فرجام مجادله  هزینه کرد منابع ارزی
مجید حیدری
عضو گروه بانک و بیمه
طی هفته گذشته نحوه هزینه‌کرد منابع صندوق توسعه ملی از سوی بانک مرکزی، مورد نقد مسوولان صندوق قرار گرفت.

صفدر حسینی، رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی را امانتدار خوبی برای پول‌های صندوق ندانست و بر استقلال این منابع از بانک مرکزی تاکید کرد. در قانون بودجه سال ۹۴ عنوان شده که ۲۰ درصد از منابع حاصل از فروش نفت به صندوق توسعه ملی تعلق دارد، که براساس سیاست‌های کلی برنامه ششم که به‌تازگی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، مدیریت حساب‌های صندوق توسعه ملی از سال آینده از بانک مرکزی مستقل می‌شود. انتقاد حسینی در ادامه با واکنش مسوولان بانک مرکزی مواجه شد.

غلامعلی کامیاب، انتقاد وارد شده به عملکرد بانک مرکزی را نادرست تلقی کرد و معتقد بود بانک مرکزی در این زمینه بر اساس قانون عمل کرده است. به گفته این مقام مسوول، «حفظ امنیت»، «حفظ ارزش»، «نقدینگی» و «سودآوری» چهار اصل مدیریت منابع ارزی در بانک مرکزی است و مانند هر حساب بانکی دیگر، برداشت از حساب‌های صندوق توسعه ملی با دستور و امضاهای از قبل معرفی شده صندوق صورت می‌گیرد.

در این خصوص، علی طیب‌نیا نیز صحبت‌های مسوولان بانک مرکزی را تصدیق کرد و نقد صفدر حسینی را به سیاست‌های بانک مرکزی در دوره‌های قبل مربوط دانست. سرانجام این ماجرا، با ابهام‌زدایی صفدر حسینی به پایان رسید. او هدف انتقادهای مطرح شده در صحبت‌های قبلی خود را، سیاست‌های بانک مرکزی در دوره گذشته عنوان کرد. صحبت‌هایی که می‌توانست در مرتبه اول به شکل دقیق مطرح شود و باری بر مشکلات کنونی سیاست‌گذاران نیفزاید