با بورس  بمان ...
علیرضا باغانی
عضو گروه بورس
پس از آنکه بورس تهران با رکوردشکنی‌های پی‌در‌پی بهاری، سرمایه‌گذاران بسیاری را به سمت خود جذب کرد، تصمیمات بودجه‌ای مجلس در کنار ورود کشور به فضای جدی یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به افت یکپارچه قیمت سهام در بازار سرمایه منجر شد و شمار زیادی از معامله‌گران حقیقی بورس و فرابورس را به نقد کردن بخش عمده‌ای از پرتفولیو واداشت.
اما آیا اساسا قیمت‌های فعلی سهام در بورس آن قدر بالا رفته و همچنین ریسک‌های سیستماتیکی همچون انتخابات آن قدر جدی شده که تبدیل سهام به وجه نقد را توجیه کند؟
بدون شک همه فعالان اقتصادی که در این کشور زندگی می‌کنند از تورم شدید یک سال گذشته کشور اطلاع دارند، پس تا به این جای کار رکوردشکنی‌های بورس را می‌توان تا حد زیادی به رشد قیمت فروش محصولات شرکت‌ها به دلیل شرایط تورمی نسبت داد. البته در اینکه در بازار سهام برخی از سهام شرکت‌ها به شکل حبابی رشد کرده‌اند شکی نیست، ولی تردیدی وجود ندارد که خیلی دیگر از گروه‌های مرجع بازار مثل سهام معدنی و فلزی که همگام با رشد بورس حرکت نکرده‌اند، جای رشدهایی بیش از این را دارند. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذاران در کنار نقد نگاه داشتن بخشی از پرتفولیوی خود، می‌توانند استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت در سهام معدنی و فلزی را در دستور کار قرار دهند و تجربه نشان داده که سرمایه‌گذاران بلندمدت و میان‌مدتی که هم سود نقدی از مجامع دریافت می‌کنند و هم از نوسان سهام عایدی شناسایی می‌کنند، هیچ‌گاه زیان نکرده‌اند، پس حداقل تا پایان فصل مجامع با بازار سهام بمانید...