چرا کارآفرینان باهوش چندین مشاور دارند؟
وقتی صحبت از مشاوره کسب‌وکار به میان می‌آید، چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد. آیا شما فقط یک مشاور دارید؟ اگر این چنین است، طبق گفته لایل استیونس صاحب شرکت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ماوروک (Mavrck)که با شرکت‌هایی همچون Sears و Unilever کار کرده است، این کار شما اشتباه است. این شرکت اخیرا از TechStars که یک شتاب‌دهنده استارت‌آپ است گواهی دریافت کرده است. (شتاب‌دهنده‌ها شرکت‌هایی هستند که از ابتدای کار یک استارت آپ آن را تحت پوشش خود درمی‌آورند). استیونس می‌گوید اگر حمایت چهار مشاور متفاوت و تخصصشان نبود، هیچ کدام از این موفقیت‌ها حاصل نمی‌شد.در اینجا فرمول مورد استفاده ماوروک آورده شده است. این فرمول به هر کارآفرینی کمک می‌کند تا تیمی از مشاوران برای ایجاد موفقیت تشکیل دهند.

یک مشاور در هر حوزه تخصصی برای اداره شرکت بیابید. برای مثال ماوروک چهار مشاور دارد. یک متخصص فنی، یک متخصص جذب مشتری و بازاریابی، یک فرد کاردان برای استخدام افراد جدید و ساختار تیمی، و یک مشاور در عملکرد کلی و مدیریت تیمی و اینکه چگونه بتواند یک کسب‌وکار را راه بیندازد.
مشاور چهارم استیونس، برای کمک به چالش‌های کلی کارآفرینی و توازن کار-زندگی است.
به شدت به دنبال مشاوران بالقوه باشید که قبلا علاقه خود را به مشاور شدن نشان داده‌اند.
به گفته استیونس «سخت‌ترین بخش، پیدا کردن افرادی است که علاقه‌مندند مشاور بشوند. اگر شما فقط از مدیران ارشد برخی شرکت‌های بزرگ کمک بگیرید، شانس‌ اینکه آنها زمانشان را به شما اختصاص بدهند بسیار پایین است.»
گرچه قبل از درخواست از TechStars او با مشاورانی که در لیست وب‌سایتش داشت در ارتباط بود و از آنها می‌پرسید که آیا چند دقیقه وقت دارند تا او را راهنمایی کنند. (هرچند این روش برای استیونس مفید واقع شد اما ارزش کمی داشت چون TechStars متقاضیانی را که مستقیما با مشاوران در ارتباطند قبول نمی‌کند و می‌گوید این می‌توانست شانس شما را برای رسیدن به اهدافتان کم کند).
به عقیده استیونس «من باید با مدیران ارشد از استارت آپ‌های دیگر صحبت می‌کردم و می‌پرسیدم که در شش ماه یا یک سال گذشته چه کسی برای حل مشکلاتتان مفید بوده است، مشاورانی از آنجا بیابید. می‌دانید که این مشاوران افرادی هستند که واقعا می‌خواهید آنها را در شرکت داشته باشید.»
او از طریق انجمن دانش‌آموختگانش دو مشاور سودمند پیدا کرد. «آنها مشاوران رسمی نشدند اما حداقل در هر فصل با آنها صحبت می‌کنم.»
در مورد مشاورانی که درخواست غرامت می‌کنند، هوشیار باشید.
حداقل در شروع کار، آنها نباید در مورد تساوی حقوق یا پرداخت صحبت کنند. از نظر استیونس «در این حالت این فرد واقعا یک مشاور نیست. اگر کسی آن انتظارات را از همان ابتدا داشته باشد، باید محتاط باشید.»
به مشاوران بالقوه یک تست سریع محصول بدهید.
فقط چون کسی می‌خواهد مشاور شما باشد به این معنی نیست که آن فرد مهارت مورد نیاز شما را دارد. برای درک این مطلب، استیونس پیشنهاد می‌دهد که به مشاور آینده نطق آسانسوری برای شرکتتان بدهید سپس عکس‌العمل او را در برابر تهدیدها و فرصت‌هایی که ممکن است از دست داده باشید، ببینید. کسانی که کاملا صنعت و کسب‌وکار شما را درک نکنند، ممکن است به شما پاسخ‌های کلی بدهند و شاید به اندازه یک مشاور به شما کمک نکنند. اما ممکن است پاسخ‌های فوق‌العاده سودمند بگیرید.
به دنبال مشاورانی باشید که با یکدیگر در تضاد باشند.
استیونس می‌گوید: «تناقضات بین مشاوران اغلب اتفاق می‌افتد. اینکه چرا شما مشاوران متفاوت می‌خواهید به این علت است که چشم‌اندازهای مختلف به شما می‌دهند. ما دنبال افرادی هستیم که در تضاد با هم باشند. ما فردی را می‌خواهیم که همیشه تلنگری به تفکر ما بزند. شما به افرادی نیاز دارید تایکدیگر را متعادل کنند؛ بدترین چیز گروه‌هایی است که همه مشابه هم فکر می‌کنند.»
اما چگونه از توصیه‌های متناقض استفاده می‌کنید؟ استیونس می‌گوید: «در پایان روز به شما یا هر کسی که مسوول عملکرد است بستگی دارد که تصمیم درست بگیرد. من در این مسیر قدم می‌گذارم، با دانستن اینکه چه گزینه‌هایی پیش روست.»
به دنبال یک تعهد زمانی محدود باشید.
دانستن اینکه مشاوران دقیقا چه مقدار زمان برای اختصاص به شما نیاز خواهند داشت و شما درخواست زمان بیشتر نخواهید کرد، راه را برای همکاری با شما هموارتر خواهد کرد.
استیونس می‌گوید: «ما درخواست نهایتا یک ساعت در هر هفته یا دو ساعت در یک ماه را داریم. اما شاید زمانی که آنها را می‌آوریم تا روی موضوع خاصی کار کنیم، به یک روز کامل در هر فصل نیاز داشته باشیم.»
در تماس باشید.
بستگی به شما به‌عنوان موسس یک شرکت دارد که تماس‌ها را برقرار کنید. استیونس هر هفته با مشاورش در ارتباط است. همچنین او هر ماه یک ایمیل می‌فرستد تا موفقیت‌های شرکت را نشان دهد. این ایمیل به صاحبان شرکت، سرمایه‌گذاران و مشاوران فرستاده می‌شود.
منبع: inc