به دنبال رونق« ساخت و ساز» هستیم
دنیای اقتصاد، گروه مسکن-رئیس کمیسیون فنی، عمران و طرح‌ریزی شهری شورای شهر مشهد گفت: به دنبال این هستیم که در بخش ساخت و ساز به رونق برسیم و کاملا از حوزه مسکن و ساخت و ساز حمایت می‌کنیم. مـهـدی ذاکـرالـحـسـیـنـی که در حاشیه همایش «استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن» سخن می‌گفت، در خصوص تاثیر فعالیت‌های مدیریت شهری بر بازار مسکن عنوان کرد: در حال حاضر یکی از منابع اصلی مورد نیاز شهر ساخت و سازهای شهری است، به همین دلیل رونق این بخش می‌تواند به منابع شهری کمک موثری بکند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش عمده‌ای از تامین منابع شهری یعنی حدود 80 درصد آن، مربوط به ساخت و ساز است، گفت: هر چه ساخت و ساز رونق پیدا کند به افزایش درآمدهای شهری کمک می‌کند.
معاون سابق وزیر مسکن با بیان اینکه اگر بخواهیم از رکود خارج شویم، یکی از صنعت‌های پیشتاز، مسکن است، بیان کرد: در حوزه مسکن به ازای هر ۲۰ میلیون تومان یک شغل وجود دارد که این شغل در بسیاری از بخش‌ها گسترده شده است. به‌عنوان مثال به یک مکان خاص مثل یک کارخانه محدود نیست و توزیع مناسبی دارد. در این حوزه می‌توان طوری عمل کرد که زمینه و بستر خوبی برای اشتغال‌زایی و خروج از رکود داشته باشیم.
ذاکرالحسینی افزود: در این همایش‌ها دو یا سه نکته مهم وجود دارد؛ اولین مورد بحث آگاهی از اوضاع بازار مسکن است که این نوع همایش‌ها وضعیت را برای فروشنده و خریدار مسکن به خوبی ترسیم می‌کند. وی با تاکید بر اینکه سوددهی بازار مسکن نسبت به تورم بیشتر بوده است، تصریح کرد: با توضیحات علمی و مستندی که در این همایش داده شد، انشاالله شاهد رونق بازار مسکن خواهیم بود.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد با اشاره به اینکه رکود در حوزه مسکن عوامل زیادی دارد، افزود: اینکه دولت چه تصمیماتی در این حوزه می‌گیرد و بحث ارائه تسهیلات در رونق و رکود بسیار موثر است هم‌چنین توافقات هسته‌ای نیز مهم است. وی ادامه داد: به عقیده من تا آخر سال تغییرات چندانی در حوزه مسکن نخواهیم داشت، اما پیش‌بینی من این است که در سال آینده شاهد تغییرات نسبی در این حوزه باشیم.
pic1

بازار مسکن، موتور محرک کشورها
pic۲
حسن پورحسینی نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی هم در حاشیه همایش «استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن» در گفت و گو با خبرنگار دنیای اقتصاد، گفت: بازار مسکن به دلیل اینکه موتور محرکه هر کشوری است و حجم زیادی از سرمایه‌گذاری را به خودش اختصاص داده است، تغییراتش بسیار آهسته و تدریجی است.
پورحسینی عنوان کرد: با توجه به برنامه‌های اقتصادی که دولت در دستور کار قرار داده است و سخنان اخیر وزیر اقتصاد، همین وضع رکود ادامه خواهد داشت. وی افزود: با توجه به تصویب افزایش وام ساخت مسکن تا حدود ۵۰ میلیون تومان توسط دولت باید کمی صبر کنیم و بازخورد آن را در بازار ببینیم.
نایب رئیس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی ادامه داد: بین کارشناسان دو نظر وجود دارد. بعضی‌ها معتقدند که افزایش وام مسکن باعث رونق بازار خواهد شد و عده دیگری هم خلاف این نظر را دارند. وی خاطرنشان کرد: حجم زیادی از ساخت و ساز در سال‌های اخیر انجام شده است که الان برای عرضه به بازار آماده است؛ اما باوجود اینکه قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است، مشتری چندانی وجود ندارد.


