صندلی‌های عنکبوتی!

برگزاری نمایشگاه‌های خودرو در شهرهای اصلی کشورهای مختلف در دنیای ماشین‌ها اتفاقی مهم است و در این رویداد بین‌المللی بسیاری از خودروسازان آخرین دستاوردهای خود را در بخش‌های مربوط به صنعت خودروسازی در معرض نمایش قرار می‌دهند. لکسوس از جمله خودروسازانی است که در نمایشگاه آینده خودرو در پاریس ۲۰۱۶ شرکت خواهد کرد و این بار در کنار معرفی مدل‌های جدیدش از صندلی خاصی رونمایی می‌کند که ویژگی‌ها منحصر به‌فردی دارد و از نظر طراحی خلاقیت‌های زیادی در آن ایجاد شده است. صندلی‌ها از جمله بخش‌هایی هستند که عموما کمتر تغییر می‌کنند و در کنار تغییراتی که در طراحی داخلی خودرو و بدنه خودرو‌ها صورت می‌گیرد و خلاقیت‌های خیره‌کننده ممکن است توسط خودرو‌سازها در این بخش‌ها ارائه شود در بخش صندلی‌ها آنها ظاهر سنتی خود را تقریبا حفظ کرده‌اند و تنوع زیادی در این رابطه در دسترس نیست.

لکسوس برای پر کردن این فضای خالی در بخش صندلی‌ها دست به طراحی مدلی مفهومی از صندلی خودرو با الیاف خاص و انعطاف‌پذیر زده است. این صندلی جدید کینتیک مفهومی نام دارد که از شبکه‌ای از الیافت به هم بافته شده به‌وجود آمده است. کینتیک در لغت به معنای جنبشی و متحرک است که از ویژگی‌های اصلی این صندلی به‌حساب می‌آید. لکسوس در نظر دارد تا این صندلی را به‌عنوان دستاوردی مهم به تنهایی در معرض نمایش قرار دهد و معرفی آن همراه با مدل‌های NX Sport Edition و کوپه LC و سایر خودروها نخواهد بود. طراحان لکسوس معتقدند که این صندلی شروعی برای ساخت بخش‌های مختلف خودرو با استفاده از مواد جدید است و آنها امیدوارند با استفاده از فرمول‌های جدید مواد تازه‌ای به درون خودروها راه پیدا کند.

ایده اصلی این طراحی از نحوه واکنش بدن برای حفظ تعادل و حالت ثبات و پایداری آن در هنگام راه رفتن الهام گرفته شده است. در حالی که انسان در حال دویدن است مجموعه‌ای از رشته‌های عضلانی کمک می‌کنند تا گردن حالت پایدار خود را حفظ کند. این حالت پایدار‌کننده با کمک ستون مهره صورت می‌گیرد و باعث می‌شود که سینه و نشیمن‌گاه در جهت عکس هم حرکت کند و چرخش داشته باشند و در این حالت گردن حالت پایدار خود را حفظ می‌کند؛ البته بدون اینکه روی دید تاثیر منفی بگذارد. با داشتن این اطلاعات، لکسوس صندلی مفهومی خود را تولید کرده است که می‌تواند حرکات گردن را به حالت پایدار در بیاورد وباعث می‌شود خطای دید کمتر شده و ایمنی تا حدودی افزایش پیدا کند. در کنار این مزیت‌ها، شبکه‌ای بودن الیاف صندلی باعث می‌شود تا در هنگام رانندگی سرنشینان راحتی زیادی را که هیچ گاه تا قبل از وجود نداشته است، بتوانند تجربه کنند.

الیاف این صندلی همانند تارهای عنکبوت است و به راحتی با انعطافی که دارد برای راحتی بدن کشیده می‌شود. مواد استفاده شده در این الیاف QMONOS نام دارد. الگوی تار عنکبوتی به‌صورت دایره‌ای از وسط پشتی صندلی باز می‌شود و با توجه به انعطاف‌پذیر بودن آن پشتی صندلی شکلی متناسب با اندام سرنشین‌ها با هر وضعیتی را به خود می‌گیرد. این کار باعث پراکنده شدن بار وارده به سرنشین و همچنین کاهش سختگی ناشی از نشستن طولانی مدت روی صندلی می‌شود. در‌واقع مرکز پشتی صندلی در اطراف کتف واقع شده است که به نوبه خود سبب چرخش حول محور اصلی صندلی می‌شود. این امکان به پایداری سر و همچنین پشتیبانی سراسری از بدن کمک می‌کند.

در هنگام نشستن بدن نمی‌تواند حرکات لازم را اعمال کند؛ اما این شبکه عنکبوتی از الیاف می‌تواند حرکت بدن را شبیه‌سازی کند و مانع ایجاد خستگی در بدن شود. لکسوس در رابطه با اینکه آیا این صندلی‌ها تولیدی خواهند بود یا نه نظری نداده است و مشخص نیست قرار است این مدل مفهومی در کدام خودرو یا پرچمدار لکسوس جا خوش کند. صندلی‌ها با وجود نقش و وظیفه ساده‌ای که دارند اما نقشی حیاتی می‌توانند بازی کنند. خودروهایی که صندلی‌های راحت مانع خسته شدن راننده از رانندگی می‌شوند. یکی از دلایل تصادفات خستگی راننده‌ها به علت مدت طولانی نشستن در حالت ثابت در پشت فرمان است و می‌توان نتیجه گرفت که این طرح مفهومی می‌تواند به‌صورت غیر‌مستقیم روی ایمنی خودرو هم اثر‌گذار باشد. شرکت لکسوس درباره با قیمت و اینکه این صندلی برای چه نوع خودروهایی مناسب‌تر است، اطلاعاتی را منتشر نکرده و همچنین قیمت آن نیز در پرده‌ای از ابهام قرار دارد.

صندلی‌های عنکبوتی!