استانداران خراسان در عهد پهلوی بخش اول
هادی پژوهش

مهدی دادور معروف به وثوق‏السلطنه، فرزند میرزاموسى وزیر لشکر، متولد سال ۱۲۵۷شمسی در سال ۱۳۰۵ شمسی به جای بنی‌آدم به‌عنوان اولین استاندار عهد پهلوی خراسان منصوب گردید. وى تحصیلات خود را در تهران انجام داد و وارد وزارت لشکر شد (دارائى ارتش). مدت‌ها در آنجا مصدر مشاغل مختلف بود تا سرانجام به معاونت وزارت جنگ رسید.

چند سال در آن سمت باقى ماند تا اینکه درسال ۱۲۹۹، مشیرالدوله در کابینه‏ خود سمت وزارت جنگ را به او واگذار کرد. بعد از کودتای رضاخان مدتى حکمران گیلان شد ولى کارش دوام زیادى نیافت و به تهران آمد. پس از چندى مسئولیت استاندارى کرمان را عهده‏دار شد. پس از آن در دوره‏ هشتم از تهران به مجلس شوراى ملى راه یافت و در ادوار نهم، دهم، یازدهم، دوازدهم و سیزدهم وکیل مردم تهران در مجلس شوراى ملى بود و چندى نیز نیابت ریاست مجلس را داشت.

در سال ۱۳۲۳ استاندار فارس و مدتى نیزمسئولیت استاندارى آذربایجان را عهده‏دار بود؛ وى از ملاکان ایران محسوب مى‏شد. گفته شده است وی در ماموریت‌هاى محوله همیشه با حسن خلق انجام وظیفه کرده است. یاد شده در سال ۱۳۲۶ ه.ش در سن ۶۹ سالگى در تهران درگذشت.

حوادث و وقایع دوره مهدی دادور در خراسان:
- سفر رضا شاه به مشهد در سال ۱۳۰۵ ه.ش
- خلع درجه و بازداشت سرتیپ جان‌محمدخان، فرمانده لشکر خراسان از سوی رضا شاه به جرم اهمال در مبارزه علیه سرهنگ لهاک‌خان سالار جنگ و همچنین تایید گزارشاتی مبنی بر اعمال غرض و سوء‌رفتار و همچنین به جرم توطئه علیه رضاخان با همدستی خوانین و روسای ایلات شمال خراسان در مراسم تقدیر از سران طوایفی که در سرکوبی لهاک‌خان، ارتش را یاری کرده بودند

- اجرای قانون نظام وظیفه مصوب سال 1305 ه.ش در خراسان؛ قابل‌ذکر است رضاخان به تشکیل ارتش به سبک جدید مرکب از نیروهای سه گانه زمینی و دریایی و هوایی اقدام نمود و برای تامین نیروی انسانی غیرکادری، خدمت وظیفه عمومی را به اجرا درآورد.مطابق این قانون پسران باید از سن 21 سالگی خدمت وظیفه را در یکی از واحدهای نیروهای سه‌گانه ارتش انجام می‌دادند. این قانون در خراسان با سرعت و شدت اجراشد و مسئول اجرای آن در روستاها خوانین و کدخدایان و در شهرها نیروی نظمیه بود.
ادامه دارد