راه و رسم گرم کردن موتور

سوالی که بسیاری از افراد می‌پرسند این است که در زمستان قبل از حرکت موتور خودرو را گرم کنیم یا بدون گرم شدن حرکت کنیم و اگر قرار است موتور گرم شود این زمان چقدر باید باشد؟ موتور خودروهای احتراق داخلی از قطعات بسیار زیادی ساخته شده است که بسیاری از آنها در ارتباط با هم قرار دارند و به اصطلاح با هم سایش دارند که برای جلوگیری از خوردگی و فرسایش از روغن موتورهای مخصوص استفاده می‌شود و این روغن موتور مانع فرسایش قطعات داخلی موتور می‌شود. در روزهای سرد زمستان برخی راننده‌ها قبل از اینکه حرکت کنند ۵ تا ۲۰ دقیقه خودروی خودرو را گرم می‌کنند تا روغن و سایر بخش‌های موتور به‌خوبی گرم شود و این کار را برای جلوگیری از آسیب قطعات داخلی موتور انجام می‌دهند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این کار بنا به دلایل مختلف باعث می‌شود نتیجه‌ای بر عکس اتفاق بیفتد و افراد به موتور خودروی خود آسیب بزنند.

این ایده که خودروها قبل از اینکه حرکت کنند باید در حالت توقف گرم شوند مربوط به دورانی است که خودروها کاربراتور داشتند تا خودرو در حالت توقف گرم شود و به دمای مناسب برای کار کردن برسد. در سیستم‌های تزریق سوخت خودروها می‌توانند خود را با شرایط دمایی مطابقت دهند و در دماهای زیر صفر هم به راحتی کار می‌کنند. البته نکته‌ای هم وجود دارد و آن این است که در حالت توقف نسبت به زمانی که حرکت می‌کند فرق قابل توجهی در گرمای موتور وجود ندارد و دما چندان تغییر پیدا نمی‌کند. واقعیت این است در خودروهایی که از سیستم کاربراتوری استفاده نمی‌کنند روشن بودن موتور در حالت توقف، باعث می‌شود روغن از روی سیلندر و پیستون‌های آن به اطراف پاشیده شود که این موضوع اثر مخربی بر عمر موتور خودرو و فرسودگی قطعات داخلی آن دارد. در یک موتور احتراق درونی که از سیستم پاشش سوخت استفاده می‌کند هوا و سوخت به‌صورت مشخصی با هم ترکیب می‌شوند تا احتراق کامل و بی نقصی صورت بگیرد.

سوخت بعد از ترکیب شدن با هوا وارد سیلندر می‌شود و با بالا آمدن پیستون سوخت و گازهای آن و هوای موجود فشرده می‌شود و با جرقه‌ای که شمع می‌زند انفجار انجام می‌شود و می‌کند. در سیستم‌های کاربراتوری به علت سرما، هوا و سوخت به درستی با هم ترکیب نمی‌شوند و اشتعال به خوبی صورت نمی‌گیرد. در سیستم‌های پاشش سوخت (خودروهای انژکتوری) در زمان سرد بودن هوا سوخت بیشتری وارد فضای درونی پیستون می‌شود تا گاز بیشتری تولید شود و از این طریق کمبود گاز به دلیل سرمای هوا جبران می‌شود. در این حالت اگر خودرو متوقف شود سوخت اضافه‌ای که وارد سیلندر می‌شود باعث می‌شود روغن موجود در سیلندر از بین برود و در دراز مدت باعث فرسودگی درون سیلندر می‌شود. توصیه می‌شود تنها ۱۰ ثانیه بعد از روشن کردن موتور حرکت کنید تا گرمای رادیاتور و خود موتور باعث شود تا حسگر تزریق سوخت را به حالت طبیعی کنترل کند. بعد از حرکت بهتر است با سرعت کم حرکت کنید و به خودرو فشار وارد نکنید که موتور به‌تدریج گرم شود. موتورها در خودروهای امروزی به‌گونه‌ای طرحی شده‌اند که بیشترین راندمان و کمترین مصرف سوخت را داشته باشند به همین جهت می‌تواند بعد از روشن کردن خودرو به راحتی و با خیال راحت حرکت کنید و به جای تلاش زیاد برای گرم کردن موتور با سرعتی آهسته و پیوسته حرکت کنید و بدون فشار آوردن به موتور با دور موتور پایین چند دقیقه حرکت کنید و سپس به رانندگی عادی خود بپردازید. استفاده از حسگرهای دما و کنترل‌کننده‌های تزریق و پاشش سوخت باعث شده است که در مصرف سوخت صرفه جویی شود و افزایش تزریق سوخت نسبت به زمانی که معمولا صرف گرم شدن خودرو و مصرف بیهوده سوخت صرف می‌شد نا چیز به حساب می‌آید. موضوع گرم کردن موتور در خودروهای انژکتوری عادتی است که از گذشته تا به امروز ادامه پیدا کرده است و کاهش عمر موتور و خسارت‌های زیادی را می‌تواند در پی داشته باشد.

از جمله مهم‌ترین اتفاق ناگواری که در چنین وضعیتی برای موتورها می‌افتد خورده شدن بخش داخلی سیلندر و کاهش کیفیت روغن موتور و کاهش عمر آن است و گرم کردن از روی عادت‌های گذشته یا اطلاعات اشتباه باعث می‌شود که موتور خودروی شما هم عمر کوتاه تری داشته باشد و هم از نظر سوخت و روغن موتور هزینه بیشتری در دراز مدت پرداخت کنید. برخی خودروها که ویژه مناطق سردسیر شمال اروپا ساخته می‌شوند گاه بیش از سه ماه را در دمای منفی ۲۰ و حتی بیشتر به سر می‌برند. به همین دلیل یک جریان برق ضعیف وظیفه گرم نگه داشتن موتور را در طول شب به عهده دارد. معمولا دوشاخه این جریان برق در زیر چراغ و زیر یک پوشش قرارد داده می‌شود تا شب در پارکینگ به برق متصل شود.

راه و رسم گرم کردن موتور

راه و رسم گرم کردن موتور