یک قدم تا بهره برداری از گندله سازی سنگان

دنیای اقتصاد- وزیر صنعت، معدن و تجارت و تعدادی از معاونین ایشان، به همراه دکتر بهرام سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، سعید بخش معاون اجرای پروژه های توسعه فولاد مبارکه، میرمحمدی مدیرعامل شرکت سنگ و آهن فولادسنگان و مسئولان استانی از چگونگی پیشرفت گندله سازی و کنسانتره فولاد مبارکه در سنگان بازدید نمودند. به گزارش روابط عمومی شرکت فولادمبارکه، وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه خود با حضور در پروژه های گندله سازی و فرآوری سنگ آهن فولادمبارکه در معادن سنگان از نزدیک در جریان پیشرفت های این پروژه قرارگرفت که ضمن اظهار خوشحالی از روند رو به رشد و پیشرفت پروژه ها بر بهره برداری هرچه سریع تر گندله سازی تأکید نمود و اظهاردکرد: سرمایه گذاری مناسب و توجیه پذیر سرمایه گذاران بخش خصوصی مانند فولادمبارکه درمعادن سنگان بسیار ارزشمند است. منطقه سنگان دارای ظرفیت های بسیار زیادی است و می تواند نقش بسیار مؤثری در حوزه اشتغال و درآمدزایی داشته باشد و حضور بخش خصوصی در این معادن موجب رونق و توجه به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی می شود که باید از اقداماتی که شرکت فولادمبارکه در این منطقه انجام داده، تشکر کرد در واقع فولادمبارکه در اجرای پروژه سنگان توانسته نمره ۱۰۰ کسب کند و امیدواریم با توجه به پیشرفت مناسب این پروژه به زودی شاهد راه اندازی و بهره برداری از گندله سازی این شرکت باشیم.

نعمت زاده افزود: مسئولان محلی و استانی، همه دست در دست هم، باید کمک کنند تا سرمایه گذارانی که در این منطقه فعال هستند بتوانند طرح ها و پروژه های در دست اقدام خود را به سرانجام برسانند چراکه با راه اندازی این طرحها و کمک به تولید، دانش و مدیریت در این منطقه رشد پیداکرده و موجب اشتغالزایی بیشتر میشود. وزیرصنعت، معدن و تجارت گفت: در حال حاضر همه سرمایه گذارانی که در این منطقه سرمایه گذاری کرده اند در حال هزینه کردن هستند، باید منابع مالی نیز فراهم شود تا طرح های توسعه با توقف مواجه نگردد. البته جای خوشحالی دارد که با توجه به شرایط بحرانی فولاد و سنگ آهن در چند سال گذشته، شرکتهای سرمایه گذار توانسته اند پروژه های در دست احداث خود را به پیش ببرند در حالی که در برخی از نقاط دنیا طرح هایی از این دست متوقف مانده است. وی در ادامه با اشاره به لزوم انجام فعالیتهای اجتماعی از سوی سرمایه گذاران خاطرنشان کرد: اگرچه تمام سعی و تلاش سرمایه گذاران بر این است که طرح های خود را به بهره برداری برسانند اما باید به این مهم هم توجه شود که پرداختن به فعالیتهای اجتماعی به خصوص حفظ محیط زیست نیز از اولویت های اجرای این پروژه ها است. نعمت زاده در ادامه گفت: برای تأمین زیرساختها، هم برنامه ریزی شده و هم با وزرای مرتبط جلسات متعدد تشکیل شده تا بتوانیم امکانات این مجموعه را فراهم کنیم. امیدواریم با راه اندازی پروژه های گندله سازی، طرح های فرآوری سنگ آهن هم فعال شوند تا با این اقدام بهره وری نیز افزایش یابد.

بنا بر این گزارش، دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولادمبارکه اصفهان نیز، با تشریح وضعیت موجود پروژه های گندله سازی و فراوری سنگ آهن فولادمبارکه در معادن سنگان گفت: فولادمبارکه اصفهان به منظور اجرای سیاست اقتصادمقاومتی و جلوگیری از خام فروشی برآن شد تا با ایجاد واحدهای کنسانتره و گندله سازی و فرآوری سنگ آهن با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن کنسانتره آهن و ۵ میلیون تن گندله در سال از خام فروشی جلوگیری نماید. مدیرعامل فولادمبارکه افزود: پروژه های گندله سازی و فرآوری سنگ آهن فولادمبارکه در منطقه سنگان در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار واقع شده و به منظور استفاده از توان سازندگان داخلی و بومی سازی تجهیزات، بخش عمده تجهیزات موردنیاز این واحدها، از داخل کشور تأمین گردیده و سهم کمی از این تجهیزات که امکان ساخت آن در داخل نبود از کشورهای خارجی تأمین شده است و با راه اندازی این دو طرح برای ۱۰۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی بوجود خواهد آمد. دکتر سبحانی با اشاره به چالش های پیش روی این پروژه ها به منظور بهره برداری هرچه سریع تر گفت: معادن سنگان ظرفیت بسیار مناسبی برای پیشرفت به سمت قطب معدنی کشور را دارد. منابع خدادادی سنگ آهن در این منطقه باعث شده تا سرمایه گذاران بخش خصوصی با رغبت بیشتری در این منطقه سرمایه گذاری کنند اما آنچه که باید بیش از پیش به آن توجه شود رفع مشکلات زیربنایی در این منطقه است تا سرمایه گذاران با اطمینان خاطر بیشتری در این منطقه به توسعه فعالیتهای خود بپردازند. آب، برق و گاز و موضوع حمل و نقل از جمله موارد زیربنایی است که همه مسئولان محلی و استانی باید در این راه یاری رسان شرکتهای سرمایه گذار باشند.

