5 انتظار ایران برای امضای قرارداد با شرکت‌های بزرگ نفتی جهان
معاون وزیر نفت با تشریح ۵ انتظار ایران برای واگذاری توسعه میادین نفت و گاز به شرکت‌های بین‌المللی در دوران پساتحریم، اعلام کرد: تمامی شرکت‌های خارجی در ایران باید مسئولیت‌های اجتماعی با فرهنگ ایرانی و نیازمندی‌های مناطق نفت و گازخیز کشور را در دستور کار قرار دهند. رکن‌الدین جوادی در تشریح مهم‌ترین انتظارات شرکت ملی نفت ایران از شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به مشارکت و سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای صنعت نفت و گاز ایران در دوران پساتحریم، گفت: HSE به عنوان کلیدواژه اصلی همکاری‌های شرکت ملی نفت با شرکت‌های طرف قرارداد در صنعت نفت خواهد بود.
معاون وزیر نفت با اعلام این‌که تمامی شرکت‌های خارجی موظف به یک تعهد شفاف و جدی در رابطه با اجرای ضوابط بهداشت، ایمنی و محیط زیست در قراردادهای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت ایران هستند، تصریح کرد: در کنار رعایت الزامات HSE، افزایش سهم سازندگان و صنعتگران ایرانی در اجرای پروژه‌های نفت و گاز کشور از دیگر انتظارات شرکت نفت از طرف‌های خارجی است.

برنامه توقف ورود کالاهای خارجی به صنعت نفت
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این‌که بر اساس قوانین کشور حداقل سهم ساخت داخل در پروژه‌های نفت و گاز کشور ۵۱ درصد از سهم هر قرارداد نفتی است، اظهار کرد: قراردادهایی که امروزه در کشور اجرا می‌شود سهم ساخت داخل غالباً بالای ۶۵ درصد و تا ۶۸ درصد هم است و به دلیل پیشرفت‌های حاصل در طول دو دهه گذشته در عمل تحقق پیدا کرده است. این مقام مسئول با تاکید بر این‌که انتظار این است که در قراردادهای توسعه شرکت‌های طرف قرارداد با شرکت ملی نفت این سهم ساخت داخل را از حداقل ۷۰ درصد شروع کنند، بیان کرد: علاوه بر این برنامه‌ریزی برای افزایش سهم سازندگان، پیمانکاران و مشاوران ایرانی به ۸۰ درصد هم آغاز شده است.

انتقال دانش و تکنولوژی در صنایع نفت و گاز
وی از انتقال دانش و تکنولوژی به‌عنوان سومین پیش‌شرط همکاری با شرکت‌های بین‌المللی در صنعت نفت ایران نام برد و افزود: شرکت‌های بزرگی که در گذشته در ایران کار کرده‌اند به خاطر دارند که بسیاری از تجهیزاتشان را در ایران ساخته‌اند، نمایندگانشان را در کارخانه‌های ایرانی مستقر کردند و کمک کردند سازنده ایرانی با استانداردهای آن روز جهان ارتقا پیدا کنند. جوادی با یادآوری این‌که این یعنی انتقال تکنولوژی که تعهد به اجرای آن را کماکان از شرکت‌های بین‌المللی انتظار داریم، تبیین کرد: البته اگر شرکت‌های خارجی علاقه‌مند باشند در ایران جایی برای ساخت کالا سرمایه‌گذاری کنند از این سرمایه‌گذاری جدید قطعاً استقبال خواهیم کرد.

راه‌اندازی شرکت‌های مشترک بهره‌بردار نفتی
معاون وزیر نفت در ادامه بیان کرد: در چارچوب قراردادهای IPC این فرصت ایجاد شده که شرکت‌های توسعه دهنده در بهره‌برداری از این قراردادها و پروژه‌ها حضور طولانی‌تری برای یک یا دو دهه داشته باشند. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اعلام این‌که در شرکت‌های بهره‌بردار نفت و گاز مشترک سهم شریک ایرانی ۹۰ تا ۹۵ درصد تعیین شود، تصریح کرد: در نهایت سهم شریک ایرانی به بیش از ۹۹ درصد می‌تواند افزایش یابد زیرا قابلیت‌های ایرانی همان‌طور که سال‌های سال بعد از اجرا توسط شرکت‌های بین‌المللی بهره‌برداری به روش مطلوب انجام داده‌اند موجود است.