عمادالدین جعفری: یکی از پر فروش‌ترین کلاس‌های خودروهای سواری در ایران کلاس سدان‌های کوچک است. خودروهایی که در بازار حدود ۱۲۰تا ۱۲۵میلیون تومان قیمت دارند. این خودروها نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک هستند، می‌توان آنها را برای خانواده‌ها مناسب دانست و البته کلاس محبوبی نیز به حساب می‌آیند. در این گزارش به سراغ سه خودروی محبوب و البته پرفروش بازار ایران رفتیم؛ خودروهایی که در ایران با اقبال خوبی همراه بوده‌اند و به سادگی خرید و فروش می‌شوند. شاید جا داشت که در این میان خودروهایی چون میتسوبیشی لنسر و هوندا سیویک هم باشند اما به سراغ سه خودرویی رفتیم که به‌دلیل فراوانی بیشتر در سطح شهر ذهن خریداران را بیشتر درگیر خود می‌کنند. در این کلاس هم دو برند هیوندای و کیا از خوش اقبالان هستند. هیوندای الانترا و کیا سراتو در کنار یکی از محبوب‌ترین خودروهای جهان یعنی تویوتا کرولا. قیمت خودورها بر اساس قیمت بازار تعیین شده و قیمت شرکت‌های عرضه‌کننده ممکن است متفاوت از بازار باشد.


خودرویی زیبا که با نسل قبل خود تفاوت‌های فراوانی دارد.خودرویی که پس از عرضه به بازار دیری نپایید که در خیابان‌ها حضوری پر رنگ پیدا کرد. این خودرو که از طراحی بسیار خوبی بهره می‌برد به‌دلیل داشتن چهره‌ای زیبا و البته امکانات فراوان توانسته در بازار ایران موفق باشد. الانترا در تیپ‌های مختلف با قیمت‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود. این خودرو از موتوری 1.8 لیتری بهره می‌برد موتوری که قادر به تولید 150 اسب‌بخار بوده و 178 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. الانترا از آن دسته خودروهایی است که بیشتر به ظاهر و امکانات آن توجه شده است خودرویی که در شتاب‌گیری حرفی برای گفتن ندارد شتاب صفر تا 100 کیلومتر این خودرو در کاتالوگ 11 ثانیه است این درحالی‌است که در شرایط معمول و با بنزین ایران عملا چیزی در حدود 13 ثانیه را تجربه خواهید کرد. یکی از مشکلات این خودرو که اتفاقا در شتاب نه چندان خوب آن هم تاثیرگذار است تاخیر زیاد در تعویض دنده‌های گیربکس الانترا است گیربکس6سرعته اتوماتیک که قابلیت تعویض دنده به‌صورت دستی را نیز داراست عملکرد چندان دقیق و مناسبی ندارد.در این میان وزن 1297 کیلوگرمی الانترا نیز تاثیر زیادی در تنبل بودن خودرو دارد. الانترا خودروی کم استهلاکی است، اما کیفیت سواری آن خیلی بالا نبوده و در مقایسه با رقبا سطح پایین‌تری دارد، اما به هر ترتیب این خودرو توانسته در بازار ایران کاملا موفق ظاهر شود. الانترا مصرف سوخت مناسبی دارد. این خودرو در شهر 4/ 9 لیتر در جاده 7/ 5 لیتر و در سیکل ترکیبی 1/ 7 لیتر بنزین مصرف می‌کند. لازم به ذکر است که اعداد ذکر شده مربوط به شرایط استاندارد بوده و در عمل مصرف سوخت کمی بالاتر از اعداد اعلام شده خواهد بود و این مورد در تمامی خودروها صدق می‌کند. الانترا درون کابین نیز همانند ظاهرش طراحی زیبایی دارد درون کابین نیز قطعات کیفیت نسبتا خوبی دارند، اما همانند سوناتا یا دیگر محصولات هیوندا نیست که البته قیمت و کلاس خودرو می‌تواند توجیه بالا نبودن کیفیت کابین باشد. ابعاد الانترا برای خانواده‌ها مناسب است به‌خصوص اینکه صندوق جادار این خودرو می‌تواند برای مسافرت‌های طولانی و چمدان‌های بیشتر جای مناسبی فراهم سازد.قسمت عقب کابین خیلی جادار نیست و افراد قد بلند با کمبود فضا برای پا مواجه خواهند شد. روی هم رفته می‌توان این خودرو را یک انتخاب زیبا با امکانات فراوان و البته کم استهلاک دانست، اما خیلی نمی‌توان برای لذت بردن از راندن روی آن حساب کرد.