این گزارش حاکی است، احمد سعید بخش معاون اجرای پروژه های فولادمبارکه در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده توسط فولادمبارکه در معادن سنگان گفت: ذخایر سنگ آهن موجود در منطقه سنگان بالغ بر ۱.۲ میلیارد تن برآورد شده است و طرحهای توسعه در حال اجرا در منطقه سنگان شامل احداث کارخانه های کنسانتره و گندله سنگ آهن جهت تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۵ میلیون تن گندله است که با سرمایه گذاری بخش خصوصی شروع شده و در حال پیشرفت است. شرکت فولادمبارکه اصفهان نیز با برنامه ریزی برای تهیه مواد اولیه خود برآن شد تا در این معادن سرمایه گذاری نماید. اگرچه طرحهای گندله سازی و فرآوری سنگ آهن در این معادن نیاز به سرمایه گذاری عظیمی دارد اما با حضور فولادمبارکه در این منطقه توانستیم علاوه بر شروع و ادامه پروژه، از دیگر پروژه های موجود در منطقه سنگان که زودتر از فولادمبارکه شروع کرده بودند سبقت بگیریم که این مهم با سعی و تلاش همکاران ما در این پروژه ها رقم خورده و جای تحسین دارد. سعیدبخش تأمین زیرساختها را دغدغه مسئولین پروژه سنگان دانست و افزود: به منظور تأمین آب مصرفی این طرح یک حلقه چاه با دبی ۳۰ لیتر در ثانیه در اختیار پروژه قرارداده شده که با تقویت پمپها از ۱۰ به ۳۰ لیتر در ثانیه بخشی از مشکل تأمین آب حل خواهد شد. در خصوص تأمین برق هم با توجه به روابط فیمابین شرکت فولادمبارکه و مجموعه سرمایه گذاری اوپال، توافق گردیده که در حال حاضر برق مورد نیاز از طریق این مجموعه تأمین شود.در واقع مصارفی که به منظور بهره برداری از طرح های سرمایه گذاری فولادمبارکه در سنگان برنامه ریزی شده بدین صورت است که مصرف برق ۱۱۰ مگاوات، مصرف آب حدود ۱۲۰ لیتر در ثانیه معادل ۴۳۲ مترمکعب در ساعت و گاز حدود ۱۶ هزار نرمال مترمکعب در ساعت می باشد که رسیدن به این ارقام نیازمند همکاری و کمک همه مسئولان محلی و استانی است.

معاون اجرای پروژه ها در ادامه گفت: موضوع مهم دیگری که باید به آن توجه شود حمل و نقل ریلی در معادن سنگان است. با توجه به اینکه ریل موجود در این منطقه به صورت تک خطه است، قبل از اینکه در آینده و با راه اندازی کامل طرح های سرمایه گذاری، موضوع حمل ریلی به چالش تبدیل شود مسئولان محلی و استانی باید چاره اندیشی نمایند. وی در ادامه توجه جدی به موضوع صرفه جویی و بازیافت آب را ضروری خواند و گفت: موضوع بهره برداری ازمنابع آبهای زیرزمینی از جمله موارد مهمی است که با توجه به اقلیم خشک منطقه سنگان از اهمیت بیشتری برخوردار است. در ابتدای شروع عملیات اجرایی این پروژه ها و در راستای سیاست های فولادمبارکه مبنی بر استفاده بهینه از آب مصرفی در صنعت بر آن شدیم تا با مذاکره با مسئولان مشهد از پساب شهری استفاده نماییم که این پیشنهاد هم با توجه به خشکسالی همه گیر در کشور از تب و تاب اولیه از سوی مسئولان مشهد افتاده و رغبت کمتری در ادامه نشان داده شد. بنا بر این گزارش در جریان این بازدید، میرمحمدی ، مدیر عامل شرکت سنگ و آهن فولادسنگان، با بیان این مطلب که تا پایان مهرماه سال جاری عملیات نصب تجهیزات، تکمیل و راه اندازی آزمایشی اولیه پروژه گندله سازی سنگان انجام می شود، گفت: به منظور تأمین سهم عمده نیاز شرکت فولادمبارکه به مواداولیه این پروژه در دستور کار قرارگرفت که با راه اندازی و بهره برداری از واحد گندله سازی این نیاز مرتفع خواهد شد و بخشی از دغدغه تأمین مواد اولیه فولادمبارکه کاسته خواهد شد.

میرمحمدی در ادامه افزود: سرمایه گذاری این پروژه ها بدین صورت است که در پروژه احداث کارخانه گندله سازی که طراحی، تأمین و نصب تجهیزات و اجرای کلیه سازه ها، تأسیسات مکانیکی و برقی پروژه به روش EPC می باشد مبلغ اولیه بالغ بر ۲ هزار و سیصد میلیارد ریال و ۱۰۰ میلیون یورو، در مجموع۶ هزار وپانصد میلیارد ریال برنامه ریزی شده و در پروژه احداث کارخانه فرآوری که اجرای کارخانه کنسانتره سنگان به روش طرح و ساخت برنامه ریزی شده بالغ بر ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و ۱۴۰ میلیون یورو و در مجموع ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برنامه ریزی گردیده که هم اکنون پروژه گندله سازی، بیش از ۸۵ درصد و پروژه فرآوری سنگ آهن یا کنسانتره بیش از ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .