سـال کیـفیت!
گروه ورزش: ورزش ایران در سال 93 سه رویداد مهم و اساسی را پشت سر گذاشت. در شرایطی که کاروان ورزشی کشورمان در رشته‌های مختلف در بازی‌های آسیایی اینچئون حاضر شد، تیم ملی ایران نیز در تابستان و زمستان93 در جام جهانی و جام ملت‌های آسیا شرکت کرد تا روزهایی پر از هیجان از پیش چشم هموطنان‌مان بگذرد. حضور ایران در این سه تورنمنت اما، یک وجه مشترک جالب توجه داشت؛ اینکه اگرچه در هیچ‌کدام از آنها عملکرد کشورمان به لحاظ کمی و آماری بهتر از ادوار گذشته نبود، اما بسیاری از مردم و مسوولان از کیفیت ارائه شده توسط وزشکاران ایرانی ابراز رضایت کردند. سقوط نه چندان تلخ
بازی‌های آسیایی اینچئون در شرایطی آغاز شد که ورزشکاران ایرانی برای تکرار عنوان چهارمی دوره قبل تحت فشار روحی و روانی بودند. اگرچه بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کاروان کشورمان در سال ۱۳۸۹ تحت تاثیر برخی اتفاقات تا رده چهارم بالا آمد، اما به هر حال همین مساله باعث سختی کار کسانی می‌شد که در اینچئون عازم میدان بودند. ورزشکاران ایرانی اگرچه در نهایت نتوانستند از مقام چهارمی‌شان دفاع کنند و با یک پله سقوط روی پله پنجم آسیا ایستادند، اما عملکرد خیلی از آنها با اعلام رضایت افکار عمومی همراه شد. در بازی‌های آسیایی اینچئون، به‌خصوص رزمی‌کاران خوش درخشیدند. ما چهار طلا در تکواندو و یک طلا در ووشو گرفتیم. در بوکس هم عملکرد تیم کشورمان قابل توجه بود. از جمع شش ورزشکاری که به این دوره از رقابت‌ها رفته بودند، در نهایت دو نفر نقره و یک نفر برنز گرفتند. شاید اگر درخشش غافلگیرکننده قزاقستان نبود، ایران در جدول کلی توزیع مدال‌ها هم چنین فاصله‌ای از این کشور پیدا نمی‌کرد. قزاق‌ها در بوکس ۶ طلا، ۲ نقره و ۲ برنز گرفتند. شاید بشود گفت ضعیف‌ترین عملکرد ورزشکاران ایرانی در اینچئون مربوط به رشته‌های جودو و فوتبال می‌شد؛ به‌خصوص این دومی که شکست اسفبار چهار بر یک را مقابل ویتنام تجربه کرد و سپس با تساوی برابر ویتنام از دور مسابقات کنار رفت. در این میان قهرمانی مقتدرانه والیبالیست‌های ایرانی در اینچئون هم بسیار خوش‌طعم بود.
این یکی فرق می‌کرد
تیم ملی فوتبال کشورمان در سال۹۳، برای چهارمین بار در طول تاریخ ایران در مسابقات جام جهانی شرکت کرد. فوتبالیست‌های کشورمان پیش از این در دو نوبت با یک امتیاز و در یک نوبت با سه امتیاز به کار خود پایان داده بودند. این بار هم شاگردان کی‌روش کار بیشتری انجام ندادند و با همان یک امتیاز برزیل را ترک کردند، اما خیلی از هموطنان از عملکرد تیم ملی در جام جهانی کاملا راضی بودند. نمایش درخشان ایران برابر آرژانتین در این تورنمنت، تا سال‌ها از یاد علاقه‌مندان به فوتبال نخواهد رفت. بسیاری از کارشناسان و هواداران، از این بازی به‌عنوان بهترین مسابقه تاریخ فوتبال ایران یاد می‌کنند؛ گرچه در نهایت بچه‌های سینیور روی اشتباه داور در عدم اعلام پنالتی به سود تیم کشورمان و نیز ضربه نبوغ‌آمیز لیونل مسی به زانو درآمدند. تیم ایران در این بازی‌ها یک مساوی بدون گل از نیجریه گرفت و در نهایت ضمن قبول شکست برابر بوسنی، به کشورمان بازگشت. اعلام رضایت مردم از عملکرد کی‌روش در این بازی‌ها باعث شد او قراردادش را با فدراسیون فوتبال تمدید کند.
رونمایی از آینده
اوضاع در جام ملت‌ها هم برای تیم ملی کشورمان به همین ترتیب بود. فوتبالیست‌های ایرانی در این تورنمنت نیز مثل دو دوره قبلی در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف شدند، اما نوع اتفاقاتی که در استرالیا رخ داد، مردم را دلگرم کرد. رونمایی از چند پدیده جوان برای آینده فوتبال، حادثه بسیار مهمی بود، ضمن اینکه در بازی با عراق هم به‌رغم اینکه داور یک تصمیم مرگبار علیه تیم کشورمان گرفت، ایران با همه وجودش به جنگ ادامه داد و تا یک قدمی صعود نیز پیش رفت. مجموعه این مسائل، بیشتر هواداران را به آینده تیم ملی فوتبال کشورمان امیدوار نگه داشته است.