یکی از محبوب‌ترین‌های بازار ایران.خوردویی که می‌توان آن را یک جان‌سخت دانست. این خودرو از گذشته‌های دور در ایران حضور داشته و همچنان نیز اقتدار خود را حفظ کرده است. مدل جدید آن طراحی زیبایی دارد و درون کابینش هم متحول شده است. داشبورد آن شباهت فراوانی به تویوتا روفور داشته و کیفیت مناسبی دارد. این خودرو از موتوری با حجم 2 لیتر یا 2000 سی‌سی بهره می‌برد موتوری که قادر به تولید 143 اسب‌بخار قدرت و 186 نیوتن متر گشتاور است. انتقال قدرت موتور در این خودرو توسط یک گیربکس 4سرعته اتوماتیک انجام می‌گیرد. این خودرو قادر است در مدت زمان 8/ 9 ثانیه خود را از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برساند و تا 195 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت بگیرد. کرولا اگرچه خودروی پر شتابی نیست، اما خودروی تنبلی هم نبوده و به‌خوبی از پس خود با حداکثر سرنشین برمی‌آید، به‌خصوص اینکه این خودرو از گیربکسی با کمترین تاخیر در تعویض دنده‌ها سود می‌برد. کرولا یک خودروی کاملا اقتصادی است. خودرویی که کمتر به تعمیرگاه می‌رود اگر از هر شخصی راجع به معایب و محاسن کرولا و هزینه‌های تعمیر و نگهداری آن بپرسید خواهید دید که همه اذعان دارند که کرولا خراب نمی‌شود. تویوتا کرولا تا 500 هزار کیلومتر بدون مشکل کار می‌کند، اما این به این معنی نیست که به آن رسیدگی نکنید اگر همه سرویس‌های آن به موقع انجام شده و در شرایط مناسبی نگهداری شود خودرویی بدون دردسر است و تنها باید در فکر تعویض قطعات مصرفی باشید.کرولا در مصرف سوخت هم اقتصادی است؛ چراکه در شهر 3/ 9 لیتر در 100 کیلومتر و در جاده 9/ 5 لیتر در 100 کیلومتر بنزین مصرف می‌کند. این خودرو در سیکل ترکیبی شهر و جاده 5/ 8 لیتر بنزین در 100 کیلومتر نیاز دارد. یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که به کرولا در بازار ایران وارد است نداشتن آپشن‌های فراوان است البته این نکته‌ای است که گریبان دیگر ژاپنی‌های بازار را هم گرفته است. شاید آپشن محور بودن بازار ایران سبب شده تا هیوندای و کیا این‌طور در بازار یکه‌تازی کنند. این در حالی است که کیفیت سواری ژاپنی‌ها به مراتب بهتر از کره‌ای‌ها است. ایراد دیگری که به این خودرو وارد است گیربکس آن است که همانند تویوتا روفور بدون داشتن قفل در دنده عقب قرار می‌گیرد. ایرادی که سبب شده تا برخی از افراد گیربکس خودروهایشان قفل شود و برای درست کردن آن راهی تعمیرگاه شوند و هزینه‌ای حدود 400 تا 500 هزار تومان روی دست صاحبش گذاشته است. تویوتا کرولا در بازار ایران خودرویی پرفروش بوده و برای خرید و فروش آن به مشکلی بر نخواهید خورد. به‌خصوص اینکه در نمونه دست دوم با کمترین افت قیمت می‌توانید در مدت زمانی کم خودرو خود را به فروش برسانید؛ به‌طور کلی می‌توان آن را خودرویی ساده با آپشن‌های کم، اما با کیفیت و کم هزینه دانست.








