ارتقاء صنعتی استان نیازمندسرمایه‎گذاری 10 هزار میلیارد تومانی در فولاد
ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ارتقاء رتبه این استان در سرمایه‎‏گذاری صنعتی نیازمند سرمایه‎گذاری 10 هزار میلیارد تومانی در صنعت فولاد است.

راضیه علیرضایی اظهار کرد: خراسان رضوی بعد از تهران و اصفهان از حیث تعداد پروانه‎های بهره‎برداری و اشتغال صنعتی رتبه سوم کشور را دارد اما از نظر سرمایه‎گذاری بعد از استان‎های اصفهان، تهران، خوزستان، مرکزی و بوشهر در جایگاه ششم قرار گرفته است. وی درباره دلیل رتبه پایین خراسان رضوی در سرمایه‎گذاری بخش صنعت گفت: 95 درصد سرمایه‎گذاری صنعتی در این استان مربوط به صنایع کوچک با فعالیت بخش خصوصی است اما در استان‏های مورد اشاره سرمایه‎گذاری‏ها در بخش‏های بزرگ صنعتی مانند پتروشیمی و صنایع وابسته و عمدتا دولتی صورت گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: برای افزایش رتبه استان در بخش سرمایه‎گذاری صنعتی باید بنگاه‎های بزرگ با حمایت دولت در خراسان ایجاد شوند و همچنین به منظور توازن توسعه باید پروژه‎های بزرگ ملی در سطح شهرستان‎ها پیاده شوند.
علیرضایی اضافه کرد: حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان فقط در بخش سرمایه‎گذاری صنعت فولاد خراسان نیاز است که همه این میزان سرمایه‎گذاری در شهرستان‎های محروم از جمله خواف، تربت حیدریه، تربت جام و تایباد و بخشی هم در نیشابور و سبزوار قابل تحقق است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تصریح کرد: در همین ارتباط معادن سنگ آهن سنگان با ذخیره قطعی ۱.۲ میلیارد تن یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن در کشور بوده که میزان استخراج سالانه از آن حدود هفت میلیون تن است.
علیرضایی عنوان کرد: بر همین اساس به منظور دستیابی به هدف تولید 10 میلیون تن فولاد در خراسان رضوی و تبدیل این منطقه به قطب سوم فولادسازی کشور با توجه به وجود منابع سنگ آهن سنگان موضوع برقراری توازن در زنجیره فولاد استان در دستور کار سازمان صنعت و معدن قرار گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یادآور شد: برای دستیابی به این اهداف 11 واحد تولید کنسانتره با ظرفیت اسمی 22.2 میلیون، 10 واحد تولید گندله با ظرفیت 25.4 میلیون تن، 10 واحد تولید آهن اسفنجی با ظرفیت 9.4 میلیون تن، 9 واحد تولید شمش فولاد با ظرفیت 7.72 میلیون تن و شش واحد تولید نورد با ظرفیت اسمی تولید 3.7 میلیون تن در سال در خراسان رضوی اجرا شده است.

علیرضایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر 22 طرح بزرگ فولادی با ظرفیت تولید سالانه 35 میلیون و 92 هزار تن در زمینه شمش فولادی، گندله آهن، ورق فولادی، مقاطع فولادی و کنسانتره آهن با سرمایه‏گذاری کلی 15 هزار و 729 میلیارد تومان و اشتغال‎زایی 14 هزار و 358 نفر در خراسان رضوی در دست اجرا قرار دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: این طرح‎ها در شهرستان‎های نیشابور، سبزوار، خواف، رشتخوار، تربت حیدریه، تربت جام و بینالود در حال اجرا هستند و از این میان پنج طرح با سرمایه‎گذاری شرکت ایمیدرو در زمره طرح‌های ملی محسوب می‌شوند.

وی با ابراز رضایت از پیشرفت پروژه‌های مربوط به فولادسازی طی سال گذشته در خراسان رضوی ادامه داد: پروژه‎های صنعتی که اجرای آن‎ها توسط شرکت‎های سنگ‎‏آهن سنگان، توسعه ملی، فولاد شرق کاوه، فولاد خراسان، فولاد قائم امید نور، سنگ احیا سپاهان و نگین خلیج فارس در سال 93 در حد تحویل زمین بود اکنون بین 12 تا 63.5 درصد پیشرفت اجرایی دارند.

علیرضایی با بیان اینکه در صورت بهره‏برداری از این پروژه‎ها سالانه 10 میلیون تن فولاد برای خراسان رضوی تولید خواهد شد که برای شهرستان‎های محروم در چارچوب توازن توسعه، اشتغال‎‏زایی مطلوبی به همراه خواهد داشت، افزود: ظرفیت تولید فولاد در خراسان رضوی بیش از 64 میلیون تن در سال است که با اجرای کامل طرح‏های در دست اجرای فولادی این ظرفیت افزایش قابل توجهی خواهد یافت.