هدایت صحیح سرمایه با استفاده از تحلیل آمار گذشته
pic3
مهدی‌زادگان، بازرس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: من برگزاری این نوع همایش‌ها را مثبت ارزیابی می‌کنم. این نوع تجزیه و تحلیل بر اساس آمار و ارقام گذشته که در همایش ارائه شد، انتخاب راه صحیح برای آینده را آسان می‌کند. وی با تاکید بر اینکه خطای تحلیل‌های فوق بسیار کم است، تصریح کرد: این باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران با هدایت صحیح سرمایه خود، بتوانند موفق عمل کنند. مهدی‌زادگان با اشاره به اینکه شورای شهر مشهد ایده‌های خوبی در حوزه مدیریت شهری و مسکن دارد، افزود: اما این شورا هنوز راه‌کاری برای تبدیل این ایده‌ها به آیین‌نامه اجرایی و دستورالعمل پیدا نکرده است.
بازرس سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی ادامه داد: امیدوارم که هر چه زودتر شورای شهر بتواند در شش ماهه پایان سال، ایده‌های خوبی را در قالب کمیسیون‌های حرفه‌ای و فنی و کارشناسی و با اجماع صاحب‌نظران حوزه مسکن به دستورالعمل‌هایی در بخش‌های مختلفی هم‌چون مرتفع‌سازی تبدیل کند. وی ادامه داد: در این صورت مردم و مخصوصا سرمایه‌گذاران حوزه مسکن و ساختمان کلافه و سردرگم نمی‌شوند. در حال حاضر احساس می‌شود که سرمایه‌گذاران کمی به سمت ناامیدی متمایل می شوند.
معاون سابق شهردار مشهد اظهار کرد: اگر ایده‌های خوبی را به جمع‌بندی برسانند، شکل اجرایی به آن بدهند و به شهرداری ابلاغ کنند، امید است که بخش مسکن شروع خوبی داشته باشد. مهدی‌زادگان شهر مشهد را از پتانسیل خوبی برخوردار دانست و تصریح کرد: اگر رکود مسکن در سایر شهرها در حد زیادی است، در مشهد می‌تواند با یک برنامه‌ریزی صحیح، شدتش را کم کرد. وی خاطرنشان کرد: با توجه به تاثیراتی که در مجموع در مورد رکود بازار مسکن وجود دارد، این وضعیت بازار مسکن تا پایان سال ۱۳۹۳ و حتی پایان سال ۱۳۹۴ باقی خواهد بود. مهدی‌زادگان ادامه داد: احتمالا در اوایل سال ۱۳۹۵ اوضاع کمی بهتر خواهد شد و پایان سال ۱۳۹۵ شواهدی را مبنی بر رونق بازار مسکن خواهیم دید و این رونق در سال ۱۳۹۶ و اوایل سال ۱۳۹۷ به حداکثر خواهد رسید.


ضرورت اجرای مدیریت دانش بنیان
pic۴
جهان‌بخش مهران‌فر هم در ادامه همایش «استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در بازار مسکن» با اشاره به مدیریت دانش‌بنیان مراکز خرید، اظهار کرد: با توجه به گسترش سریع ساخت و سازها و توسعه مراکز تجاری به‌خصوص در کلان‌شهرها باید نسبت به برنامه‌ریزی تا بهره‌برداری جهت ارائه خدمات مطلوب، توجه کافی داشت. وی با بیان اینکه هدف این نوع مدیریت حفظ یا افزایش ارزش سرمایه‌گذاری است، بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های مدیریت حرفه‌ای مراکز تجاری، برنامه‌ریزی تقاضامحور و انتخاب ترکیب فعالیتی با توجه به روند تقاضای بازار است.
مهران‌فر با اشاره به اینکه مقوله مدیریت موفق و پویا در هر زمینه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی به عنوان یک ضرورت، انکارناپذیر است، خاطر نشان کرد: اندازه مراکز خرید باید با اندازه بازار حوزه نفوذ متناسب باشد.