سفر به سرزمین صنعت و فلسفه
مهدی داوری دولت آبادی
آلمان قلب اروپا است، چه بخواهیم از منظر اقتصادی به آن بنگریم و جایگاهی که این کشور در اقتصاد اتحادیه اروپا دارد یا از منظر موسیقی و شعر و ادبیات و علم و تاریخ و... اهل هرکدام از زمینه‌ها که باشید، آلمان کشوری رویایی برای سفر شما خواهد بود. این کشور همچنین با داشتن ۴۰ فرودگاه که ۲۰ مورد آنها بین‌المللی است و خطوط هوایی لوفت‌هانزا و ارائه خدمات در بیشتر از ۲۰۰ مقصد در ۸۰ کشور، دارا بودن ۱۲۸۵۰ کیلومتر خط آهن جهانی و ۳۳۵۰۰ کیلومتر در ۵۴۰۰ مقصد داخلی در کنار دیگر وسایل حمل‌ونقل عمومی یکی از راحت‌ترین و امن‌ترین کشورهای جهان برای گردشگران به شمار می‌رود. اگر اهل سفرهای سبز و ورزشی هستید، شما می‌توانید در این کشور از برنامه «یک دوچرخه بگیر» بهره‌مند شوید. در هشت شهر این کشور و در ۴۰ ایستگاه راه‌آهن، ایستگاه سفر با دوچرخه برای شما مهیا شده است و شما می‌توانید با خیال راحت در مسیرهای سبز یک سفر هیجان‌انگیز را تجربه کنید. آلمانی‌ها علاوه بر رتبه‌های اول در زیرساخت‌ها، قصرهای قدیمی، موزه‌های بی‌شمار، سالن‌های تئاتر و... صلاح خود را در این دیده‌اند که علاقه‌مندی مسافران ثروتمند عرب خود را نیز در نظر بگیرند. در هتل‌های گران‌قیمت این کشور علامت‌هایی روی دیوارها برای نشان دادن قبله نصب شده تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار گردشگر عربی که به این کشور سفر می‌کنند با خیالی راحت‌تر هرکدام به طور متوسط بیش از ۳۸۵۰ یورو در این کشور خرج کنند (این رقم در مقابل هر گردشگر اروپایی که معادل ۵۱۱ یورو است تفاوت هزینه‌های این دو نمونه گردشگر را نشان می‌دهد.) اگر با این توضیحات هنوز قانع نشده‌اید که به سرزمین باخ، گوته، هوسرل و ‌هایدگر و دیگر اهالی تفکر و اندیشه بروید، بهتر است این نکته را به شما یادآوری کنیم که آلمان جزو جذاب‌ترین مقاصد گردشگری در جهان به شمار می‌رود، هلندی‌ها و آمریکایی‌ها دو کشوری هستند که بیشترین شمار گردشگر به آلمان را دارند. نمی‌خواهید بگویید که سلیقه‌تان از هلندی‌ها که کشور خودشان هم یک سرزمین رویایی برای گردشگری است، سختگیرانه‌تر است.
هایدلبرگ
از هر که به هایدلبرگ رفته، درباره سفرش سوال کنید به شما خواهد گفت یکی از بهترین بخش‌های مسافرتش، بازدید از این شهر بوده است. این شهر کوچک ۱۴۰ هزار نفری از جذابیت ویژه ای نزد گردشگران برخوردار است و اغلب کسانی که آلمان را برای گذران تعطیلات برمی‌گزینند؛ گشت و گذار در این شهر قدیمی را جزو برنامه‌های سفرشان قرار می‌دهند. در ‌هایدلبرگ شما می‌توانید سری به کلیسای جامع بزنید که بر فراز شهر قرار گرفته، یا گشتی در شهر زده و از پل قدیمی آن بگذرید. این پل که نام کارل تئودور را دارد، در سال ۱۷۸۸ ساخته شده است و پس از ساخت پل فردریک نام پل قدیمی را بر آن نهاده‌اند. طول پل قدیمی ۲۰۰ متر و عرض آن ۷ متر است و برای تزئین آن از مجسمه‌های مینروا ( الهه شهر و هنر رومیان) الهام گرفته‌اند. اگر می‌خواهید دمی در حال و هوای فلسفه باشید، سری به جاده فلاسفه بزنید. ساعتی استراحت در کافه همینگوی دیگر برنامه جذاب شما در این سفر خواهد بود.
فرانکفورت
فرانکفورت خانه گوته شاعر پرآوازه آلمانی است که به واسطه ارادتش به حافظ، نزد ما ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد. برای اینکه تفاوت روحیه آلمانی و ایرانی را درک کنید، کافی است سری به کلیسایی در این شهر بزنید که عکس‌های مرتبط با جنگ جهانی دوم را همچنان برای عموم نمایش می‌دهد. در عکس‌ها مشاهده می‌کنید که تمام شهر فرانکفورت زیر آتش توپخانه متفقین منفجر شده و از بین رفته است، اما از کلیسا که خارج می‌شوید، پیش رویتان هیچ نشانی از شهری جنگ زده را نمی‌بینید. شاید لحظه‌ای تفکر در این وضع، یکی از بهترین نتایجی باشد که می‌توان از این سفر گرفت.
دروازه براندنبورگ
این دروازه در قرن ۱۸ بنا شد و در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، نمادی از جدایی آلمان شرقی و غربی به حساب می‌آمد. پس از اتحاد دو آلمان، این دروازه نقش آشتی‌جویانه خود را ایفا کرد و امروزه جزو محل‌هایی است که نماد اتحاد کشور ژرمن‌ها محسوب می‌شود. گردشگران زیادی هر روزه از زوایای مختلف کنار این دروازه عکس می‌گیرند. شما هم اگر قصد سفر به آلمان را دارید، یک دوربین به همراه خود بردارید و حتما سری به براندنبورگ بزنید.
بندر هامبورگ
یکی از مناطق جذاب و دیدنی در آلمان بندر هامبورگ است. تورهای گردشگری عموما بازدید از بخش‌های مختلف این بندر را در برنامه خود می‌گنجانند. این بندر در قرن 12 میلادی توسط فردریک، پادشاه ژرمن‌ها ساخته شد و از آن در تجارت با شمال اروپا بهره گرفته می‌شد. این بندر تا زمان جنگ جهانی دوم از اهمیت بسیاری در تجارت آلمان برخوردار بود، اما پس از تجزیه آلمان از رونق افتاد. پس از وحدت دو آلمان اما بندر هامبورگ توانست به روزهای خوش گذشته بازگردد و هر روزه در حجم بالایی کالاها را جابه‌جا کند. شما می‌توانید غول اقتصاد اروپا را در گشت و گذار در بندر هامبورگ درک کنید.