علی رضایی* یک برند مجموعه‌ای از انتظارات را نشان می‌دهد که به اعتماد و ثبات اشاره دارد و به صورت مجموعه‌ای از انتظارات تعریف می‌شود. هر نام تجاری دارای دو بعد (ساختار)است که عبارتند از:بعد مشهود: منظور از ساختار مشهود برند، ویژگی‌های فیزیکی و قابل مشاهده برند است که عبارتند از: لوگوتایپ، شیوه طراحی، شیوه نگارش، رنگ، علامت، زبان. بعد نامشهود: مهم‌ترین عامل نامشهود هرنام تجاری، هویت آن است. هویت نام تجاری مجموعه منحصر به فردی از تعلقات وتداعی‌های برند است که مدیران سازمان تمایل به ایجاد و نگهداری آن‌ها دارند. هویت نام تجاری به عنوان پایه و اساس فرآیند ساخت نام تجاری است برندینگ یا برند سازی، فعلی است که در نتیجه آن سطح احساسی و عاطفی مرتبط با یک محصول یا خدمت (شرکت) افزوده می‌گردد، بدینوسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی‌نفعان افزایش می‌یابد.
هویت یک برند یا برندینگ شما را از رقبایتان متمایز خواهد کرد.
برندینگ درباره رقابت بر سر مشتری و تشویق آن‌ها به انتخاب خدمات و محصولات شما در میان رقبا نیست، بلکه ایجاد ذهنیت و چشم‌انداز نسبت به تجارت خود در مشتریان است، تا جایی‌که رفع نیازهای خود را در گرو مراجعه به شما بدانند.

چرا برندینگ؟!
در دنیای امروز که ویژگی اصلی آن رقابت شدید بر سر تولید محصولات مختلف و پاسخ‌گویی به نیازهای مختلف مصرف‌کنندگان می‌باشد، نام برند یکی از فاکتورهای کلیدی ارزش‌آفرین برای برند و محصول می‌باشد، چرا که بر روی به خاطر آوردن محصول برای مشتری تاثیر گذاشته و حامل معنی بوده است. حتی بر وجهه و تلقی عمومی از برند نیز تاثیرگذار می‌باشد.
پس از انتخاب یک نام برای برند، در مورد چگونگی سازمان‌دهی و معرفی آن تصمیم اتخاذ می‌شود که در واقع اسپانسر و حامی برند در این مرحله تعیین خواهد شد.

اهمیت برندینگ در چیست؟
برای موفقیت در برندینگ، شما باید نیازها و خواسته‌های مشتریان خود را به خوبی بشناسید و استراتژی برند و شرکت خود را در هر زمان متناسب با آن برنامه‌ریزی کنید. برندینگ موفق باید هر روز در تلاش برای جلب بیشتر رضایت مشتریان و جذب مشتریان جدید باشد. در عمل مدیریت برند پایه و اساس مناسبی را برای بازاریابی و ارتباطات شما ایجاد خواهد کرد که عدم توجه به آن ممکن است شما را از رقبایتان عقب بیندازد.
دستاوردهای برندینگ مناسب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
-پیام و شعار شما را به خوبی منتقل می‌کند.
-اعتبار شما را تایید کرده و افزایش می‌دهد.
-هویت مناسب برند، مشتریان را به راحتی متقاعد خواهد کرد.
-وفاداری مشتریان به شما را افزایش می‌دهد.
-برقراری ارتباط عاطفی و ایجاد حس شناخت در مشتریان را ایجاد می کند.

بازسازی یک برند
ممکن است شما در حال حاضر برند خود را تعریف و معرفی کرده باشید ولی از نتایج و دستاوردهای آن راضی نباشید. بازسازی و بهبود برندینگ مرحله‌ای حساس و مهم در تاریخ هر تجارتی خواهد بود و کوچک‌ترین اشتباه ممکن است موجب از دست رفتن مشتریان کنونی شما گردد.