میانبرهایی که به کار می‌آیند

این روزها بسیاری از کاربران قدیمی آیفون با خارج شدن از بازار iOS در صف خرید پرچمداران سامسونگ و استفاده از سیستم عامل اندروید ایستاده‌اند. به همین دلیل با بسیاری از استفاده‌های میانبر از جدیدترین گوشی‌های سامسونگ هنوز نا‌آشنا هستند. در این مطلب شما می‌توانید با برخی از ترفندهای استفاده از دو گوشی گلکسی اس ۸ (Samsung Galaxy S۸) و گلکسی اس ۸ پلاس (Samsung Galaxy S۸ Plus) آشنا شوید.

ضبط اسکرین‌شات تمام صفحه از صفحات وب

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حین وبگردی تمایل داشته باشید از محتوای یک صفحه وب اسکرین‌شات ضبط کنید. متاسفانه در حالت عادی به دلیل حالت عمودی و دراز بودن صفحه وب نمی‌تواند از تمام محتوای آن یک اسکرین‌شات واحد تهیه کنید، اما در گوشی گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس این امکان به موجب قابلیتی تحت عنوان «اسکرولینک اسکرین‌شات» (Scrolling Screenshot) فراهم می‌شود. برای استفاده از قابلیت باید دکمه‌های پاور (Power) و کاهش صدا (Volume Down) دستگاه را به‌طور همزمان بفشارید و سپس آیکون «Scrolling Screenshot» را از بخش زیرین صفحه انتخاب کنید.

ذخیره‌سازی انرژی باتری با فعال کردن حالت Power Saving Mode

ترفند بعدی که در دو گوشی گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس سامسونگ می‌توانید از آن استفاده کنید، مربوط به حالت Power Saving Mode یا «ذخیره‌سازی انرژی» می‌شود. فعال کردن این حالت موجب می‌شود که مصرف شارژ باتری دستگاه به شد کاهش یابد. برای فعال‌سازی این ویژگی کافی است که وارد بخش Settings و سپس Device maintenance شوید و نهایتا گزینه Battery را انتخاب کنید. در بخشی که با عنوان Power Saving Mode ارائه شده است می‌توانید یکی از دو گزینه Mid یا Max را برای فعال‌سازی آن انتخاب کنید.

زوم دوربین با کشیدن دکمه مجازی شاتر به سمت پایین و بالا

این قابلیت یا ترفند هم به واقع از جالب‌ترین و کاربردی‌ترین ویژگی‌های دو پرچمدار جدید سامسونگ است. به موجب آن زمانی که در اپلیکیشن دوربین دستگاه هستید، می‌توانید انگشت خود را روی دکمه مجازی شاتر قرار داده و با کشیدن آن به سمت بالا یا پایین، زوم این (Zoom In) یا زوم اوت (Zoom Out) کنید.

ذخیره عکس‌ها با فرمت خام (RAW)

دو گوشی گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس سامسونگ قابلیت ذخیره‌سازی نسخه خام یا همان RAW عکس‌هایی که ضبط می‌شوند را هم به همراه دارند. برای فعال کردن این قابلیت در دو اسمارت‌فون مذکور باید وارد اپلیکیشن دوربین دستگاه شوید و به تب Picture Size بروید. فعال کردن گزینه Save RAW and JPEG files منجر به فعال شدن قابلیت ذخیره عکس‌ها با فرمت خام می‌شود.

قابلیت تثبیت تصویر در حین ضبط فیلم

قابلیت بعدی که در گلکسی اس ۸ و اس ۸ پلاس می‌توانید از وجود آن بهره بگیرید، قابلیت Video Stabilization به معنای «تثبیت ویدیو» است. به موجب فعال‌سازی این ویژگی در حین فیلم‌برداری با دوربین دستگاه، کیفیت فیلم ضبط شده با از بین بردن خراب‌های ناشی از لرزش‌های دست کاربر بهبود داده می‌شود. به منظور فعال کردن این ویژگی باید به اپلیکیشن دوربین گوشی مراجعه کنید و سپس از گوشه سمت راست و بالای صفحه گزینه Settings را انتخاب کنید. سپس قابلیت Video Stabilization را فعال کنید.

افکت‌های واقعیت افزوده

اپلیکیشن دوربین دو گوشی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس سامسونگ مجموعه‌ای از قابلیت‌های جالب را در اختیارتان قرار می‌دهد که بخشی از آنها مربوط به افکت‌های واقعیت افزوده (Augmented Reality) می‌شود. افکت‌های مذکور چیزی شبیه به افکت‌های موجود در اپلیکیشن اسنپ‌چت (Snapchat) است. برای استفاده از این افکت‌ها باید ابتدا اپلیکیشن دوربین را اجرا و به حالت استفاده از دوربین سلفی بروید. سپس آیکون خرس موجود در گوشه سمت راست و پایین صفحه را لمس کنید و از افکت‌های واقعیت افزوده لذت ببرید.

افکت‌های اسکنر عنبیه چشم

دو پرچمدار جدید سامسونگ از اسکنر عنبیه چشم (Iris Scanner) بهره می‌برند، بنابراین شما می‌توانید از این قابلیت به‌عنوان رمز عبور دستگاه استفاده کنید. اما نکته جالب در اینجاست که می‌توانید برای زمانی که دستگاه در حال اسکنر چشم شماست، یک پیش نمایش فانتزی و شبیه به افکت‌های اسنپ‌چت ایجاد کنید تا حالتی بامزه‌تر را ایجاد کنند. برای فعال کردن این افکت‌ها به بخش Settings و سپس Lock screen and security مراجعه و گزینه Iris Scanner را انتخاب کنید. سپس گزینه Preview screen mask را انتخاب و ماسک یا افکت مورد نظرتان از لیست انتخاب کنید.

کنترل دوربین با دستور صوتی

وقتی در اپلیکیشن دوربین دستگاه هستید، با گفتن عباراتی همچون Cheese، Smile، Capture یا Shoot دستور ضبط عکس را ارائه کنید و دستگاه در این شرایط به‌طور خودکار از منظره پیش رو عکس می‌گیرد. همچنین با بیان عبارت Record Video هم دستور ضبط ویدئو صادر می‌شود. برای فعال کردن این دستورات صوتی دوربین کافی است که اپلیکیشن دوربین را اجرا و سپس با استفاده از آیکون چرخ دنده موجود در گوشه سمت راست و بالای صفحه به بخش Settings بروید. در نهایت هم گزینه Voice control را فعال کنید.

حالت تک دست

در برخی شرایط ممکن است صفحه نمایش بزرگ دو گوشی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس در حالتی که می‌خواهید به‌صورت تک دست از آنها استفاده کنید، کمی آزاردهنده باشد. خوشبختانه برای رفع این مشکل حالت استفاده تک دست (One-Handed Mode) در پرچمداران سامسونگ ارائه شده است. برای فعال کردن این حالت کافی است که به بخش Settings و سپس Advanced Features مراجعه کنید و گزینه One Handed Mode را فعال کنید.

میانبرهایی که به کار می‌آیند