رونق دوباره در بنگاه‌های مسکن
فرید قدیری
دبیر گروه مسکن
عملکرد بنگاه‌های مسکن در صدور مبایعه‌نامه برای خرید و فروش واحد مسکونی نشان می‌دهد در دو هفته پایانی اردیبهشت‌ماه، معاملات رونق گرفته و رخوت بازار در مقایسه با یک ماه‌ و نیم ابتدایی امسال به شدت کمتر شده است. بازار خرید مسکن در شرایطی با اقبال روبه‌رو شده که پیش‌تر تحلیلگران اقتصادی، نزدیکی زمان به انتخابات ریاست‌‌جمهوری را باعث تشدید رکود مسکن عنوان کرده بودند و در پیش‌بینی‌هایشان اعلام کرده بودند: «میل به خرید مسکن حداقل تا تیرماه ناچیز خواهد بود»، اما حالا شواهد چیز دیگری را بازگو می‌کند. آنطور که مشاوران املاک می‌گویند، متقاضیان خرید مسکن سعی دارند تا پیش از برگزاری انتخابات و قبل از آنکه همه چیز درباره نحوه و اندازه نوسان قیمت مسکن در تابستان 92، فاش شود، در فضای مبهم موجود نسبت به خرید ملک اقدام کنند! اما آیا فضای موجود واقعا مبهم است؟
کسانی که تسلط کافی بر تحولات کنونی بازار ملک دارند و از نبض قیمت‌ها و تبادلات ملکی مطلع هستند، قطعاً تایید می‌کنند که الان وقت خرید مسکن نیست.
در دو ماه گذشته از سال‌جاری، قیمت پیشنهادی فروشنده‌های ملک حداقل 20 تا 30 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است. فروشنده‌ها با توهم درباره چشم‌انداز این بازار تصور می‌کنند حتماً باید نرخ‌ فروش را تا چندبرابر سال قبل زیاد کنند و این اعتماد به‌نفس فروشنده‌ها در صورتی که مقبول خریداران قرار گیرد، قیمت‌های جدید در بازار تثبیت خواهد شد. بنابراین توصیه می‌شود خریداران مسکن تا بعد از انتخابات دست نگه دارند و از خرید و پذیرش قیمت‌های حبابی اجتناب کنند