌های تکثیر معمولا کوچک یا ضعیف بوده و احتیاج به بستر مناسب برای رشد کردن و ریشه دار شدن دارند، ازین رو برای تهیه بستر از خاک‌هایی‌ مانند پیتماس ((ترکیبی‌ از خزه‌های دریایی)) و پرلیت
(( خاکی که از سنگ‌های آتشفشانی بدست می آید.)) و... استفاده می شود. دقت شود اگر قصد تکثیر این گیاه را به وسیله جوانه‌هایی‌ که در سطح برگ پدیدار می‌شوند دارید باید از مخلوط ۲ پیمانه پیتماس و ۱ پیمانه لوم و ۱ پیمانه پرلیت استفاده کنید .