پرشتاب‌ترین خودرو در این رقابت کیا سراتو است خودرویی که در نسل‌های قبل نیز توانست در بازار ایران موفق باشد. این خودرو از موتور پرقدرت‌تر نسبت به کرولا و الانترا بهره می‌برد موتور سراتو ۲۰۰۰ سی‌سی حجم داشته و ۱۷۳ اسب‌بخار قدرت دارد همچنین گشتاور این موتور۲۰۹ نیوتن متر است. قدرت بالای این موتور سبب شده که سراتو به یکی از پرشتاب‌ترین‌های این کلاس بدل شود به‌خصوص اینکه گیربکس۶ سرعته اتوماتیک آن عملکرد خوبی دارد. سراتو سبکتر از دیگر رقبا بوده و ۱۲۳۰ کیلوگرم وزن دارد. این کره‌ای چالاک از ظاهری زیبا بهره‌مند بوده و این زیبایی به درون کابین نیز سرایت کرده است. امکانات سراتو اگرچه همانند الانترا زیاد نیست، اما در سطح بالاتری نسبت به کرولا قرار دارد از نظر شتاب و هندلینگ یک سروگردن بالاتر از دو رقیب دیگر بوده، ولی همانند دو رقیب دیگر پرفروش نیست. سراتو در دو مدل سدان و کوپه در دسترس قرار دارد که هر دو مدل از نظر فنی با یکدیگر برابرند. سراتو از مصرف سوخت بالاتری نسبت به دو رقیب دیگر برخوردار است این خودرو ۵/ ۱ لیتر در شهر، ۷/ ۵ لیتر در جاده و ۹/ ۷ لیتر در سیکل ترکیبی در ۱۰۰ کیلومتر بنزین می‌سوزاند. از این رو نمی‌توان آن را اقتصادی دانست همچنین این خودرو قطعات به مراتب گران‌تری نسبت به دو رقیب دیگر دارد که این گرانی در مقابل کمیاب بودن مشکل را دوچندان می‌کند. سراتو برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب است به‌خصوص اینکه فضای کابین و البته صندوق بار به خوبی همه چیز را برای یک سفر طولانی مهیا می‌کند. فنربندی این خودرو به‌گونه‌ای است که سواری آن خشک‌تر و البته اسپورت‌تر است. سراتو نیز همانند دیگر رقبا اقتصادی بوده و کم‌استهلاک است، اما به‌خاطر داشته باشد که حتما باید بنزین سوپر داخل باک سراتو بریزید؛ چراکه بنزین‌های معمولی به‌دلیل اکتان پایین سبب می‌شود تا خیلی زود کاتالیزور سوخت کثیف شده و نیاز به تعویض داشته باشد. به‌طور کلی می‌توان سراتو را خودرو مناسب برای خانواده‌ها و البته پرشتاب و پرقدرت دانست، اما داشتن آن کمی پر‌هزینه‌تر از دو خودروی دیگر است.



در پایان اگر به‌دنبال خودرویی زیبا هستید که امکانات زیادی هم داشته باشد و شتاب بالا برای شما مهم نیست هیوندای الانترا بخرید. اگر خودرویی کم‌استهلاک به معنای واقعی با کیفیت سواری خوب و البته پر فروش می‌خواهید و داشتن امکانات زیاد برای شما مهم نیست تویوتا کرولا یک انتخاب خوب است، اما اگر شتاب و سرعت المان‌های مهمی برای انتخاب شما هستند سراتو را انتخاب کنید.