حمله بنز به بازار الکتریکی‌ها

سال ۲۰۱۸ یک سال مهم برای صنعت خودرو جهان خواهد بود، چرا‌که مرسدس بنز قصد دارد در این سال اولین مدل تمام الکتریکی خود را روانه بازار کند. روند استقبال از خودروهای الکتریکی اگرچه با شیبی ملایم، رو به افزایش است و مرسدس بنز قصد ندارد از این بازار عقب بماند. بازار خودروهای الکتریکی هنوز شلوغ نشده و برندهای زیادی در آن دیده نمی‌شوند. این می‌تواند یک فرصت برای مرسدس بنز باشد. روند تولید خودروهای الکتریکی نیز به‌گونه‌ای است که به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۱۸ بازیگران اصلی این بازار همین تسلا و بی‌ام‌و باشند. دو خودرو سری i بی‌ام‌و از آنجا که موتور الکتریکی آنها به‌طور مستقیم در حرکت خودرو نقش ندارد، در بسیاری از رده بندی‌ها خودرو الکتریکی به حساب می‌آیند. البته گروهی هم آن را هیبریدی می‌دانند. حتی با احتساب خودروهای سری i بی‌ام‌و، باز هم به نظر می‌رسد مرسدس بنز کار دشواری برای ورود به بازار خودروهای الکتریکی نداشته باشد.

اما مشکل مرسدس بنز برای ساخت یک خودرو الکتریکی رقبای این شرکت در بیرون نیستند، بلکه دشواری از درون شرکت و خودروهایی که تاکنون ساخته، آغاز می‌شود. مرسدس بنز در طول سال‌های فعالیت خود مشتریانش را به استانداردی از کیفیت و کارآیی محصولاتش عادت داده که این سطح انتظار باید در مورد خودروهای الکتریکی نیز تامین شود. مرسدس بنز دو سالی می‌شود که مدل‌های مفهومی الکتریکی خود را طراحی و در نمونه‌های اولیه تولید کرده است. اما هنوز در مورد به بازار دادن یک محصول نهایی شک دارد.

آیا مرسدس بنزهای الکتریکی می‌توانند بار سنگین لوگو مرسدس بنز را به دوش بکشند؟ این سوالی است که اگر مهندسان بنز بتوانند به آن جواب مثبت محکمی بدهند، آن وقت چراغ سبز برای تولید این خودروها آغاز می‌شود. سال ۲۰۱۸ همان سالی است که مرسدس بنز امیدوار است جواب مثبت نهایی را از مهندسانش بگیرد. مرسدس بنز در برنامه خود به‌طور رسمی تولید چهار مدل خودرو تمام الکتریکی را هدف‌گذاری کرده است. برای این چهار خودرو یک پلت‌فرم جدید طراحی شده که در مدل‌های کنونی مرسدس بنز استفاده نشده است. باتوجه به تفاوتی که در نوع پیشرانه خودروهای الکتریکی وجود دارد به نظر می‌رسد این کار مرسدس بنز هوشمندانه است و در تقسیم وزن، کاهش استهلاک و هندلینگ این خودروها اثر مثبت خواهد گذاشت. مرسدس بنز ترکیب این خودروها را نیز اعلام کرده است. دو مدل از این خودروها سدان خواهد بود. یک مدل سدان متوسط و یک مدل هم در قالب سدان لوکس تولید می‌شود. دو خودرو دیگر در کلاس شاسی بلندها قرار دارند. یک مدل از آنها شاسی بلند فول سایز است و دیگر یک کراس اوور شهری. این ترکیب مدل‌ها می‌تواند یکباره مرسدس بنز را به بازیگر اصلی بازار خودروهای الکتریکی تبدیل کند. چرا که ترکیب نسبتا کاملی از خودروها را که سلایق مختلف را تامین می‌کند عرضه می‌کند. هم اکنون خودروسازان دیگری نیز در حال کار روی تولید خودروهای الکتریکی هستند. اما اکثر آنها به‌صورت تک مدل عمل می‌کنند و تنها گوشه‌ای از بازار را هدف گرفته‌اند.