کامیون گازسوز با آلایندگی صفر!

اویکو خودرو‌ساز ایتالیایی است که انواع مختلفی از خودرو‌های سبک، نیمه سنگین و سنگین را زیر نظر گروه CNH می‌سازد و این روزها مانند سایر رقبا این خودرو ساز یا بهتر است بگوییم کامیون ساز به فکر آینده افتاده است و با طرحی شگفت انگیز، کامیون مفهومی خود را با نام Blue Sky Z به معنای آسمان آبی Z معرفی کرده است. در نام این خودرو Z به معنای Zero و صفر است و به این معنا است که این کامیون هیچ نوع آلایندگی کربنی نخواهد داشت. تصور کامیونی بدون آلودگی هوا کمی سخت و دشوار است، چرا‌که کامیون‌ها به دلیل موتورهای بزرگ و قدرتمندی که دارند و همچنین سوخت گازوئیل، معمولا به نسبت خودروهای سواری آلودگی بالایی تولید می‌کنند. و از طرفی نقشی که در اقتصاد و جابه‌جایی کالا‌ها و انواع بارها دارند مهم و حیاتی است و نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد.

خودروهای برقی یا خودروهایی با پیل‌های سوختی که از هیدروژن مایع به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند به‌صورت محدود و در حد نمونه اولیه یا خودروی مفهومی ساخته شده‌اند. باتری‌ها و موتورهای خودروهای سواری مخصوصا در خودروی تسلا ثابت کرده‌اند که می‌توانند نیروهای زیادی را تولید کنند و رسیدن به قدرت ۱۰۰۰ اسب بخار از سوی پیشرانه‌های برقی چیزی نیست که سخت و دشوار باشد حداقل روی کاغذ که این‌طور به نظر می‌رسد. اما زمان پایداری این نیرو ارتباط مستقیمی با اندازه باتری‌ها دارد و همین چالش اصلی در این بخش به حساب می‌آید. اویکو با معرفی این کامیون سبز نشان داده است که به حیات کره زمین علاقه مند است و برای کاهش آلودگی این کره آبی تلاش خواهد کرد. پیش از این هم شرکت‌هایی مانند مرسدس بنز و نیکولا موتورز هم سخن از مدل‌های مفهومی به میان آورده‌اند که در رده خودروهای سبز قرار می‌گیرند و البته با نیروی برق حرکت می‌کنند. اویکو مدعی است این کامیون سبزش مصرف انرژی بهینه تری نسبت به مدل‌های دیگر رقبا خواهد داشت و با ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰۰ نیوتن بر متر گشتاور به جای برق از گاز مایع LPG ناشی از متان زیستی استفاده خواهد کرد.

اویکو معتقد است که این سوخت بهترین انتخاب است و باعث کاهش آلودگی هوا و کاهش آزاد‌سازی دی‌اکسید‌کربن در هوا می‌شود. سوخت مورد‌نیاز این کامیون کشنده در مخزنی با حجم ۱۲۰۰ لیتر ذخیره می‌شود که از جنس آلومینیوم ساخته شده است و با داشتن لایه‌ای الیافی سوخت موجود را در برابر گرما محافظت می‌کند. این مخزن سوخت به شکل مربع ساخته شده است تا بیشترین استفاده از فضا انجام شود. این کامیون با این باک پر می‌تواند تا ۲۲۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. این مصرف مناسب به دلیل مقاومت کم هوا به‌دست می‌آید و البته در بخش اتاق و طراحی چرخ‌ها و بسیاری دیگر از موارد اویکو طرح‌های خلاقانه و پیشرفته‌ای را در نظر گرفته است که همگی نشان از متفاوت بودن این کامیون دارد. تایرهای مخصوصی که این اویکو دارد باعث کاهش مصرف یک لیتری سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر نسبت به تایرهای معمولی می‌شود. این تایرها سنسورهایی دارند که مقدار فشار هوای داخل آنها را اعلام می‌کند و راننده می‌تواند بهترین وضعیت را برای کاهش مصرف سوخت در نظر بگیرد. مهم‌ترین‌ بخش این کامیون سامانه اگزوز آن است. گازهای خروجی سیلندر به جای آنکه از یک اگزوز معمولی بیرون بیایند، از یک اگزوز شبه بازیافتی عبور می‌کنند. در این اگزوز فیلترهایی وجود دارد که کل کربن موجود در دود موتور را جذب کرده و اجازه خروج به آن نمی‌دهد.

تمام اطلاعات مربوط به خودرو در سامانه‌ای با نام HMI جمع آوری می‌شوند تا اطلاعات لازم و ضروری در اختیار راننده برای ایجاد تغییرات در صورت نیاز قرار بگیرد. البته بخشی از اطلاعات مورد نیاز بر روی شیشه جلوی راننده به نمایش گذاشته می‌شود تا لازم نباشد راننده برای کسب اطلاعات مورد نیاز به دنبال آنها بگردد و تمرکز خود را ازدست بدهد. اتاق خودرو می‌تواند به راحتی به شکل دفتر کار، وضعیت رانندگی یا استراحت تبدیل شود که تمام این موارد در یک سفر طولانی مدت زمینی مورد نیاز است. در اتاق خودرو بخشی به‌عنوان آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی قرار دارد و تمام آنچه را که یک راننده برای سفر طولانی اش نیاز دارد در این خودرو تدارک دیده شده است و قطعا حمل‌و‌نقل و بار بردن با این کامیون پیشرفته و هوشمند بسیار متفاوت خواهد بود. برای ورود به خودرو لازم نیست که از آن آویزان شد و راه پله‌ای زیبا با شیبی مناسب می‌تواند در مقابل راننده یا کمکی‌اش ظاهر شده و با استفاده از آن به راحتی به درون اتاقی زیبا و شیک و البته با طراحی آینده محور وارد شوند. این کامیون اویکو اگر چه واقعا میزان آلودگی‌اش صفر نیست، اما فناوری بالایی که دارد آن را به حداقل رسانده است هر چند انتظار می‌رود در حالی که تمام خودرو سازان به‌دنبال خودروهای برقی هستند اویکو به‌عنوان برندی خوشنام در این زمینه مدل مفهومی خود را ارائه می‌کرده است.

کامیون گازسوز با آلایندگی صفر!

کامیون گازسوز با آلایندگی صفر!