چگونه از غم رها شوم؟

بسیاری از ما غمگین هستیم و برای این غم هزاران دلیل داریم که حداقل از نظر خودمان دلایل قانع‌کننده‌ای هستند. اما مساله این است که آیا زندگی همین است؟ آیا ما آمده‌ایم که غمگین باشیم؟ آیا راهی برای رهایی از غم وجود ندارد؟ آیا زندگی با ما سر ناسازگاری دارد؟ آیا این سرنوشت قطعی ما است و ما محکوم به آن هستیم؟ آیا زندگی یعنی غم و درد و رنج؟ نکته این است که فرض را بر آن می‌گیریم که تمام دلایل ما صحت دارند، حالا چه کار کنیم؟ یکی از رموز شادی انسان‌های شاد توانایی بالای آنها در مدیریت زندگی و حالشان است. فرض را بر آن می‌گیریم که تمام دلایلی که برای غمگین بودن داریم صحت دارند و هیچ قضاوتی هم بر بد بودن، غلط بودن، دروغ بودن، باید و نباید بر آنها نداریم، واقعیت این است که شرایط ما چنین اسفناک و ناراحت‌کننده است که ما را دچار رنج و غم کرده است. در این مرحله سوال به‌وجود می‌آید که «همه دلایل درست. همه مواردی که می‌گوییم وجود دارند، اما حالا چه کاری باید انجام دهیم تا از این شرایط بیرون بیاییم؟»

بسیاری از مردم پاسخ این سوال را نمی‌دانند. وقتی به آنها می‌گوییم که «تمام حرف‌های شما درست است، درک‌تان می‌کنیم، متاسفانه این واقعیت موجود است و خیلی ناراحت‌کننده است، اما حالا فکر می‌کنید که چطور می‌توانید از این شرایط بیرون بیایید؟»، آنها هیچ پاسخی به ذهنشان نمی‌رسد. در این مقاله می‌خواهیم به دو پاسخ اصلی در جواب این سوال اشاره کنیم و امیدواریم که اگر غمگین هستید آنها را به‌کار ببندید و به افراد غمگین اطراف خود نیز بگویید که این موارد را به کار ببندند تا همگی از غم رها شوید.

1. رفتار‌ها و عادات خود را تغییر دهید

بسیاری از افراد می‌خواهند از راه همیشگی و از راحت‌ترین راه، بهترین‌ها را حاصل کنند. آنها می‌خواهند بدون اینکه مسیر همیشگی خود را تغییر دهند به مقصدی متفاوت برسند. بهتر است به قول معروف، آب پاکی را روی دستتان بریزیم و بگوییم که «هیچ وقت توقع نداشته باشید که با تکرار مسیرها، روش‌ها و عادت‌های قدیمی به مقاصدی متفاوت برسید» یا «هیچ وقت توقع نداشته باشید که بذر گلابی بکارید اما سیب درو کنید.» شما هر کاری انجام دهید، نتیجه همان کار را دریافت می‌کنید.

اگر عادت به غصه خوردن دارید، پس همیشه غصه می‌خورید. اگر رفتار‌های ناراحت‌کننده دارید، پس همیشه ناراحت خواهید بود. اگر کارهایی انجام می‌دهید که غمگین‌تان می‌کند، پس همیشه غمگین خواهید شد. بنابراین، بخشی از زندگی و حال شما محصول رفتاری است که انجام می‌دهید و محصول عادتی است که پیدا کرده‌اید. خبر خوش این است که می‌توانید عادت‌های خوب را جایگزین عادات بد کنید. آنگاه شاهد تغییر حال خود خواهید بود. لیستی از تمام رفتارها و عادات ناراحت‌کننده خود تهیه کنید. سپس به این فکر کنید که چه رفتارها و چه عاداتی را می‌توانید جایگزین آنها کنید که خوشحال‌تان کند. در آخر، از همان لحظه شروع کنید و رفتارها و عادات جدید را تمرین کنید تا جایگزین عادات قدیمی شما شوند.

2. فکر و باور خود را تغییر دهید

اغلب ما همیشه فکر میکنیم که کسی دیگر از بیرون باید بیاید و باور ما را تغییر دهد، اما ما به شما می‌گوییم که خودتان می‌توانید برای خود باور‌های جدید خلق کنید و آنها را برای زندگی تان انتخاب کنید. اگر باور شما این است که همیشه باید غمگین باشید، همیشه چیزی برای غمگین شدن وجود دارد، همیشه دیگران شما را غمگین می‌کنند، هیچ وقت نمی‌توانید شاد زندگی کنید، نمی‌توانید از پس مسائل برآیید، راه گریزی نیست و... بنابراین، شما همانی را دریافت می‌کنید که باور دارید. واقعیت این است که چالش‌ها و مسائل همیشه هستند و هیچ‌وقت از بین نمی‌روند. بنابراین، باور اشتباهی است که فکر کنیم می‌توانیم چالش‌ها و مسائل زندگی را از بین ببریم. این چالش‌ها هیچوقت از بین نمی‌روند و همیشه به شکلی خود را در زندگی ما نشان می‌دهند. این قانون زندگی است. بنابراین، فکر از بین بردن چالش‌ها را از ذهن خود بیرون کنید و به آن بیندیشید که چطور می‌توانید با وجود همین چالش‌ها راحت‌تر زندگی کنید.

۱- باورهای ناراحت‌کننده خود را شناسایی کنید.

۲- از تعصب نسبت به آنها و چسبیدن به آنها دست بردارید.

۳- به این فکر کنید که چه باورهای بهتری می‌توانند جایگزین این باورها شوند.

۴- باورهای جدید را هر روز برای خود تکرار کنید و به مدت پانزده دقیقه در روز، با تمرکز، درباره آن باورها تفکر کنید.

۵- این عمل را تا ۶۰ روز تکرار کنید تا بر ناخودآگاه شما قرار بگیرد. به تدریج نتایج باورهای جدید را خواهید دید.

شما تا رفتار و باورتان را تغییر ندهید، حالتان نیز تغییر نخواهد کرد.