پدیده نمایشگاه دیترویت
چهره برتر نمایشگاه اتومبیل دیترویت 2016 را باید بیوک به حساب آورد. نه به دلیل اینکه خودرویی عجیب و غریب ارائه کرده، بلکه به این دلیل که ساختار کهنه‌ای را که دو دهه بود در آن گرفتار شده بود، با عرضه یک کانسپت جدید درهم شکسته است. خودرو مفهومی بیوک آویستا یک اتفاق در برند بیوک به حساب می‌آید و نوید آن را می‌دهد که بیوک به دوران اوج خود در دهه 70 و 80 میلادی بازگردد.

بیوک آویستا یک کوپه ۲+۲ است. یعنی خودرویی چهار نفره که دو در دارد. این خودرو اگر چه پلت‌فرم اختصاصی ندارد؛ اما از یک پلت‌فرم فوق‌العاده بهره می‌برد. پلت‌فرمی که بیوک آویستا روی آن ساخته شده همان پلت‌فرم نسل ششم کامارو است. چه چیزی بهتر از این برای ساختن یک بیوک جدید؟ برای همین است که این بیوک بدنه‌ای کشیده داشته و بیوک‌های قدیمی را در ذهن متبادر می‌کند؛ اما از سوی دیگر در طراحی آن رگه‌هایی از طراحی جگوار را هم می‌بینیم. راستش را بخواهید حتی بیشتر از رگه! طراحی جلو پنجره بیوک آویستا اصلا خود جگوار است!

با این همه باز هم بیوک آویستا یک اتفاق در بیوک است و ما روی این مساله اصرار داریم. اگر سیر تحول برند بیوک را در بیست سال اخیر دنبال کرده باشید حتما دیده‌اید که چگونه بیوک از یکی از برندهای اصلی جنرال موتورز به یک برند فرعی تبدیل شد. به‌گونه‌ای‌که در حال حاضر اغلب مدل‌های بیوک مدل‌هایی ساده در کلاس اکونومی هستند که برای بازارهای نوظهور همانند چین و برزیل تولید می‌شوند. با این مدل مفهومی جدید که البته فاصله چندانی با خط تولید ندارد، بیوک نشان داد که قصد دارد دیگر یک برند خنثی در مجموعه جنرال موتورز نباشد و یک بار دیگر خود را بین غول‌ها مطرح کند. البته یک بدنه زیبا تنها رهاورد بیوک در آویستا نیست، بلکه از نظر فنی نیز این خودرو را در حد و اندازه‌های یک خودرو اسپرت قابل تامل طراحی کرده‌اند. پیشرانه این خودرو یک موتور ۳۵۰۰ سی سی ۶ سیلندر با آرایش خورجینی است که به کمک توربوشارژر می‌تواند ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند.