1- اگر از طعمه‌های مصنوعی، قاشقک یا سایر ترفندهای درگیر با قلاب استفاده می‌کنید از صاف بودن و بدون خار بودن قلاب خود مطمئن باشید تا در هنگام بیرون کشیدن آن آسیب کمتری به ماهی وارد شود 2- سرعت عمل در رها کردن ماهی بسیار مهم است. بنابراین برای گرفتن و رها کردن ماهی از قبل برنامه داشته باشید. وقتی ماهی به قلاب افتاد دقیقا باید بدانید که کجا و چطور می‌خواهید به ماهی نزدیک شوید و آن را آزاد کنید
۳- وقتی ماهی به قلاب افتاد آن را آهسته و یکنواخت بکشید. حرکت‌های سریع و محکم باعث وارد آمدن فشار و هیجان زیاد به ماهی خواهد شد.
4- تا حد ممکن سعی کنید تماس ماهی با آب قطع نشود. ماهی را از آب بیرون نیاورید. هنگامی که ماهی را به خود نزدیک کردید می‌توانید با انبر نوک تیز در داخل آب ماهی را از قلاب آزاد کنید. اگر طعمه توسط ماهی بلعیده شده است در نزدیک‌ترین فاصله از دهان ماهی اتصال را ببرید و بگذارید ماهی قلاب را با خود داشته باشد. تحقیقات نشان داده است که ماهی بعد از حداکثر 120 روز می‌تواند قلاب را دفع کند.
۵- بسیار مهم است که زمان بیرون بودن ماهی از آب بسیار کوتاه باشد و با اجسام بیرونی و محیط خارج آب تماس فیزیکی نداشته باشد.
6- از مرطوب‌کننده پوست برای دستان خود استفاده کنید تا در حد امکان لایه‌ مخاطی محافظ پوست ماهی برداشته نشود.
۷- از لمس کردن یا تماس با دستگاه تنفسی و شکم ماهی خودداری کنید.
8- برای بازگرداندن ماهی به آب بهترین حالت این است که سر ماهی پایین‌تر قرار داده شود و با یک شیب تند به داخل آب وارد شود.