ایران با وجود تحریم‎های 30 ساله رتبه 17 علمی جهان را دارد
ایرنا- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در سایه بیش از 30 سال تحریم هم‎اکنون جمهوری اسلامی رتبه 17 علمی در جهان را دارد و این حاصل تلاش دانشمندان و اساتید کشور است. سیدحسن قاضی‎زاده هاشمی در هشتمین گنگره پزشکان مسلمان که در تالار ابن‌سینای مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این موقعیت در حالی رقم خورده که بسیاری از مجلات و انتشارات علمی دنیا به واسطه تحریم‎ها اجازه چاپ مقالات علمی و نتیجه دستاوردهای محققان و اساتید برجسته را ندارند.وزیر بهداشت با اشاره به اینکه یکی از وعده‎های مهم دکتر روحانی توجه به حوزه بهداشت و درمان بوده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این زمینه تاکنون موفق عمل شده به طوری که در حال حاضر بهداشت و درمان به مبحث اولویت‌دار دولت بدل شده است و امروز با افتخار می‎توانیم بگوییم که همه ایرانیان زیرپوشش بیمه قرار گرفته‎اند.
قاضی‎زاده هاشمی با بیان اینکه در دولت یازدهم بالغ بر ۱۰ میلیون نفر بیمه شده‌اند، تصریح کرد: در ۵۷۵ بیمارستان دولتی خدمات با کمک هزینه و پرداخت سهم دولت ارائه می‌شود.وزیر بهداشت با اشاره به پیشرفت‎های پزشکی در ایران در زمینه نانو، سل‎تراپی، بازسازی سلول‎های انسانی و علوم شناختی عنوان کرد: افتخار داریم بگوییم تنها مرکز پیوند کبد کشور در شیراز، انجام بالاترین میزان پیوند یعنی بیش از ۶۰۰ پیوند را به نام خود ثبت کرده است.
قاضی‎زاده هاشمی از پیوند قلب، روده و پانکراس به عنوان دیگر اعمال جراحی پیوند در ایران نام برد و اظهار کرد: در حال حاضر پیوند مغز استخوان در کشورمان 25 سال سابقه دارد.
وزیر بهداشت ادامه داد: امروز به سمت فناوری و خلق ثروت در حوزه علم پزشکی حرکت می‌کنیم و می‌توانیم بگوییم نه تنها دیگر اعزام بیمار به خارج از کشور نداریم بلکه با تربیت نیروی تحصیل‌کرده حتی در زمینه گردشگری سلامت نیز موفقیت‌های روبه‌رشدی حاصل شده است.
قاضی‎زاده هاشمی با بیان اینکه دانشگاه به فرموده امام راحل منشاء همه تحولات است، خاطرنشان کرد: مسلمانان هم با کسب علم می‌توانند قوی باشند و به پیشرفت‎های متعدد دست یابند.
وزیر بهداشت با بیان اینکه همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی تنها پنج دانشکده پزشکی در کشور فعالیت داشت، تصریح کرد: این تعداد امروز به ۹۱ دانشکده رسیده و بالغ بر۵۰ دانشگاه علوم پزشکی در کشور فعالیت دارد.