روبات‌هایی را که اخیرا ساخته شده‌اند باید به خوبی بشناسیم، شاید زمانی فرا برسد که این روبات‌ها جایی در مجموعه زندگی ما آنچه را که نمی‌خواهیم تحت‌کنترل بگیرند. بنابراین بیایید با ۹ روباتی که در چند سال اخیر ساخته شده‌اند تا در زندگی روزمره ما حضور داشته باشند، آشنا شویم.

روبات Inkha، مسوول پذیرش روباتیک

Inkha که در سال ۲۰۰۲ توسط ماتیو والکر ساخته شد، یک روبات میزبان واکنشی است که با بازدیدکنندگان کالج سلطنتی لندن ارتباط برقرار کرده است و از طریق یک صفحه لمسی متصل به خود سوالات را دریافت می‌کند و به آنها پاسخ می‎دهد. مفهومی که ثابت می‌کند حتی قوانین رویارویی چهره به چهره را نیز می‌توان خودکارسازی کرد. والکر حتی کمی‎ شخصیت انسانی نیز به Inkha اضافه کرده است تا با استفاده از دوربین‎های تعبیه شده در خود، توصیه‎هایی درباره مد و زیبایی ارائه کند و نقش فردی را بازی می‎کند که در انتظار ایجاد تعامل با دیگران است؛ درست شبیه به یک مسوول پذیرش واقعی.

روبات Telenoid، آندروید تعاملی

شاید در ظاهر مانند یک روح سرگردان با چشمان نیمه‌باز شبیه به شخصیت‎های کارتونی به‌نظر برسد، اما Telenoid با هدف والاتری ساخته شده است. این روبات به‌عنوان یک ایستگاه فیزیکی برای فردی که در آن‌سوی یک مکالمه تلفنی قرار دارد درنظر گرفته شده است. حرکات و صدای تماس‌گیرنده در یک سمت مکالمه دریافت‌شده و در طرف دیگر توسطTelenoid تقلید می‎شود. هدف از ساخت این روبات ایجاد یک تعامل کامل‌تر از راه دور است.

روبات YuMi، مشارکتی با دو بازو

وقتی صحبت از خودکارسازی کارها و در نتیجه آن تهدیدات بالقوه شغلی انسان به میان می‎آید، احتمالا شما چیزی شبیه به YuMi را در ذهن خود تصور می‎کنید. اگرچه خبری از سر انسان در این روبات نیست، اما دست‎های آن شبیه به‌دست یک آدم است، با این تفاوت که بازوهای YuMi از نقاط مفصلی اضافه‎تر و از دقت و مهارت خارق‌العاده‎ای برخوردار است. کاملا مشخص است چرا این روبات برای یک خط تولید کاملا مناسب است. YuMi به‌لطف اندازه نسبتا کوچک خود توانسته است تاییدیه کار ایمن در کنار انسان را دریافت کند، اگرچه نمی‎تواند جای یک همکار انسان در کنار شما را که با شما هم‌صحبت می‎شود، بگیرد.

روبات REEM، خدمتکار

شاید خدمتکاران آینده با کت بلند و کلاهی بر سر جلوی ما حاضر نشوند و به‌جای آن باتری و یک صفحه لمسی داشته باشند. REEM یک روبات خدمتکار اسپانیایی است که برای فضاهای نمایشگاهی، رویدادها و تبلیغات درنظر گرفته شده است. این روبات را می‎توان به‌‌گونه‎ای برنامه‌ریزی کرد تا مسیرها را اعلام کند، به میهمانان خوشامد بگوید یا به‌عنوان مسوول تشریفات رفتار کند. همچنین، می‎تواند با حرکت به اطراف با جمعیت ارتباط برقرار کند و از طریق یک نمایشگر لمسی تعبیه‌شده در سینه خود به سوالات آنها پاسخ دهد.

روبات Kaspar، اجتماعی افسانه‎ای

نمی‎توان این واقعیت را کتمان کرد که اگر شما یک لباس کودک را تن یک روبات کنید که با چشمان یخ‌زده خود به شما خیره شده است، نمی‎توانید نظر دیگران را به خود جلب کنید. هرچند ظاهر Kaspar دلسردکننده است، اما مثل Telenoid این روبات نیز یک هدف منحصربه‌فرد و ارزشمند را دنبال می‎کند. Kaspar طراحی شده تا کودکان دچار بیماری اوتیسم که اغلب در بیان خواسته و احساسات خود به طرف مقابل دچار مشکل هستند، بتوانند از آن استفاده کنند. حرکات اندک Kaspar کودکان مبتلا به اوتیسم را تشویق می‎کند تا شیوه‎های جدید برقراری ارتباط را کشف کنند. با این روبات می‎توان اعتمادبه‌نفس کودکان را تقویت کرد؛ گامی‎ تازه به‌سوی تعاملات معنادارتر با انسان‎های اطرافمان.

