اختصاص 200 میلیارد تومان به آبیاری کشاورزی خراسان رضوی

دنیای اقتصاد، رها بخشایش- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از وعده دولت برای تخصیص اعتباری معادل ۲۰۰ میلیارد تومان به آبیاری کشاورزی استان خبر داد. مجتبی مزروعی که به مناسبت سالروز تأسیس جهاد سازندگی در نشستی مطبوعاتی با اهالی رسانه سخن می‎گفت، با اشاره به اینکه بخش کشاورزی در خراسان رضوی به لحاظ اشتغال و تولید از میانگین کشوری بالاتر اما به لحاظ توسعه‎یافتگی از میانگین کشوری عقب‏تر است، اظهار کرد: به دلیل وسعت این استان، تاکنون اعتبارات مورد نیاز به تناسب وسعت، اختصاص نیافته است. وی با بیان اینکه در این زمینه گزارشی به هیأت دولت ارائه شد، خاطرنشان کرد: دولت وعده داده ۲۰۰ میلیارد تومان بابت آبیاری کشاورزی به استان تخصیص دهد؛ دو هفته قبل تیمی از طرف معاون اول رئیس‌‎جمهور به مشهد آمدند و تعهد دادند تا پایان سال این رقم اختصاص یابد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی به این نکته نیز اشاره کرد که قرار است به دستور وزیر جهاد کشاورزی در زمینه اعتبارات آبیاری تحت فشار، بالاترین اعتبار به خراسان رضوی اختصاص یابد و افزود: از طریق سازمان مدیریت پیگیر این هستیم که در برنامه ششم توسعه نیز به فراخور میزان تولید خراسان رضوی، این استان در تخصیص اعتبارات ملی لحاظ شود.

تولید بیش از نیاز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی یکی از مشکلات استان را افزایش تولید محصولات کشاورزی بیش از نیاز جامعه برشمرد و بر توسعه بازرگانی و توجه به بازرگانی مدرن تأکید کرد و گفت: در این راستا یکی از اولویت‏های ما توجه به بازرگانی و توسعه بازرگانی مدرن است که سود وانگیزه لازم را نصیب تولیدکننده کند.

مزروعی در ادامه به ارائه آماری در خصوص تولید و خرید غلات در استان پرداخت و عنوان کرد: پیش‏بینی می‏شود در سال جاری ۵۰۰ هزار تن تولید جو داشته باشیم که از این میزان ۱۵۰ هزار تن آن خریداری خواهد شد. وی با اشاره به دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر خرید کلزا توسط شرکت غله در سال جاری، اظهار کرد: پیش‎بینی می‎شود امسال میزان خرید کلزا ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تن با قیمت ۲۵۳۰ تومان برای هر کیلو باشد.

مزروعی با بیان اینکه سطح زیر کشت گندم آبی در استان ۱۷۵ هزار هکتار و سطح زیر کشت گندم دیم ۱۲۵ هزار هکتار است، عنوان کرد: پیش‎بینی می‎شود امسال ۷۰۰ هزار تن گندم در استان تولید شود که ۵۰۰ هزار تن آن از کشاورزان خریداری خواهد شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به آسیب‎های شدید آفت‎ها از جمله سِن به مزارع، خاطرنشان کرد: از اسفند ماه گذشته با ۷۲ هزار هکتار سن مادری و ۵۰ هزار هکتار سن پوره مبارزه شده است؛ همچنین پیش‎بینی می‎شود سن‏زدگی گندم‏ در استان کمتر از یک درصد باشد.

بالاترین ارزش افزوده بعد از خدمات

مزروعی در بخشی از این نشست به ارزش افزوده بخش کشاورزی در استان اشاره کرد و گفت: ۱۴.۴ درصد ارزش اقتصادی فعالیت‎های استان از بخش کشاورزی است و این بخش، بعد از بخش خدمات و گردشگری بالاترین ارزش افزوده را در بخش‏های تولیدی به خود اختصاص داده است؛ بخش صنعت با ۸.۵ درصد، ساختمان با سه درصد و معدن با ۰.۵ درصد در رتبه‎های بعد قرار گرفته‎اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح ضیافت در ایام ماه رمضان، خاطرنشان کرد: در این راستا علاوه بر عرضه مرغ به اندازه کافی، ۲۸۰۰ تن شکر به قیمت ۲۳۰۰ تومان در اختیار شرکت غله برای مصرف قنادی‏ها قرار گرفته و ۲۸۰۰ تن برنج نیز با قیمت ۲۸۵۰ تومان به ازای هر کیلو تدارک دیده شده است.