ایران بیش از 150 هزار  گردشگر سلامت دارد
دنیای اقتصاد-مدیر حوزه گردشگری سلامت خراسان رضوی با اشاره به تعداد گردشگران سلامت گفت: در ایران حدود 150 هزار گردشگر سلامت داریم. به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی نخستین همایش بین‌المللی گردشگری ایران، دکتر احمد دیناری در میزگرد «گردشگری سلامت» که در حاشیه این همایش در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی برگزار می‌شد، اظهار کرد: حدود 4 تا 5 هزار دلار در بخش گردشگری سلامت و حوزه درمان هزینه می‌شود، که این مبلغ چیزی در حدود دو یا سه برابر هزینه‌هایی است که در دیگر شاخه‌های گردشگری انجام می‌شود.
دیناری تصریح کرد: گردشگری سلامت از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ در واقع به این مدل گردشگری به‌عنوان گردشگری روز دنیا توجه می‌شود.
مدیر حوزه گردشگری سلامت خراسان رضوی تصریح کرد: در این حوزه شرکت‌ها و موسسات گوناگونی وارد شده‌اند که با توجه به نو بودن این صنعت، در ساختارهای قانونی به صورت پررنگ دیده نمی‌شود.
دیناری اظهار کرد: این بخش با چالش‌هایی روبه‌رو است که امیدواریم با تصمیم‌هایی که در دولت تدبیر و امید گرفته می‌شود، شاهد وقوع اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.
این مدرس دانشگاه عنوان کرد: با توجه به حساسیت‌هایی که در این حوزه وجود دارد، به کسانی اجازه فعالیت داده می‌شود که مسئولیت‌پذیر باشند و بتوانند وجهه خوبی برای خراسان رضوی داشته باشد. وی اضافه کرد: چالش‌هایی که در این حوزه وجود دارد، بحث کد تور است که شامل کدی اختصاصی برای گردشگران خارجی است، که واحدهای درمانی را موظف می‌کند، افرادی را پذیرش کنند که دارای این کد هستند.


مشهد؛ بستری برای ایجاد گردشگری سلامت
دکتر جلالیان، مدیر عامل شرکت توسعه گردشگری سیب سبز سلامت و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز در ادامه این میزگرد گفت: مشهد به عنوان یک قطب تاریخی دارای اهمیت است؛ اگر وجود بارگاه امام رضا(ع) باعث به وجود آمدن گردشگری تاریخی می‌شود، باید آن را فرصت خوبی برای مشهد در نظر گرفت.وی اضافه کرد: این فرصت تاریخی زمینه‌ساز گسترش دیگر حوزه‌های گردشگری مانند ورزشی و طبیعت‌گردی می‌شود؛ در این بین اما بسترهای لازم را باید حفظ کرد؛ علاوه بر این در این حوزه نیاز به ایجاد زیرساخت‌های مناسب هم باید مورد توجه قرار گیرد.
جلالیان در خصوص گردشگری در کشور ترکیه تصریح کرد: کشور ترکیه دارای گردشگری تفریحی است که از این فرصت به خوبی استفاده کرده و زمینه‌‌های گسترش گردشگری سلامت را نیز فراهم کرده است. وی در خصوص چالش‌های موجود در گردشگری سلامت عنوان کرد: مهم‌ترین چالش در این بخش عدم وجود زیرساخت‌های مناسب برای این گردشگران و نیز عدم وجود آینده‌نگری برای گسترش این زیر‌ساخت‌هاست.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: به دلیل تخصصی بودن این حوزه، بهتر است افرادی در این زمینه فعالیت کنند که دارای توان عملیاتی و مالی خاصی هستند که بتوانند به طور درست مدیریت این صنعت را به دست گیرند.