روبات ASIMO، متحرک پیشرفته

شاید بتوان ASIMO را شناخته‌ شده‎ترین روبات موجود در جهان واقعی دانست. این روبات از همان اولین روزهای معرفی در آغاز قرن ۲۱ سر و صدای زیادی در بین مردم سراسر جهان به‌پا کرد. شرکت هوندا مجموعه‎ای از قابلیت‎های منحصربه‌فردی را که روبات‎های حال‌حاضر قادر به انجام آن هستند، در روبات اختصاصی خود گردآوری کرده است. ASIMO با چابکی و حرکات دقیق خود (حتی با وجود اینکه تعاملات اجتماعی آن چندان قابل‌قبول نیست) تا حد زیادی به تصورات ما از ماشین‎های فیلم‎های علمی‎ - تخیلی جامه‌عمل پوشانده است.

روبات Harry، نوازنده ترومپت

اگر شما هم تنها یک کار برای انجام داشته باشید، احتمالا آن را به‌خوبی انجام خواهید داد. Harry شرکت تویوتا تنها با یک هدف ساخته شد؛ نواختن ترومپت. اما آیا این روبات واقعا می‎تواند داخل یک شیپور فوت کند؟ با وجود اینکه می‎شد با استفاده از تعدادی بلندگوی مخفی صدا را شبیه‌سازی کرد، اما روبات تویوتا به‌صورت کاملا واقعی با دمیدن هوای فشرده از طریق لب‎های انعطاف‌پذیر و ضربه زدن به دریچه‎ها برای اجرای هر نت با یک روش آماری دقیق ترومپت می‎نوازد. هرچند بیان این جمله که Harry قرار است «دنیا را متحول کند» ادعای بزرگی به‌نظر می‎رسد، اما این ماشین نشان داد که با کمی‎ مهارت می‎توان روباتی ساخت که تقریبا از عهده هر کاری برمی‎آید. زمانی که قیام روبات‎ها آغاز شود، تویوتا اولین عضو از گروه مارش اعلام آغاز جنگ را تولید کرده است.

روبات iCub، آموزش‌پذیر کودک نوپا

اگر بتوانیم به روبات‎ها آموزش دهیم که چگونه از طریق هوش مصنوعی بتوانند وظایف خود را انجام دهند، آیا می‎توانیم روش کارکرد مغز انسان یا نحوه یادگیری در زمان کودکی را نیز یاد بگیریم؟ این همان هدفی است که iCub آن را دنبال می‎کند. این روبات بامزه با حسگرهایی که در دستان و مفاصل خود دارد و همین‎‌طور یک پوست مصنوعی که به لمس حساس است، به‌گونه‎ای طراحی شده است تا رفتار یک کودک نوپا را تقلید کند. با استفاده از این حسگرها iCub قادر است به همان شیوه‎ای که یک کودک خردسال انسان رفتار می‎کند با دنیای پیرامون خود تعامل برقرار کرده و از طریق حواس شبیه‌سازی شده دنیای اطراف خود را شناسایی کند. با این کار محققان درک بهتری از تعاملات انسانی و روش‎های یادگیری و مشارکت بین روبات‎های آینده به‌دست خواهند آورد.

روبات ROSA، منبع باز

ROSA سرنام از چند روبات برای تقلید فیزیولوژی انسان، عضلات و ساختار استخوان تشکیل شده است. این روبات می‎تواند نرم‌افزارهای منبع باز را اجرا کند و به گروه‎های سازنده روبات اجازه می‎دهد در فعالیت‎های Knight مشارکت کنند. روبات ROSA از یک اسکلت پلاستیکی و تاندون‎های طنابی شکل و تعدادی موتور برای شبیه‌سازی حرکات انسان و همین ‎طور سیستم تشخیص مسیر و چهره ساخته شده است.

روبات‌هایی که به زندگی ما سرک می‌کشند

روبات‌هایی که به زندگی ما سرک می‌کشند

روبات‌هایی که به زندگی ما سرک می‌کشند