ایران جایگاه چهاردهم در تولید فولاد جهان

مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو در جریان برگزاری دومین کنفرانس بین المللی آهن و فولاد ایران (متال بولتن) در هتل عباسی اصفهان گفت: امروز در حالی شاهد برگزاری این کنفرانس هستیم که بیش از ۱۵۰ میهمان خارجی از شرکتهای معتبر در قالب مدیران و کارشناسان شرکت های بزرگ دنیا در صنعت فولاد از اروپا و آسیا در اصفهان حضور دارند که این امر فرصت خوبی است برای معرفی ظرفیتها و تواناییهای ایران و همچنین توسعه همکاریهای بین المللی است.

کرباسیان، سطح کنفرانس آهن و فولاد ایران در اصفهان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: اصفهان، جایگاه ویژه ای در تولید فولاد در کشور دارد از این رو مدیران شرکت های خارجی با حضور در اصفهان و بازدید از شرکت فولاد مبارکه و حضور در این کنفرانس، اطلاعات خود را در این زمینه به روز کردند و بیش از پیش با ظرفیت های کشورمان آشنا شدند. رئیس هیات عامل ایمیدرو در ادامه سخنان خود از افتتاح طرح تولیدی ۱.۸ میلیون تنی فولاد مبارکه در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی کشور در بخش آهن و فولاد، رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سال تا افق ۱۴۰۴ است. وی با تأکید بر اینکه دست یابی به این میزان تولید، برنامه و سیاست عملی و واقعی است که بدون شک می توانیم به این هدف دست پیدا کنیم افزود:میزان تولید فولاد در کشور در زمان حاضر ۱۷ میلیون تن در سال می باشد این درحالی است که تولید کنونی ما کمتر از ظرفیت اصلی صنعت فولاد کشور است. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت رتبه جهانی ایران در تولید فولاد را چهاردهم عنوان و اضافه کرد: ایران جایگاه خوب و روند رو به رشدی در زمینه صادرات فولاد در آسیا و اروپا دارد. وی همچنین تسریع در جذب منابع و سرمایه گذاری را عاملی در رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد دانست و اظهار کرد: ما در کشورمان از دو امتیاز ارزشمند معادن بزرگ سنگ آهن و همچنین منابع عظیم گازی برخورداریم که این دو عامل، ارزش افزوده و حداکثر بهره وری در صنعت فولاد ایران را به همراه خواهد داشت.

کرباسیان با اشاره به سه میلیارد تن ذخائر قطعی کشف شده در حوزه سنگ آهن در کشور گفت: با کارهای انجام شده توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، تا یک سال آینده ذخائر جدید سنگ آهن را در مقیاس بزرگتری خواهیم داشت. رئیس هیات عامل ایمیدرو با تأکید براینکه می توان با استفاده از سنگ آهن کم عیار و فناوریهای نوین به ذخائر جدیدی دست پیدا کرد، افزود: چندی پیش یک شرکت اوکراینی قراردادی با یک شرکت ایرانی برای استخراج ۳۰۰ هزار تنی کنستانتره از سنگ آهن کم عیار در یزد منعقد کرد که اگر این کار با موفقیت انجام شود آن را به طور زنجیره ای در دیگر نقاط کشور نیز توسعه خواهیم داد. کرباسیان همچنین محدودیت منابع مالی را مهمترین مسأله صنایع کشور خواند و گفت: این اتفاق به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت پیش آمده است. به همین دلیل ما برای تأمین منابع مالی باید به سمت جذب منابع از محل سرمایه گذاری های خارجی حرکت کنیم. وی با بیان اینکه دولت این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: جذب ۵۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.

کرباسیان، دومین مسأله صنایع کشور را زیر ساخت هایی مانند حمل و نقل و آب خواند و گفت: با توجه به شبکه حمل و نقل کشور، هزینه تمام شده بالاست که باید برای رفع آن اقدام شود. وی میزان سرانه مصرف فولاد در کشور را بین ۲۰۰ تا ۲۳۰ کیلوگرم عنوان و اضافه کرد: این رقم باید تا سال ۱۴۰۴ به ۳۵۰ کیلوگرم برسد. وی همچنین استفاده از فناوریهای نوین، نیروی انسانی کارشناس، توجه به بهره وری و کاهش قیمت تمام شده را برای توسعه صنعت فولاد ضروری دانست. وی کمبود نقدینگی را یکی از مشکلهای صنعت فولاد کشور برشمرد و افزود: دولت یازدهم اقدام خوبی برای رفع این مشکل با در نظر گرفتن اعتبار ۱۶۰ هزار میلیارد ریالی برای حمایت از هفت هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط انجام داده است.

رئیس هیات عامل ایمیدرو ضمن قدردانی از تلاش تمامی فولادسازان کشور افزود: سال گذشته با صادرات بیش از ۴ میلیون تن فولاد به رکورد خوبی در صادرات رسیدیم که امسال نیز همین روند در دستور کار است. در عین حال این فکر بسیار درستی است که تولید کنندگان فولاد بازار را فقط بازار داخلی نمی بینند و صادرات را بعنوان یکی از محورهای اصلی تلقی نموده اند این باعث می شود که علاوه بر افزایش صادرات شاهد رشد کیفی محصولات خود نیز باشیم همچنین این موضوع میتواند قیمت تمام شده را نیز کنترل نماید باید همواره با نگاه به بازارهای جهانی خود را توانمندتر سازیم.

دکتر کرباسیان در همین رابطه تصریح کرد: از اقدامات ضروری دیگری که در این راستا باید به آن توجه داشته باشیم این است که بپذیریم بحث بهره وری در کشور ما مغفول مانده و پائین است اگر بتوانیم به نرخ بهره وری منطقی برسیم و منابع مالی مناسب به صنعت کشور تزریق کنیم که البته امیدواریم برگزاری این کنفرانس در ایران تأثیر به سزایی بر حل این مشکلات بگذارد در این حالت است که نه فقط فولاد بلکه تمامی صنایع به جایگاه واقعی خود خواهند رسید. وی در خاتمه سخنان خود گفت: امروز دنیا دنیای رقابت و قیمت تمام شده هرچه پائین تر است. رقابت در حوزه تجارت بسیار خشن و بیرحم است باید تلاش کنیم با کمک دولت و تولید کنندگان، اجناس رقابتی با کیفیت و قیمت تمام شده هرچه پائین تری تولید کنیم.