اقتصاد ایران به جایگاه واقعی نزدیک می‌شود

حمیدرضا مهرآور، از سال ۶۸ همزمان با تحصیل در دانشگاه علامه طباطبایی وارد بورس شد. وی تا سال ۷۲ به عنوان کارشناس در اداره مطالعات و بررسی‌های بورس فعال بود. مهرآور سال ۷۴ با ورود به شرکت‏های کارگزاری، فعالیت بورسی خود را دوباره آغاز کرد. وی از سال ۷۵ به شرکت کارگزاری «کریشچی» رفت، شرکتی که اکنون به بانک سامان واگذار شده و حمیدرضا مهرآور از سال ۸۸ تاکنون مدیرعامل آن است. این کارگزاری که در سالهای قبل از ۸۸ فقط در حوزه اوراق بهادار فعالیت داشت و در همان زمینه هم جزو موفق‌ترین‌ها بود، به سرعت رشد کرد. رتبه این کارگزاری که در رتبه بندی آن سال کارگزاران که توسط سازمان بورس انجام می‌شود، درجه «ج» بود، در کمتر از یک سال و نیم پس از این زمان به رتبه «الف» کارگزاری‏ها ارتقا یافت که به دنبال آن همکاران شرکت از ۸ نفر به ۶۴ نفر افزایش یافتند. کلیه مجوزهای لازم در خصوص فعالیت در بورس اوراق بهادار، بورس کالا، بورس انرژی،صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک وسبدگردانی اختصاصی با بهره گیری ازبهترین و متخصص ترین افراد حاضر در بازار سرمایه نیز از سازمان بورس اخذ شد و اکنون در تمام رینگ‏ها مثل کالا، پتروشیمی، فلزات و ... فعال است. این کارگزاری شعار «با شما در تمایز پیشتازیم» را سرلوحه کار خود قرار داده است. با مهرآور در زمینه تحولات بازار سرمایه به گفت وگو نشستیم که می‏خوانید.

***

مدیرعامل کارگزاری بانک سامان گفت: بانک جهانی، نرخ رشد اقتصادی ایران را برای سال آینده حدود۷ درصد پیش‏بینی کرده است که می‌تواند بیانگر افزایش تولید، بهبود فضای کسب و کار،رشد سودآوری شرکت‌ها و در نتیجه رونق بازار سرمایه برای سالهای آتی باشد. حمیدرضا مهرآور با ابراز امیدواری نسبت به بهبود شرایط کلان اقتصادی، افزود: رفع تحریم‌ها و امکان جابه‏جایی پول از طریق سوئیفت یکی از مهم‏ترین اتفاقاتی است که می‌تواند شرایط حضور آسان تر سرمایه‌گذاران خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور برای حضور در بازارهای ایران جهت سرمایه‌گذاری را فراهم کند. وی با اشاره به نقش شرکت‏های صادرات محور اظهار کرد: مشکل صادرات بسیاری از شرکت‏ها به لحاظ نقل و انتقال آسان پول و همچنین امکان بهره مندی از خدمات بیمه بین المللی برای صادرات محصولاتشان حل شده که این امر اقتصاد ایران را به جایگاه واقعی و شایسته آن نزدیک‏تر می‏کند.

وی با اشاره به اینکه جابه‏جایی سریع و راحت پول در شرایط جدید که با هزینه بسیار کمتری نسبت به قبل صورت می‏گیرد، باعث می‏شود نرخ جذب سرمایه‏گذاریهای جدید به دلیل کاهش هزینه‏های مرتبط با آن از قبیل نرخ سود بانکی به مراتب کمتراز قبل باشد و این موضوع باعث بالا رفتن نرخ بازده سرمایه گذاری و در نتیجه افزایش (P/ E ) بازار می شود. وی کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‏ها را از دیگر موضوعات مهم در اقتصاد کشور و بازار سرمایه دانست و اضافه کرد: متغیر بودن نرخ خوراک براساس فرمول جدید که متغیرهای زیادی را در تعیین نرخ دخیل کرده است به صنعت پتروشیمی کمک می‏کند تا علاوه بر بالا رفتن حاشیه سود، رشد ارزش سهام را نیز تجربه کند، که همه اینها می‏توانند تاثیرات چشمگیری روی شاخص داشته باشند. وی همچنین اضافه کرد: نرخ نزولی تورم نیز از دیگر مسائل مهمی است که افزایش پی برای شرکت‌ها را به همراه خواهد داشت .

مهرآور افزود: مواردی که به آنها اشاره شد از جمله مواردی اند که درکنار ثبات اقتصادی و ثبات قوانین و مقررات سبب می‌شوند ریسک سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران نسبت به قبل به شدت کاهش یافته و این کاهش ریسک باعث ورود سرمایه‏گذاران جدید داخلی و خارجی ‏شود؛ چیزی که اقتصاد ایران خصوصا در حوزه صنعت نفت به شدت به آن نیازمند است . وی در پایان ادامه داد: بورس ایران و شرکت‌های کارگزاری آمادگی لازم را برای حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران فراهم کرده‌اند. برای این منظور کارگزاری بانک سامان با بهره گیری از امکانات "گروه مالی سامان" شامل بانک سامان، بیمه و صرافی سامان شرایطی را ایجاد کرده تا سرمایه گذاران با آسودگی خاطر و در کمال احترام و با بهره‌مندی از نیروهای متخصص در حوزه‌های مالی و سرمایه گذاری، تمامی نیازهای خود را به منظور یک سرمایه گذاری خوب و موفق به صورت یکجا دریافت کنند.