معدن ظرفیتی جایگزین برای درآمدهای نفتی است
ایسنا- عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی معادن خراسان رضوی گفت: معدن می‌تواند یکی از پتانسیل‌های جایگزین درآمدهای نفتی باشد.

حسین حسین‌زاده با بیان اینکه قیمت نفت همواره در دست بازی عده‌ای خاص قرار دارد و این می‌تواند طلیعه‌ای برای رونق معدن باشد، درخصوص اینکه آیا درآمدهای معدنی می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود، عنوان کرد: در شرایط فعلی این امر ممکن نیست چراکه حجم نفت استخراجی رقم بالایی دارد درحالیکه معدن سهم کمتری را به خود اختصاص داده است.

عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی معادن استان بالارفتن درآمدهای معدنی را تنها راه جایگزین شدن آن دانست و افزود: متأسفانه معدن دچار رکود است و بسیاری از واحدهای آن یا تعطیل هستند یا با حداقل ظرفیت کار می‌کنند. وی با تأکید بر اینکه معدن در زنجیره تولید مواد اولیه کارخانجات قرار دارد، تصریح کرد: تعطیلی کارخانه‌ها باعث تعطیلی این بخش می‌شود و رونق کارخانه‌ها باعث بهبود اوضاع خواهد شد.
حسین‌زاده شناسایی منابع معدنی را ضروری دانست و اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در این بخش سودآور بوده و توجه کردن به معدن ارزآوری زیادی را به همراه خواهد داشت. وی با بیان اینکه برنامه خاصی برای استفاده از ظرفیت‌های معدنی نداریم، عنوان کرد: علی‌رغم تلاش زیاد مسئولان استانی به دلیل رکود در زنجیره معدن و برخی عوامل که خارج از دست مسئولان است مشکلات زیادی داریم.

عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی معادن استان با اشاره به اینکه رکود تولیدات بر معدن تاثیرگذار است و برای به نتیجه رسیدن نیازمند زمان هستیم، درخصوص خام‌فروشی گفت: فرآیندهایی که بر روی مواد معدنی انجام می‌شود باعث بالا بردن ارزش آن می‌شود اما برای رسیدن به این مهم نیازمند واحدهای واسطه فرآوری مواد هستیم.
حسین‌زاده از آماده نبودن زیرساخت‌های لازم خبر داد و افزود: بخش خصوصی اقدامات لازم را نتوانسته انجام دهد اما با تلاش‌های صورت گرفته در سطح خراسان؛ در چند سال آینده شاهد بهره‌برداری از واحدهای فرآوری خواهیم بود.