با ما بودی...  بی ما رفتی ...!
مهدی رحمتی وقتی سال گذشته ناگهان و بدون اینکه کسی متوجه دلیل کارش شود تصمیم گرفت «برای مدتی» از تیم ملی کنار برود، خشم کارلوس کی‌روش را برانگیخت و این مربی هم مهر «اخراج» را زیر پرونده دروازه‌بانی زد که به نظر می‌رسید جایگاهش در ترکیب 11 نفره ایران در جام جهانی، تضمین شده است. رحمتی مدتی مقابل کی‌روش موضع گرفت و او را تا حد «کمک مربی» خوب برای مربیان ایرانی (!) خطاب کرد. سپس سعی کرد ملایم‌تر در این مورد حرف بزند اما هرگز حاضر به عذرخواهی مستقیم یا امضای نامه‌ای مبنی بر عذرخواهی بابت خداحافظی بی‌دلیلش نشد تا در نهایت کی‌روش کاملا او را کنار گذاشت. باز شدن پای «دنیل داوری» بوندسلیگایی و درخشش «رحمان احمدی» در سه بازی نفسگیر آخر در مرحله مقدماتی هم به بسته شدن همیشگی پرونده مهدی رحمتی در تیم ایران، جام جهانی 2014 ، سرعت داد و کمک کرد.
محمدرضا خلعتبری
حذف شده دقیقه نودی. انتظار نمی‌‌رفت که کارلوس کی‌روش از نام خلعتبری در آستانه جام جهانی بگذرد و بازیکنانی که کم نام و نشان تر بودند را با خود به برزیل ببرد. اما مربی پرتغالی شوک بزرگ را اول به خود مهاجم شمالی تیم ملی و بعد به همه کسانی که پیگیر فوتبال ایران بودند وارد کرد و نام خلعتبری را خط زد. شاید ابزار دفاعی در برزیل بیشتر به کار کی‌روش بیایند و یا شاید دلایل غیرفنی در این خط زدن مطرح باشد، دلایلی که در شبکه های اجتماعی خیلی به آن دامن زده شد، اما هرچه باشد خلعتبری جام را از دست داد، خودش در این مورد گفته: «مسئولیت مربی سنگین است . از میان صدها فوتبالیست باید 23 نفر را انتخاب کند و 11 نفر را به میدان بفرستد. من با کروش همیشه رابطه خوبی داشته‌ام و با تمام توان تمرین و بازی کردم و فقط یک سؤال دارم؛ می خواهم بدانم دلیل خط خوردنم چه بود؟ چون از نظر فنی و انضباطی به تاکید خود آقای کی‌روش مشکلی نداشتم.




علی کریمی
خیلی‌ها تصور می‌کردند علی کریمی در آخرین فهرست کروش جا داشته باشد و دست کم جزو فهرست 30 نفره باشد. وضعیت او با رحمتی فرق داشت. کریمی بازیکنی بود که با احترام و با «اجازه» از تیم ملی کنار کشیده بود و کی‌روش به همین دلیل، رفتار حرفه‌ای او را همیشه مورد تقدیر قرار می‌داد. اما سرمربی پرتغالی تیم ملی هیچگاه به صراحت در مورد دعوت از علی کریمی موضع مشخص نگرفت و به تعریف و تمجید از شخصیت «جادوگر» اکتفا کرد. اما زمان اعلام فهرست مشخص شد که کریمی جایی در افکار کی روش ندارد تا جادوگر که نیم فصل دوم لیگ را پرانگیزه تر از تمام مقاطع زندگی اش به قصد حضور در جام جهانی گذرانده بود، در نهایت به جام بیستم نرسد. خودش در این مورد گفت: «خب، همیشه همه چیز طبق خواسته انسان پیش نمی‌رود، شاید خوب کار نکردم و طبیعی است که باید به نظر سرمربی تیم ملی احترام گذاشت. من همیشه سعی کردم این موضوع را در دستور کار خود قرار دهم و الان به نظرم باید به نظر کی‌روش احترام گذاشت.»