تندیس بلورین جایزه ملی مدیریت پروژه ایران برای شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب

پروژه مجتمع پزشکان اردبیل از مجموعه پروژه‌های شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب، موفق به کسب تندیس بلورین از ششمین جشنواره جایزه ملی مدیریت پروژه ایران شد. برای آگاهی بیشتر از چگونگی کسب این موفقیت با مهندس فرهاد یاسمی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب به گفت‌وگو نشستیم. آنچه در پی می‌آید، چکیده این گفت‌وگو است:

نقش مدیریت پروژه در بهبود کیفیت و بهره‌وری پروژه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امروزه دانش مدیریت پروژه، از مهم‌ترین شاخه‌های علم روز بوده و در کشور ما نیز در سال‌های اخیر از رشد فزاینده‌ای برخوردار شده است. این مهم، همراه با استقرار دانش مدیریت کیفیت، انگیزه بالایی بین مدیران شرکت ایجاد کرده و بهره‌وری را در سطح پروژه‌های شرکت افزایش داده است.

بهره‌گیری شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب از دانش و مهارت‌های حرفه‌ای مدیریت پروژه چگونه صورت گرفته است؟

با توجه به استقرار سیستم مدیریت کیفیت، تدوین خط مشی و اهداف کیفی و وجـود برنامه‌های آموزشی، مدیران پروژه‌ها با شرکت در کلاس‌ها و سمینارهای بین‌المللی، دانش مدیریت پروژه و سایر مهارت‌های لازم را طبق برنامه کسب کرده و در اجرای پروژه‌ها از این دانش استفاده لازم را به‌عمل می‌آورند.

جایگاه جایزه ملی پروژه برتر ایران و نقش آن را در روند مدیریت پروژه‌ها در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نقش این جایزه ارزشمند و مثبت است و موجب افزایش دانش مدیریت، بهره‌وری و در نهایت کیفیت پروژه‌ها فراهم خواهد شد، ولی جا دارد کار بیشتری در این زمینه انجام شود.

مهم‌ترین پروژه‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌اید، کدامند؟

شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب که چهار استان آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و اردبیل را تحت پوشش خود قرار داده، تاکنون ۱۲ هزار واحد مسکونی، تجاری و اداری را با زیربنایی بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمربع در قالب ۴۷ پروژه اجرا و تحویل داده است. مهم‌ترین پروژه‌ها عبارتند از: مجتمع مسکونی ۹۲۸ واحدی آسمان تبریز، مجتمع مسکونی۸۷۰ واحدی پونک زنجان، مجتمع پزشکان اردبیل، پروژه مسکونی سپیدار ارومیه، مجتمع تجاری خدماتی ایپک تبریز و مجتمع تجاری خدماتی مهدیه اردبیل.

به‌کارگیری دانش مدیریت پروژه، چه تاثیری بر موفقیت و بهره‌وری پروژه‌های شما داشته است؟

مجتمع پزشکان اردبیل که از دانش مدیریت پروژه بهره‌مندبوده، از شاخص‌ترین پروژه‌های منطقه از نظر نوع کاربری و کیفیت بالای اجرا است و برخورداری از مدل PMBOK در زمان اجرا و انطباق آن با مدل تعالی پروژه (PEM)، رسیدن به اهداف ترسیمی و فراتر از آن را در پروژه فراهم نموده است.

پروژه‌های اجرایی شما از چه نظر حائز اهمیت و قابل معرفی شدن به‌عنوان نمونه است؟

با توجه به استقرار مدل دانش مدیریت پروژه، رعایت کامل فرایندها در پروژه‌های شرکت و توجه به چرخه PDCA در تمام مراحل طراحی، ساخت، اقدامات اصلاحی یکپارچه، کنترل‌های لازم و توجه به نظرات مشتریان و ذی‌نفعان کلیدی پروژه‌ها که رهبران ارشد سازمانی هم اعتقاد راسخ به اجرای آن‌ها دارند، همه پروژه‌های این شرکت، قابلیت معرفی شدن به‌عنوان نمونه را دارند.

مهم‌ترین ویژگی اجرای این پروژه‌ها و مهم‌ترین مشخصه در اجرای مدیریت آن چه بوده است؟

توجه به رفاه عمومی، رضایت‌مندی مشتریان، گام نهادن در مسیر توسعه پایدار، استفاده از فن‌آوری‌های نوین، اصلاح و بهبود روش‌های مختلف اجرا، نگاه ویژه به کیفیت تولیدات، استفاده از درس آموختــه‌های پـــروژه‌های قبلی، استفاده از منابع انسانی کارآزموده، ترسیم جریان منابع مالی مورد نیاز پروژه‌ها، توجه به مسائل اقتصادی، مصالح مصرفی، ماشین‌آلات و تامین‌کنندگان آن‌ها و در نهایت رسیدن به همه اهداف ترسیمـی و حتی فـراتـر از آن، از ویژگی‌های ایـن پروژه و سایر پروژه‌ها است.

هم‌اکنون کدام پروژه‌ها را در دست اجرا دارید؟

در حال حاضر این شرکت در چهار استان اشاره شده شمالغرب کشور، پروژه‌های مسکونی، تجاری و سایر کاربری‌های ذیل را در دست اجرا دارد: مجتمع گلستان سهند تبریز، مجتمع مسکونی ارغوان و نرگس رشدیه، مجتمع الماس خاوران تبریز، مجتمع پزشکان زنجان، پونک و گلشهر زنجان، مجتمع سپیدار ارومیه، مجتمع مروارید شورابیل، مهدیه و دکوسنتر اردبیل.

و سخن آخر؟

از مدیریت پروژه مجتمع پزشکان اردبیل، مهندس مهدی فتحی و همکاران زحمت‌کش ایشان که نقش ارزنده‌ای در اخذ تندیس برنز ششمین جشنواره جایزه ملی مدیریت پروژه و موفقیت به‌دست‌ آمده داشته‌اند، نهایت قدردانی به‌عمل می‌آید. امیدواریم با تلاش همه دست‌اندرکاران شرکت، در پــروژه‌های خاص بعدی، حائز دریافت جایزه زرین از جشنواره ملی مدیریت پروژه باشیم.

تندیس بلورین جایزه ملی مدیریت پروژه ایران برای شرکت سرمایه گذاری مسکن شمالغرب