ضرورت شفاف‎سازی در شوراها
ایسنا- رئیس شورای عالی استان‎ها با اشاره به آغاز فعالیت سومین سال شورای چهارم، گفت: توصیه ما به اعضای شورا این است که اعداد و ارقام را به طور دقیق اعلام کنند تا برای همه روشن باشد.

غلامرضا بصیری‌پور در نخستین اجلاس روسای مراکز پژوهشی شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها که در تالار شهر مشهد برگزار شد، بیان اینکه حاصل جمع‌بندی مشکلات شورای استان‌ها در 30 تا 40 مورد به صورت خلاصه آمده است، اظهار کرد: یکی از عمده‌‌ترین موانع، آموزش و بعد پژوهش است، با امضای تفاهم‌نامه با وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها طی سه ماه اخیر کار گسترده‌ای را به این منظور شروع کرده‌ایم.این عضو شورای شهر مشهد تصریح کرد: اهمیت پژوهش درارتقاء جایگاه شورا کاملا روشن است، دانایی یکی از موارد اصلی برای پیشرفت است، پژوهش ضامن توسعه پایدار برای هر کشور است، جامعه‌ای موفق است که مجهز به ابزار پژوهش باشد بنابر فرمایش مقام معظم رهبری علم و تحقیق کلید قطعی مشکلات کشور هستند.بصیری‎پور خاطرنشان کرد: شورای اسلامی به عنوان فراگیرترین نهاد مدنی در کشور متأسفانه اثر مطلوب بر جامعه را ندارد در این زمینه با چالش‌های زیادی مواجه هستیم، سوالات زیادی در این رابطه وجود دارد که جز با پژوهش به آنها پاسخ داده نمی‌شود؛ در شورای عالی استان‌ها به دنبال تحقیق کاربردی هستیم.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به چند فعالیت مرکز پژوهش‌ها، افزود: تشکیل شورای پژوهشی، فعال کردن معاونت پژوهشی، تهیه اولویت‌های پژوهشی، انتخاب پژوهش‌های برتر، همکاری با مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها و .... از جمله این موارد است.

پژوهش درستی در خصوص مدیریت واحد شهری انجام نشده است
بصیری‎پور در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اعتبار خاصی برای مراکز پژوهشی تخصیص داده نشده است، گفت: شورای استان‌ها نگاه ویژه‌ای به مراکز پژوهشی دارد و متاسفانه یکی از مشکلات اصلی این مرکز، نبود ارتباط کافی با سایر نهادها است. وی با اشاره به نقص‌ در پروژه‌های بزرگ کشور، افزود: نبود کار پِِژوهشی یکی از دلایل وجود مشکل در پروژه‌ها است. پژوهش به خصوص در زمینه مدیریت واحد شهری به درستی انجام نشده است.
این عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه گره‌های ترافیکی مشهد یکی از مشکلات برای این شهر است، اظهار کرد: قطار شهری طرح خوبی بوده که در این رابطه اجرا شده است اما اجرای خط‌های دیگر قطار شهری نیازمند بودجه زیادی است، در حالی که با احداث زیرگذر می‌توان بسیاری از گره‌های ترافیکی مشهد را حل کرد.

رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به جلسات مختلف با مجلس و شورای نگهبان، افزود: در این جلسات این سوال را مطرح کردیم که آیا شوراهای شهر جزو ارگان تصمیم‌گیری هستند؟ متاسفانه در پشتیبانی مالی با مشکل مواجه هستیم و بعضی از شوراها تاکنون دریافتی از هیچ بخشی نداشته‌اند.