توجه به تولید تکنولوژی؛ زمینه‌ساز افزایش درآمد در بخش خدمات
دنیای اقتصاد - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره سند توسعه استان گفت: «امیدواریم مجریان توجه بیشتری به مسئله تولید و عمق تکنولوژی و نماد دانش‌بنیان بودن اقتصاد داشته باشند، چراکه با توسعه آن، درآمد در بخش خدمات بروز می‌کند».
توسعه تولید در چشم انداز طرح دوم
راضیه علیرضایی در رابطه با طرح آمایش سرزمین و سند توسعه استان ادامه داد: مطالعات اولیه این طرح انجام شده است و با کمک بخش خصوصی مرتبط با صنعت، معدن و تجارت استان نظرات را جمع‌آوری کرده و با اتاق بازرگانی استان در مشهد در میان گذاشته‌ایم. وی ادامه داد: نظرات مشترک را جمع‌بندی و به مجری و مسئولان اجرای طرح اعلام کردیم که بر اساس برخی نظرات مطرح شده در فاصله طرح اول و دوم اصلاحاتی صورت گرفته است. علیرضایی با بیان اینکه در مرحله اول طرح، حفظ وضع موجود صنعت و کشاورزی دیده شده بود، افزود: در چشم‌انداز طرح دوم این اصلاح انجام شد که توسعه بخش تولید یعنی صنعت و کشاورزی که یکی از خواسته‌های اصلی ما بود لحاظ شد.
علیرضایی اظهار کرد: «اگر نتوانیم تولید استان را توسعه دهیم، پایداری توسعه در بخش‌های دیگر و توازن توسعه در استان میسر نمی‌شود، خصوصا اینکه استان در زمینه آب با محدودیت زیادی مواجه است. علیرضایی با بیان اینکه به نظر می رسد در این طرح، بحث دانش نو و دانش بنیان بودن فعالیت‌های آینده‌نگرانه صنعت کاملا به صورت منطقی و حرفه‌ای دیده شده است، افزود: در برخی موارد نظراتی داشتیم که اعلام کردیم».
وی ادامه داد: «یکی از بخش‌های عمده تصمیم‌گیرنده در صنعت، محاسبه GDP (تولید ناخالص داخلی) است و بخش اقتصاد و خدمات در این زمینه بالاترین سهم را در استان دارند. قسمت عمده GDP بخش خدمات ناشی از عمده‌فروشی و خرده‌فروشی است، البته بخش‌های گردشگری و سایر خدمات نیز در این زمینه نقش دارند». وی افزود: «بخشی از درآمد ناشی از این خدمات به توانمندی‌های استان در فرصت عمده‌فروشی آن برمی‌گردد و اگر بخواهیم این بخش را در آینده نیز داشته باشیم، باید تولید را موثر بدانیم».
عمق دادن به توان تکنولوژی
مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است
علیرضایی با بیان اینکه خدمات فنی مهندسی در طرح فعلی به عنوان خدمات برتر پیشنهاد شده است، افزود: «این خدمات ناشی از فعالیت‌های تولیدی است و متوجه بخش صنعت و معدن می‌شود که همه منوط به افزایش قدرت عمق تولید تکنولوژی و ساخت داخل در بخش تولید است». علیرضایی افزود: «این تولید تکنولوژی باید بتواند به ارزش افزوده بیشتر در بخش خدمات بیانجامد؛ چراکه وقتی تولید تکنولوژی رشد می‌کند، آورده و درآمد آن در بخش خدمات بروز می‌کند و خدمات از تولید جدا نیست». وی ادامه داد: «زمانی خدمات، می‌تواند محل بروز GDPباشد که بتوانیم در بخش تولید، تکنولوژی، صنعت و کشاورزی عمق توان ساخت و تولید را ایجاد کنیم و در واقع برنامه‌ریزان باید به بخش ساخت تولید توجه داشته باشند، زیرا این بخش است که خدمات را هدف‌دار می‌کند».
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ابرازامیدواری کرد: «اگر سند توسعه را از هدف‌گذاری و اتکا بر بخش تولید جدا کنیم، به این معنا است که بخش خدمات هم از پشتوانه لازم برخوردار نیست و این مهمترین اختلاف نظری است که ما در تدوین پیش نویس این سند داریم». علیرضایی افزود: «مجریان توجه بیشتری به مسئله تولید و عمق تکنولوژی و نماد دانش بنیان بودن اقتصاد داشته باشند چراکه با توسعه آن، درآمد در بخش خدمات خود بروز می‌کند».
طرح آمایش استان یک سند بی نظیر است
وی با بیان اینکه اولویت ما عمق دادن به توان تکنولوژی و ساخت داخل است، اظهار کرد: «یقینا وقتی این عمق را به بخش صنعت و توان ساخت داخل بدهیم، درآمد آن در بخش خدمات دیده می‌شود و این یک رفتار کاملا آینده‌نگرانه و مبتنی بر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است». علیرضایی از طرح آمایش استان به عنوان یک سند بی‌نظیر در سابقه استان نام برد و گفت: «همه چیز به خوبی در آن درنظر گرفته شده است و رافع مشکلات فعلی استان خواهد بود». وی تاکید کرد: «باید بر اقتصاد دانش بنیان اتکا کرد و آن را رشد داد تا ارتباطش با بخش تحقیق توسعه پیدا کند و درآمدش در بخش خدمات بروز کند. چراکه در تمام دنیا هر جا تکنولوژِی مدنظر قرار گرفته، اقتصاد رشد کرده و رونق آن در خدمات نیز دیده شده است، پس باید ارتباطی قطع نشدنی بین صنعت و دانشگاه برقرار شود».
آخرین وضعیت ساختمان
سازمان صنعت،معدن و تجارت
راضیه علیرضایی در گفتگو با خبرنگار دنیای اقتصاد درباره ساختمان صنعت، معدن و تجارت خراسان و واگذاری آن به سازمان بازرسی ابراز کرد: «این ساختمان به سازمان بازرسی واگذار شده که مصوبه برنامه‌ریزی نیز دارد و در حال حاضر همه کارکنان به ساختمان صنعت، معدن و تجارت واقع در بلوار خیام منتقل و مستقر شده‌اند».
وی همچنین درباره کشفیات اخیر سنگ‌آهن در خواف و سنگان بیان کرد: «یک معدن سنگ آهن بزرگ در خواف و سنگان موجود است که دو مدل آهن در آن وجود دارد: یکی پلاستری که در سطح است و دیگری ذخایر آهنی که در عمق بیشتری قرار گرفته است. علیرضایی ادامه داد: ذخایر حتمی محاسبه شده قبلی معادل ۲/۱ میلیارد تن بود. در حال حاضر منطقه برای اکتشافات جدید در اختیار سازمان زمین‌شناسی قرار گرفته است و گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که حداقل ۲ میلیارد تن ذخایر جدید در معدن خواف احصاء می‌شود، ولی هنوز اکتشافات ادامه دارد».